This research, is a qualitative study which aims to examine the presence, reasons, and handling ways of culturally oriented conflicts in Alipaşa elementary school in the city of Diyarbakır to which numerous culturally and ethnically differet students have been attending. In that research, the study group comprised of school managers, classroom teachers and guidance teachers working in Alipaşa elementary school. Through a semi-structured interview questions the views of 25 educators (5 managers, 4 guidance teachres and 16 classroom teachers) were obtained. The obtained data were coded through content analiysis method, and grouped under the themes according to the similiarities and differences of the codes. In the line of the obtained results some recommendations were made related to effective management of culturally oriented conflicts. Ennhancing the tranining of managers and teachers on the management of culturally oriented conflicts, enhancing collaboration among the institutions and the school environment are some of them.
Bu araştırma, Diyarbakır il merkezinde yer alan ve birçok farklı kültür ve etnik gruptan gelen öğrencilerin öğrenim gördüğü, Alipaşa İlköğretim Okulundaki kütürel farkılıklardan kaynaklanan çatışmanın varlığı, nedenleri ve yönetme yollarının, öğretmen ve yönetici görüşleri temelinde irdelendiği niteliksel bir çalışmadır. Araştırmada, çalışma grubunu, Alipaşa İlköğretim Okulunda görev yapan yöneticiler, sınıf öğretmenleri ve rehber öğretmenler oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme soruları aracılığı ile çalışma grubunda bulunan 25 eğitimcinin (5 yönetici, 4 rehber öğretmen ve 16 sınıf öğretmeni) görüşme yöntemi aracılığı ile görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle, kodlanarak belirlenen temalar altında gruplandırılmış ve yorumlanmıştır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, kültürel içerikli çatışmaların daha etkili şekilde yönetilebilmesi için birtakım önerilere yer verilmişir. Okul yöneticisi ve öğretmenlerin çatışmaların yönetimi alanında eğitilmeleri, çevreyle daha sıkı işbirliği sergilemeleri, diğer kurum ve kuruluşlar ile karşılıklı olarak yardımlaşmaları yapılan önerilerden bazılarıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 4 |