Grammar should be thought intertwined with other learning fields and in accordance with the valuable elements of the child`s world. With the help of structuralist approach, grammar has gained a new identity. The aim of this study is to depict the effects of the activities addressed to musical-rhytmic intelligence on academic success. This study is an experimental study including experiment and control groups. The sample group is consisted of 34 students in 7/A-7/B classes of a Secondary School in 2013-2014 years in the North part of Turkey. Each of the experiment and control groups consisted of seventeen students. A lecture about ´modal and time`was given to the students of experiment group in terms of the activities addressed to musical-rhythmic intelligence and to the students of control group in terms of the activities on student work book. As the data collecting tool, a success test consisting of 20 items whose reliability parameter is assigned as 0.90 (KR-20) was prepared and it was applied as pre-test and pro-test to the experiment and control groups. At the end of the experimental process, it was detected that a meaningful difference was observed in favour of the experiment group who was taught in terms of the activities addressed to musical-rhythmic intelligence. This output shows that different approaches in grammar teaching and the attitudes
Turkish Language Education Teaching Grammar Multiple Intelligence Theory Musical-Rhythmic Intelligence Academic Success
Dil bilgisi alanı, diğer öğrenme alanlarıyla iç içe ve çocuğun dünyasındaki değerli ögeler aracılığıyla öğretilmelidir. Bu çalışmanın amacı müziksel-ritmik zekaya yönelik etkinliklerin akademik başarıya etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, deney ve kontrol gruplu deneysel çalışmadır. Araştırmanın örneklemini,2013–2014 eğitim-öğretim yılında Türkiye`nin kuzeyinde yer alan ortaokulun 7/A ve 7/B sınıflarında öğrenim gören 34 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarında on yedişer öğrenci bulunmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere kip ve zaman konusuyla ilgili olarak müziksel-ritmik zekaya dönük etkinlikler çerçevesinde, kontrol grubuna ise öğrenci çalışma kitabındaki etkinlikler çerçevesinde bir eğitim verilmiştir. Veri toplama aracı, Güvenirlik Katsayısı (KR–20) 0.90 olarak saptanan 20 maddelik bir başarı testidir. Deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Deneysel süreç sonunda, müziksel-ritmik zekaya dayalı etkinliklerin kullanıldığı deney grubunda anlamlı farklılık saptanmıştır. Bu sonuç dil bilgisi öğretiminde farklı yaklaşımların, çoklu zekayı hedefe alan uygulamaların başarısını ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 2 |