BibTex RIS Cite

ELIGIBLE PARADIGM FOR THE CHARACTER OF EDUCATIONAL ORGANIZATION: MANAGEMENT BY VALUES

Year 2007, Volume: 2 Issue: 4, 352 - 366, 01.05.2007

Abstract

In recent years, paralel to the socio- economic and technological changes and developments, the paradigma of management changes its direction generally all over the world. Values meanings, attitudes are deep motivators and controllers of human feelings, thinking, speech, and action. In management by values, the primary focus is on developing, maintaining, and ensuring that the organization members have healthy an productive values. Value based production, productivity, decision making, and applied of these, taking on responsibilities of applications, mutually regard in each, competing, trust are key words of management by values. The purpose of this article is to give a new model for operational process in school management. Schools are displaying more complex structures and operations. The expectations of directors of education in every where, teachers, students, and their families towards a school and its administrators are increasing and changing. For the school administrator to be successfull, he/ she must be dressed up with universal ethic values to consider the school as a system of roles and adjust his behaviours by considering the roles and expectations of teachers and other staff. The school administrator must obtain organizational values in order to adapt ownself due to have positive bearing on school management.

EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ

Year 2007, Volume: 2 Issue: 4, 352 - 366, 01.05.2007

Abstract

Son yıllarda, sosyo- ekonomik ve teknolojik değişim ve gelişmelere paralel olarak, yönetim paradigmaları da dünya genelinde yön değiştirmektedir. Değer temelli üretim, verimlilik, karar verme, bunları uygulama, uygulamaların sorumluluklarını alma, saygı sınırları içinde birbirleri ile anlaşma, rekabet etme, itimat, değerlerle yönetimin anahtar kelimeleridir. Bu makalenin amacı okul yönetiminde işlevsel sürece yeni bir model sunmaktır. Okullar kompleks yapı ve işlevler sergilemektedirler. Okul müdürlerinin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin, okul ve onun yöneticilerine yönelik beklentileri artmakta ve değişmektedir. Okul yöneticisinin başarılı olabilmesi için; yönetici, okulu bir roller sistemi olarak algılamasını, öğretmenler ve diğer personelin beklentilerine göre davranışlarını ayarlamasını sağlayacak evrensel etik değerlerlerle donanmış olmalıdır. Okul yöneticisi, okul yönetiminde pozitif duruşu olmasına bağlı olarak, kendini adapte edebilmesi için örgütsel değerlere sahip olmalıdır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Educational Sciences
Authors

Duygu Arzu Akdemir This is me

Publication Date May 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Akdemir, D. A. (2007). EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ. Education Sciences, 2(4), 352-366. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Akdemir DA. EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ. Education Sciences. May 2007;2(4):352-366. doi:10.12739/10.12739
Chicago Akdemir, Duygu Arzu. “EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ”. Education Sciences 2, no. 4 (May 2007): 352-66. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Akdemir DA (May 1, 2007) EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ. Education Sciences 2 4 352–366.
IEEE D. A. Akdemir, “EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ”, Education Sciences, vol. 2, no. 4, pp. 352–366, 2007, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Akdemir, Duygu Arzu. “EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ”. Education Sciences 2/4 (May 2007), 352-366. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Akdemir DA. EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ. Education Sciences. 2007;2:352–366.
MLA Akdemir, Duygu Arzu. “EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ”. Education Sciences, vol. 2, no. 4, 2007, pp. 352-66, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Akdemir DA. EĞİTİM ÖRGÜTLERİNİN KİŞİLİĞİNE UYGUN PARADİGMA: EĞERLERLE YÖNETİMİ. Education Sciences. 2007;2(4):352-66.