This study is an action research which aims to improve teaching skills of social studies teacher with regard to controversial issues. 24 Social studies teachers across the country participated in the study. The Problem of the study was that social studies teachers do not receive a direct training education regarding instruction in controversial issues during their undergraduate education resulting in refraining from these issues in their classrooms. Thus this study aims to increase knowledge and competencies of social studies teachers regarding this matter. For this purpose a 6-day training has been provided to social studies teachers. The data has been collected through implementation of a pretest and a posttest. The collected data reported as frequencies and percentages in addition to an analysis via paired samples t test to see whether or not statistically significant differences exist between pretest and posttest scores. The results indicate that social studies teachers made important acquisitions regarding the use of controversial issues in social studies course
Bu çalışma Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin tartışmalı konulardaki öğretim becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir eylem araştırmasıdır. Çalışmanın problemini; sosyal bilgiler öğretmenlerine lisans eğitimleri sırasında tartışmalı konuların sınıflarda nasıl ele alınacağı ile ilgili doğrudan bir eğitimin verilmemesi nedeniyle sosyal bilgiler öğretmenlerin bu konuları sınıflarına getirmekten kaçınmaları oluşturmaktadır. Çalışma sosyal bilgiler öğretmenlerinin bu konuda bilgi ve yeterliliklerini artırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla sosyal bilgiler öğretmenlerine 6 gün süren bir eğitim verilmiştir. Veriler katılımcılara öntest ve sontest uygulanmasıyla toplanmıştır. Toplanan veriler hem yüzde ve frekans olarak rapor edilmiş hem de öntest ve sontest skorları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığının belirlenmesi için wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Sonuçlar öğretmenlerin tartışmalı konuların sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ile ilgili önemli kazanımlar sağladıklarını göstermektedir.
Sosyal Bilgiler Öğretimi Sosyal Bilgiler Öğretmenleri Tartışmalı Konular Öğretim Yöntemleri Tartışma Teknikleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |