In this paper, it is aimed to evaluate the contributions of the theoretical developments in adult education and the way adults learn to the vocational education practices for adults. Within this framework, first of all, the approaches developed by those theoreticians who are in an effort to find an answer to the question of "How do adults learn?" are presented. Andragogic approach by Malcolm Knowles is elaborated, other theories and practices in the adult education literature are mentioned, and the behaviorist approaches, which have greatly influenced adult education, are explained in detail. Finally, practical information as to self-management, being one of the basic concepts of adult education, developing self-management learning skills, and evaluation of learning is offered.
Bu makalede yetişkin eğitimi ve yetişkinlerin öğrenmesi alanındaki kuramsal gelişmelerin mesleki yetişkin eğitimi uygulamalarına sunduğu katkı ve olanaklar değerlendirilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda, öncelikle "Yetişkinler nasıl öğrenir?" sorusunun cevabını arayan kuramcıların yaklaşımlarına yer verilmiştir. Malcolm Knowles'la birlikte anılan andragojik yaklaşımın olabildiğince detaylı incelenmesi için çaba harcanmış; yetişkin eğitimi alanyazınını besleyen diğer kuram ve uygulamalara değinilerek, mesleki yetişkin eğitimini derinden etkileyen davranışçılık kuramları üzerinde durulmuştur. Son olarak, yetişkin eğitimi alanının temel kavramlarından biri olan öz-yönetimli öğrenme kavramı, özyönetimli öğrenme becerilerinin geliştirilmesi ve öğrenmenin değerlendirilmesi konularında pratik bilgiler verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 2 Issue: 1 |