Research Article
BibTex RIS Cite

HIGHER EDUCATION THESES PUBLISHED ON LIFE SCIENCES COURSE: A BIBLIOMETRIC ANALYSIS

Year 2024, , 26 - 34, 28.10.2024
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1535538

Abstract

The aim of the current research is to examine the thesis studies titled life sciences written between 1998-2023 at the Council of Higher Education (YÖK) Thesis Center from a bibliometric perspective. In this context, it is aimed to analyze existing theses and to present them with tables and graphics in the context of content analysis. In the study, document review technique and content analysis method, which are qualitative research methods, were used. In this regard, 300 theses published between 1988-2023 were analyzed. Of the published theses, one is a proficiency thesis in art, 52 are doctoral theses, and 247 are master's theses. During the analysis process, general information about the distribution of published theses was given and visualized using tables and graphs. The theses included in the study were analyzed in the context of the following criteria: the year they were published, the universities they were prepared, the graduate level, the writing languages, the main branches they were prepared in, the findings related to their subjects, the research models used in the theses and the advisor titles. The theses included in the research process are mostly on education and training, while others are on biology, music, political sciences, public administration, computer engineering sciences, home economics and fine arts. The theses included in the research process are mainly on the analysis of the life studies course program studied in primary schools and the examination of the skills, values and concepts in the life studies textbook. In addition, it was determined that thesis studies for the life sciences course were studied the most in 2023 (n = 30), followed by 2022 (n = 24) and 2021 (n = 23), respectively. During the research process, no restrictions were placed on the search criteria in terms of thesis type and subject. However, in terms of time criteria, theses from 2024 were not included in the process. As a result of the research, suggestions will be made regarding higher education theses prepared on professional ethics.

References

  • Acar Alak, G., & Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (33), 36-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25117/265205
  • Atik, S., & Aykaç, N. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya EğitimDergisi, 9(4), 708-722. https://doi.org/10.24315/tred.520314
  • Çelik, M. U. (2024). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin öz yönetim becerileri ile hayat bilgisi dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki (Tez No. 860148) [Yüksek Lisans tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi-Yozgat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Düşmezkalender, E., & Metin, M. (2019). Alternatif turizme yönelik bibliyometrik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 813-824. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.546044
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler 1(4), eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • Karagöz, B., & Koç Ardıç, İ. (2019). Ana dili eğitimi dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 419-435. https://doi.org/10.16916/aded.482628
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1263
  • Öztürk, T., & Özkan, Z. S. (2018). Hayat bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 172-204. https://dergipark.org.tr/en/pub/enad/issue/36482/413898
  • Sönmez, V., Alacapınar, F.G. (2016), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık. Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410. https://www.researchgate.net/publication/26628235
  • Tay, B., & Baş, M. (2016). 2009 ve 2015 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/17275/180472
  • Yardimciel, F. & Bulu, M. (2024). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yüksek öğretim tezleri: Bir bibliyometrik analiz (2020-2023) [Konferans sunumu]. 3. Bilsel Internatıonal Gordion Scıentıfıc Researches Congress, Ankara, Türkiye. III. BİLSEL Uluslararası Gordion Bilimsel Araştırmalar Kongresi (1).pdf
  • Zhang, S. J., Lyu, P. H. Ve Yan, Y. (2015). Global Geographical And Scientometric Analysis Of Tourism-Themed Research. Scientometrics, 105(1), 385–401

HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÜZERİNE YAYINLANMIŞ YÜKSEK ÖĞRETİM TEZLERİ: BİR BİBLİYOMETRİK ANALİZ

Year 2024, , 26 - 34, 28.10.2024
https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1535538

