The aim of the current research is to examine the thesis studies titled life sciences written between 1998-2023 at the Council of Higher Education (YÖK) Thesis Center from a bibliometric perspective. In this context, it is aimed to analyze existing theses and to present them with tables and graphics in the context of content analysis. In the study, document review technique and content analysis method, which are qualitative research methods, were used. In this regard, 300 theses published between 1988-2023 were analyzed. Of the published theses, one is a proficiency thesis in art, 52 are doctoral theses, and 247 are master's theses. During the analysis process, general information about the distribution of published theses was given and visualized using tables and graphs. The theses included in the study were analyzed in the context of the following criteria: the year they were published, the universities they were prepared, the graduate level, the writing languages, the main branches they were prepared in, the findings related to their subjects, the research models used in the theses and the advisor titles. The theses included in the research process are mostly on education and training, while others are on biology, music, political sciences, public administration, computer engineering sciences, home economics and fine arts. The theses included in the research process are mainly on the analysis of the life studies course program studied in primary schools and the examination of the skills, values and concepts in the life studies textbook. In addition, it was determined that thesis studies for the life sciences course were studied the most in 2023 (n = 30), followed by 2022 (n = 24) and 2021 (n = 23), respectively. During the research process, no restrictions were placed on the search criteria in terms of thesis type and subject. However, in terms of time criteria, theses from 2024 were not included in the process. As a result of the research, suggestions will be made regarding higher education theses prepared on professional ethics.
Mevcut araştırmanın amacı Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) Tez Merkezi’nde 1988-2023 yılları arasında yazılmış hayat bilgisi başlıklı tez çalışmalarını bibliyometrik bir perspektifle incelemektir. Bu bağlamda mevcut tezleri analiz etmek ve içerik analizi bağlamında tablo ve grafiklerle sunulması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda 1988-2023 yılları arasında yayınlanmış 300 adet tez analiz edilmiştir. Yayımlanmış tezlerin bir tanesi sanatta yeterlilik tezi, 52’si doktora bitirme tezi, 247’si ise yüksek lisans tezidir. Analiz sürecinde yayınlanmış tezlerin dağılımı hakkında genel bilgiler verilmiş ve tablo ve grafikler kullanılarak görselleştirilmiştir. Araştırmaya dahil edilen tezler: yayımlanan yıl, hazırlandıkları üniversiteler, lisansüstü düzey, yazım dilleri, hazırlandıkları ana bilim dalları, konularına ilişkin bulgular, tezlerde kullanılan araştırma modelleri ve danışman unvanları kriterleri bağlamında analize tabi tutulmuştur. Araştırma sürecine dahil edilen tezler çoğunlukla eğitim ve öğretim konulu olup, diğerleri ise biyoloji, müzik, siyasal bilimler, kamu yönetimi, bilgisayar mühendisliği bilimleri, ev ekonomisi ve güzel sanatlar konulu tez çalışmalarıdır. Araştırma sürecine dahil edilen tezler ağırlıklı olarak ilkokullarda okunan hayat bilgisi dersi programının analizi ve hayat bilgisi ders kitabındaki beceri, değer ve kavramların incelenmesine yönelik yapılmıştır. Ayrıca hayat bilgisi dersine yönelik tez çalışmaların 2023’te (n=30) en fazla çalışıldığı, sırasıyla 2022 yılı (n=24) ve 2021 yıllarının (n=23) takip ettiği tespit edilmiştir. Araştırma sürecinde arama kriterinde tez türü ve konu bağlamında herhangi bir sınırlama tercih edilmemiştir. Ancak zaman kriteri bakımından 2024 yılına ait tezler sürece dahil edilmemiştir. Araştırma sonucunda meslek etiği üzerine hazırlanılmış yüksek öğretim tezlerine ilişkin önerilerde bulunulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Personality Psychology (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2024 |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | August 19, 2024 |
Acceptance Date | October 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |