Concepts that are important in geography teaching are subjects primary school students find difficult to learn. If the primary level students do not know the geography concepts, they can not understand geography events and phenomenon sufficiently. Concerning levels of understanding geographical concepts, it's seen that most studies are conducted in Science, however, in geography; it seems that there is not sufficient research. This study aims at determining learning levels of geographical concepts and misconcepts in the 5th grade students. 338 5 th grade students took part in the study during the academic year 2008-2009 in Adıyaman Province. In the study, a questionnaire was used as a data collection tool. The study results revealed that the school and educational backgrounds and economical conditions of the parents had significant effect on the learning geographical concepts, whereas, gender did not have a significant effect on learning the concepts. Among the concepts, it can be found that the 80% of students understand the concepts such as island, earthquake and drawing, whereas 86% of them don't understand or they have misconceptions on import and gulf concepts.
Coğrafya öğretiminde önemli bir yere sahip olan kavramlar, İlköğretim öğrencilerinin öğrenmekte problem yaşadığı konulardandır. Coğrafya ile ilgili kavramların bilinmemesi, Coğrafi olay ve olgular arasındaki ilişkileri kavramayı zorlaştırmaktadır. Kavramları anlama düzeyiyle ilgili olarak, ülkemizde daha çok Fen Bilimlerinde çalışmaların yapıldığı ancak Coğrafi kavramlarla ilgili çalışmaların yeterince yapılmadığı görülmektedir. Bu çalışmada İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Coğrafya konularındaki kavramları öğrenme düzeyi araştırılmıştır. Çalışmaya Adıyaman İlinde 2008–2009 eğitim-öğretim yılında İlköğretim okullarının beşinci sınıfında öğrenim gören 338 öğrenci katılmıştır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Elde edilen verilerin ışığında coğrafi kavramları öğrenmede öğrenciler arasında cinsiyete göre anlamlı bir fark bulunmazken anne ve babanın eğitim durumu ile ailenin ekonomik gelirine göre öğrenciler arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Kavramlar arasında öğrencilerin ada, deprem ve kroki gibi daha somut olan kavramları % 80 oranında doğru olarak bildiği buna karşılık öğrencilerin ithalat ve körfez gibi daha soyut kavramları % 86 oranında bilmediği veya yanıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 4 Issue: 3 |