Climate change is a global problem that is increasingly affecting life. It is important that the media and official/civil actors constantly inform the society about this issue. While discussing the functionality of the media against the problem, the news content of various institutions should also be evaluated. The aim of the study is to evaluate the news of the media and various institutions in daily routine. The qualitative study used the purposive sampling technique. 39 sample news from 23 websites published on Google News for 1 day were subjected to content analysis. The study will contribute to the literature by analyzing news on the subject in the SEO (Search Engine Optimization) environment. SEO is the optimization of content in order to rank high in the search engine. The research found that media news had a lower rate. The main topic of 41% of the news is climate change. In 59% of the news, climate change is a subplot. The news on the main topic had a 59% negative, 23.1% positive, and 17.9% neutral approach. The details of the topic were usually given in the news. More than half of the news have an informative language. However, fear/anxiety is at the forefront in the headlines. In some news stories that contain directive language and public relations headlines elements is at the forefront that the struggle of non-media actors. Among the news sources, institutes-universities, public institutions, different field experts, reports and meteorologists are at the forefront. Agencies, scientific publications, companies, different media organizations are less rate. Citizens/public opinion and political actors are at the lowest rate. The sources of news produced by public broadcasting are richer. The sources are at a lower rate in the content of independent news sites. Suggestions on the subject are presented.
İklim değişikliği, yaşamda etkisi giderek artan küresel bir sorundur. Bu konuda medya ve resmi/sivil aktörlerin toplumu sürekli bilgilendirmesi önemlidir. Bu bağlamda medyanın sorun karşısındaki işlevselliği tartışılırken çeşitli kurumların haber içerikleri de değerlendirilmelidir. Çalışmanın amacı, günlük rutin sürecinde medya dâhil çeşitli kurumların konuyla ilgili haberlerini değerlendirmektir. Nitel türdeki çalışmada amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Google News’te 1 gün boyunca yayınlanan 23 web sitesine ait 39 örnek haber içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma, SEO (Search Engine Optimization/Arama Motoru Optimizasyonu) ortamındaki konuya dair haberleri analiz ederek literatüre katkı sağlayacaktır. SEO, arama motorunda üst sıralarda yer almak için verilerin optimize edilmesi sürecidir. Araştırmada medya üretimi haberlerin diğer kurum içeriklerine nazaran yaygın olmadığı saptanmıştır. Haberlerin % 41’inin ana konusu iklim değişikliğidir. %59’unda alt konudur. Ana konuya yönelik haberlerin %59’u olumsuz, %23,1’i olumlu, %17,9’u nötrdür. Haberlerde konu detayları genellikle mevcuttur. Haberlerin yarı oranından fazlası bilgilendirici bir dile sahiptir. Fakat başlıklarda korku/endişe ön plandadır. Yönlendirici dille hazırlanan ve başlıklarında halkla ilişkiler/tanıtım öğesi içeren bazı haberlerde medya dışı aktörlerin mücadelesi ön plandadır. Haber kaynakları arasında enstitü-üniversiteler, kamu kurumları, farklı alan uzmanları, raporlar ve meteorologlar başta yer alır. Ancak haber ajansı, bilimsel yayınlar, şirketler, farklı medya kuruluşları daha az orandadır. Yurttaşlar/kamuoyu ve siyasal aktörler ise en düşük orandadır. Kamu yayıncılığı ürünü haberlerin enformasyon kaynakları daha zengindir. Bağımsız haber sitesi içeriklerinde kaynaklar daha düşük orandadır. Tüm sonuçların ardından konuyla ilgili öneriler sunulmuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Environmental Communication, Journalism, Journalism Studies, Internet Publishing, New Media |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | December 1, 2024 |
| Acceptance Date | March 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 15 |