BibTex RIS Cite

ELEMENTARY 8th GRADE STUDENT'S ATTITUDES TOWARDs READING AND READING COMPREHENSION LEVELS

Year 2009, Volume: 4 Issue: 4, 1308 - 1330, 01.05.2009

Abstract

The purpose of this study is exploring the relationship between elementary 8th grade student's attitudes towards reading and their reading comprehension level. In the research process, "Attitude Scale Towards Reading Habit" and "Reading Comprehension Test" were used for collecting data. Reliability and validity analysis of scale and text were done before conducting research. Population of this research is elementary 8th grade students who enrolled elementary schools in Ankara's central counties (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan and Yenimahalle). Sample consists of 390 8th grade students from different socio-economic environment. For analyzing the data, Descriptive Statistics (frequencies (f), percentage (%)), ANOVA and Pearson Correlation were used. In analyzing the data, SPSS 15.0 program was used. According to results of this study, there is a low positive correlation existing between attitudes towards reading and reading comprehension.

İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ

Year 2009, Volume: 4 Issue: 4, 1308 - 1330, 01.05.2009

Abstract

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma sürecinde verilerin toplanması için "Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği" ve "Okuduğunu Anlama Testi" kullanılmıştır. Uygulama öncesinde, kullanılan ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2007-2008 öğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinde (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle) bulunan ilköğretim 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Farklı sosyoekonomik çevrelerde eğitim gören 390 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Ölçme süreci sonunda elde edilen verilerin analizinde betimleyici istatistik (frekans ve yüzde), ANOVA ve Pearson Korelasyon analizleri kullanılmıştır. Analizler SPSS 15.0 programıyla gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara göre okumaya yönelik tutum ile okuduğunu anlama başarısı arasında pozitif yönlü düşük bir korelasyon bulunmaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

AHMET Balcı

Publication Date May 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Balcı, A. (2009). İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ. Education Sciences, 4(4), 1308-1330. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Balcı A. İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ. Education Sciences. May 2009;4(4):1308-1330. doi:10.12739/10.12739
Chicago Balcı, AHMET. “İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences 4, no. 4 (May 2009): 1308-30. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Balcı A (May 1, 2009) İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ. Education Sciences 4 4 1308–1330.
IEEE A. Balcı, “İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ”, Education Sciences, vol. 4, no. 4, pp. 1308–1330, 2009, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Balcı, AHMET. “İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences 4/4 (May 2009), 1308-1330. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Balcı A. İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ. Education Sciences. 2009;4:1308–1330.
MLA Balcı, AHMET. “İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ”. Education Sciences, vol. 4, no. 4, 2009, pp. 1308-30, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Balcı A. İLKÖĞRETİM 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI VE OKUDUĞUNU ANLAMA DÜZEYLERİ. Education Sciences. 2009;4(4):1308-30.