Abstract

Mevcut araştırmanın amacı Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) Tez Merkezi’nde 1988-2023 yılları arasında yazılmış hayat bilgisi başlıklı tez çalışmalarını bibliyometrik bir perspektifle incelemektir. Bu bağlamda mevcut tezleri analiz etmek ve içerik analizi bağlamında tablo ve grafiklerle sunulması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda 1988-2023 yılları arasında yayınlanmış 300 adet tez analiz edilmiştir. Yayımlanmış tezlerin bir tanesi sanatta yeterlilik tezi, 52’si doktora bitirme tezi, 247’si ise yüksek lisans tezidir. Analiz sürecinde yayınlanmış tezlerin dağılımı hakkında genel bilgiler verilmiş ve tablo ve grafikler kullanılarak görselleştirilmiştir. Araştırmaya dahil edilen tezler: yayımlanan yıl, hazırlandıkları üniversiteler, lisansüstü düzey, yazım dilleri, hazırlandıkları ana bilim dalları, konularına ilişkin bulgular, tezlerde kullanılan araştırma modelleri ve danışman unvanları kriterleri bağlamında analize tabi tutulmuştur. Araştırma sürecine dahil edilen tezler çoğunlukla eğitim ve öğretim konulu olup, diğerleri ise biyoloji, müzik, siyasal bilimler, kamu yönetimi, bilgisayar mühendisliği bilimleri, ev ekonomisi ve güzel sanatlar konulu tez çalışmalarıdır. Araştırma sürecine dahil edilen tezler ağırlıklı olarak ilkokullarda okunan hayat bilgisi dersi programının analizi ve hayat bilgisi ders kitabındaki beceri, değer ve kavramların incelenmesine yönelik yapılmıştır. Ayrıca hayat bilgisi dersine yönelik tez çalışmaların 2023’te (n=30) en fazla çalışıldığı, sırasıyla 2022 yılı (n=24) ve 2021 yıllarının (n=23) takip ettiği tespit edilmiştir. Araştırma sürecinde arama kriterinde tez türü ve konu bağlamında herhangi bir sınırlama tercih edilmemiştir. Ancak zaman kriteri bakımından 2024 yılına ait tezler sürece dahil edilmemiştir. Araştırma sonucunda meslek etiği üzerine hazırlanılmış yüksek öğretim tezlerine ilişkin önerilerde bulunulacaktır.

References

  • Acar Alak, G., & Nalçacı, A. (2012). Hayat Bilgisi öğretim programı öğelerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (33), 36-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25117/265205
  • Atik, S., & Aykaç, N. (2019). Hayat Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi (1926-2018). Trakya EğitimDergisi, 9(4), 708-722. https://doi.org/10.24315/tred.520314
  • Çelik, M. U. (2024). İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin öz yönetim becerileri ile hayat bilgisi dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki (Tez No. 860148) [Yüksek Lisans tezi, Yozgat Bozok Üniversitesi-Yozgat]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Düşmezkalender, E., & Metin, M. (2019). Alternatif turizme yönelik bibliyometrik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 813-824. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.546044
  • Kapkın, B., Çalışkan, Z., & Sağlam, M. (2018). Türkiye’de 1999-2017 yılları arasında değerler 1(4), eğitimi alanında yapılmış lisansüstü çalışmaların incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 183-207.
  • Karagöz, B., & Koç Ardıç, İ. (2019). Ana dili eğitimi dergisinde yayımlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 419-435. https://doi.org/10.16916/aded.482628
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1263
  • Öztürk, T., & Özkan, Z. S. (2018). Hayat bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 172-204. https://dergipark.org.tr/en/pub/enad/issue/36482/413898
  • Sönmez, V., Alacapınar, F.G. (2016), Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık. Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye’de Hayat Bilgisi dersi programlarının gelişimi Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410. https://www.researchgate.net/publication/26628235
  • Tay, B., & Baş, M. (2016). 2009 ve 2015 yılı Hayat Bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/17275/180472
  • Yardimciel, F. & Bulu, M. (2024). Türkiye'de değerler eğitimi üzerine yüksek öğretim tezleri: Bir bibliyometrik analiz (2020-2023) [Konferans sunumu]. 3. Bilsel Internatıonal Gordion Scıentıfıc Researches Congress, Ankara, Türkiye. III. BİLSEL Uluslararası Gordion Bilimsel Araştırmalar Kongresi (1).pdf
  • Zhang, S. J., Lyu, P. H. Ve Yan, Y. (2015). Global Geographical And Scientometric Analysis Of Tourism-Themed Research. Scientometrics, 105(1), 385–401
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Personality Psychology (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Fırat Yardımcıel 0000-0001-6163-1349

Metin Bulu 0000-0003-0635-9914

Early Pub Date October 28, 2024
Publication Date October 28, 2024
Submission Date August 19, 2024
Acceptance Date October 28, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Yardımcıel, F., & Bulu, M. (2024). HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÜZERİNE YAYINLANMIŞ YÜKSEK ÖĞRETİM TEZLERİ: BİR BİBLİYOMETRİK ANALİZ. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 6(2), 26-34. https://doi.org/10.56493/nkusbmyo.1535538