Amaç: Bu çalışmada Aralık 2019’dan beri tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını sonrası geçilen uzaktan eğitim sisteminin avantajları ve dezavantajlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal metot: Özellikle uygulamalı eğitimin önemli bir yer tuttuğu Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 308 ön lisans öğrencisi tarafından cevaplandırılan anket çalışması faktör analizi ile incelenmiştir. Genel bilgiler ile faktörler arası farklılıklar non-parametrik testler ile, faktörler arası ilişkiler ise korelasyon analizi ile araştırılmıştır.
Bulgular: Katılım gösteren öğrencilerin %84,4’ü (n:260) kadın, %15,6’sı (n: 48) erkekti. Uygulanan anketin güvenilirliğini ölçmek amacıyla hesaplanan Cronbach alpha katsayısı 0,894, Kaiser-Mayer-Olkin ölçütü 0,906 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler neticesinde bölüm değişkeni ile uzaktan eğitim algıları (p=0,02) arasında, cinsiyet değişkeni ile ders takibi arasında (p=0,039) anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Yaş grupları (p=0,401), sınıf düzeyi (p=0,074) ve cinsiyet (p=0,847) ile uzaktan eğitim algısı arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Uzaktan eğitimde sistem ve alt yapı faktörü ile uzaktan eğitim algısı arasında ise orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur (r=0,516, p<0,01).
Sonuç: Öğrencilerin uzaktan eğitim memnuniyetlerini etkileyen faktörler değişmekle beraber genel memnuniyet yüksektir fakat uygulamalı eğitim verimliliği açısından öğrenciler yüz yüze eğitimi tercih etmektedirler.
Aim: In this study, it is aimed to investigate the advantages and disadvantages of the distance education system, which has become widespread after the coronavirus epidemic, which has been affecting the whole world since December 2019.
Material method: The questionnaire study, which was answered by 308 associate degree students studying at Tekirdağ Namık Kemal University Health Services Vocational School, where applied education has an important place, was analyzed by factor analysis. General information and differences between factors were investigated by non-parametric tests, and relationships between factors were analyzed by correlation analysis.
Results: 84.4% (n: 260) of the participating students were female and 15.6% (n: 48) were male. The Cronbach alpha coefficient calculated to measure the reliability of the applied questionnaire was found to be 0,894 and the Kaiser-Mayer-Olkin criterion was 0,906. As a result of the analysis, it has been observed that there are significant differences between the department variable and the perception of distance education (p=0,02), between the gender variable and the follow-up of the course(p=0,039). No significant difference was found between age groups(p=0,401), grade level (p=0,074) and gender(0,847) and distance education perception. In distance education, there was a significant positive correlation between system and infrastructure factor and distance education perception (r=0,516, p<0,01).
Result: Although the factors affecting students' distance education satisfaction vary, general satisfaction is high, but students prefer face to face education in terms of applied education efficiency.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Orginal Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 3 |