In this research, teachers` working in special schools and classrooms in special education class opinions on teaching social skills were examined. Ten teachers, who are working at Yesilduzce Education Practice School and Work Training Center in Duzce, in Turkey, attended 2011-2012 years, voluntary participated in this study. In this study designed as a qualitative research, focus group interview technique has been used. The data were collected by ´Teacher Interview Form (TIF)´. TIF consists of four sections and has a total of fifteen questions. As a result, teachers have done different definitions of social skills and gave examples. They believe that their students are deficient in social skills due to have disabilities and unrelated families. Another important finding obtained, teachers do not systematically teaching social skills in their classrooms and they believe that social skills training curriculum and school resources are insufficient. Findings are discussed in the context of the literature and recommendations are made.
Social Skills Training Social Skills Teacher` Opinions Special Education Teacher Student with Special Needs
Bu araştırmada özel eğitim okullarında ve sınıflarında görev yapan öğretmenlerin sosyal beceri öğretimine ilişkin görüşleri incelenmiştir. Çalışmaya 2011-2012 yılı Düzce`de Yeşildüzce Eğitim Uygulama Okulu ve İş Eğitim Merkezinde görev yapan 10 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Nitel araştırma yöntemi olarak desenlenen bu çalışmada odak grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Veriler ´Öğretmen Görüşme Formu (ÖGF)` ile toplanmıştır. ÖGF dört bölümden ve toplam on beş sorudan oluşmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmenler farklı sosyal beceri tanımları yapmış ve örnekleri vermişlerdir. Öğrencilerin sosyal beceri yetersizliklerini engelli olmalarına ve ailelerinin ilgisizliğine yormuşlardır. Elde edilen bir diğer önemli bulgu da öğretmenlerin sınıfta sistematik bir sosyal beceri öğretimine yer vermemeleri, müfredatı ve okul kaynaklarını sosyal beceri öğretimi açısından yetersiz bulmalarıdır. Bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve öneriler getirilmiştir.
Sosyal Beceri Öğretimi Sosyal Beceri Öğretmen Görüşleri Özel Eğitim Öğretmeni Özel Gereksinimli Öğrenci.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 2 |