Risky Health Behaviors (RHB) encompass behaviors that threaten individual health, often beginning during adolescence, including smoking, alcohol consumption, unhealthy eating, physical inactivity, violent tendencies, and sexual risks. In contrast, positive health behaviors involve actions adopted to protect and promote health, such as regular exercise, balanced nutrition, and avoiding harmful habits. The acquisition of RHB typically starts in adolescence and can continue into adulthood, while the development of positive health-related knowledge, skills, and behaviors also occurs during adolescence. This study aims to identify the levels of positive and negative health behaviors among first-year and fourth-year university students and to investigate the factors influencing these behaviors.
The study was conducted in 2023 at Nuh Naci Yazgan University (NNYU) with 270 students from the faculties of Health Sciences, Engineering, Fine Arts and Design, Economics and Administrative Sciences, enrolled in the first and fourth years. Data were obtained using a sociodemographic information form and the Risky Health Behaviors Questionnaire (RHBQ) developed by Gülcihan Arslan Şahin and analyzed with SPSS 22.0 program.
The results showed that the mean positive health behavior score was 98.50±10.20, while the mean negative health behavior score was 48.69±8.35. Positive health behavior scores were higher among female students. There is no difference between the positive and negative health behavior scores of first and fourth grade students. Non-smokers and non-drinkers had higher positive behavior scores and lower negative behavior scores compared to smokers and drinkers. Additionally, a significant negative correlation was found between students’ Body Mass Index (BMI) and negative health behavior scores.
In conclusion, the study show that health behaviors of university students are influenced by various individual and environmental factors. Therefore, it is recommended that awareness-raising activities be initiated at early ages and sustained throughout university education to prevent RHB.
Riskli Sağlık Davranışları (RSD); bireyin sağlığını tehdit eden, genellikle gençlik döneminde başlayan sigara, alkol kullanımı, sağlıksız beslenme, fiziksel inaktivite, şiddet eğilimi ve cinsel riskler gibi davranışları kapsamaktadır. Olumlu sağlık davranışları da, bireyin sağlığını koruma ve geliştirme amacıyla benimsediği düzenli egzersiz, dengeli beslenme ve zararlı alışkanlıklardan uzak durma gibi davranışlardır. RSD’nin kazanılması; adolesan dönemde başlayıp yetişkinliğe kadar devam ettiği gibi, sağlıkla ilgili olumlu bilgi, beceri ve davranışların da kazanılması adolesan dönemde olmaktadır. Çalışmada; üniversite birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin olumlu ve olumsuz sağlık davranış düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma, 2023 yılında Nuh Naci Yazgan Üniversitesi (NNYÜ) Sağlık Bilimleri, Mühendislik, Güzel Sanatlar ve Tasarım, İktisadi ve İdari Bilimler, Fen-Edebiyat fakültelerinin bölümlerinde birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 270 öğrenciyle yürütülmüştür. Veriler; sosyo-demografik özellikler ve Gülcihan Arslan Şahin tarafından geliştirilen Riskli Sağlık Davranışları Anketi (RSDA) kullanılarak toplanmış, SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin olumlu sağlık davranışları puanı 98,50±10,20, olumsuz sağlık davranışları puanı ise 48,69±8,35 olarak bulunmuştur. Olumlu sağlık davranışları, kadınlarda erkeklere göre yüksek bulunmuştur. Sigara ve alkol kullanmayan öğrencilerin olumlu davranış puanları kullananlara göre daha yüksek, olumsuz davranış puanları ise daha düşüktür. Birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin olumlu ve olumsuz sağlık davranışları puanları arasında farklılık yoktur.
Ayrıca, öğrencilerin beden kütle indeksi (BKİ) ile olumsuz sağlık davranış puanları arasında negatif bir ilişki saptanmıştır.
Sonuçlar, üniversite öğrencilerinin sağlık davranışlarının çeşitli bireysel ve çevresel faktörlerden etkilendiğini göstermektedir. Bu doğrultuda, RSD’nin önlenmesi için bilinçlendirme çalışmalarının erken yaşlardan itibaren başlatılması ve üniversite düzeyinde de sürdürülmesi önerilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Public Health Nutrition |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 27, 2025 |
| Publication Date | November 28, 2025 |
| Submission Date | June 3, 2025 |
| Acceptance Date | July 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 2 |