This study investigated the effects of teaching Permutation and Probability topics by the active learning mainly used innovative learning and teaching with games methods on students' success in the eighth grade. The study was planned as one with experiment and control groups and it was conducted in two different primary schools with 197 eighth grade students. The lesson plans prepared according to the active learning mainly used innovative learning and educational games methods were implemented in the experiment group during the classes in their weekly program. In the experimental group, the instruction according to the this lesson plans. At the end of the instruction, an achievement test consisting of 10 open-ended questions was administered in order to assess the students' success. The test was administered again after three weeks with the aim of determining to what extent the students would be able to keep what they had learnt in mind. It was seen as based on the findings that teaching the unit by the active learning mainly used innovative learning and educational games methods caused a meaningful increase in the students' success.
Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 1998 yılında yayınlanan İlköğretim Okulu Matematik Dersi Öğretim Programı'nda yer alan Permütasyon ve Olasılık ünitesinde yer alan konuların sekizinci sınıfta buluş yoluyla öğrenme ve oyunlarla öğretim yöntemlerinin ağırlıkla kullanıldığı aktif öğrenme ile öğretimi yapılmıştır. Aktif öğrenme ile yapılan bu öğretimin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Çalışma, deney ve kontrol gruplu olarak planlanmış ve iki farklı ilköğretim okulunun toplam 197 sekizinci sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Aktif öğrenmeye ve yıllık ders programına uygun olarak ders planları hazırlanmıştır. Deney grubunda, bu ders planlarına uygun olarak haftalık ders saatleri içerisinde öğretim gerçekleştirilmiştir. Öğretimin sonunda, öğrenci başarısını ölçmek amacıyla 10 açık uçlu sorudan oluşturulmuş bir ünite başarı testi uygulanmıştır. Öğrencilerin bilgileri hatırda tutma düzeylerinin tespit edilmesi amacıyla, ünite başarı testi üç hafta sonra tekrar uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, buluş yoluyla öğrenme ve oyunlarla öğretim yöntemlerinin ağırlıkla kullanıldığı aktif öğrenmeyi esas alan öğretimin öğrenci başarısını anlamlı derecede arttırdığını ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 2 Issue: 4 |