Abstract
Makinelerdeki titreşim ve gürültü makine operatörlerinin iş sağlığı ve güvenliği açısından önemli parametrelerdir. Bu değerlerin belirtilen limitler dahilinde kalması operatörlerin sağlıkları açısından önem arz etmektedir. Diğer taraftan içten yanmalı motorlarda alternatif enerji kaynakları ile ilgili yapılan çalışmalar hız kazanmakta ve birçok ülke hızla bu tür yakıtların kullanımını teşvik etmektedir. Bu çalışmada da alternatif yakıt olarak kullanılan alkollerin (etanol, n-bütanol ve metanol) titreşim ve gürültüye etkisi incelenmiştir. Bu amaçla motor yakıtının içerisine hacimce %10, %20 ve %30 alkol (etanol, n-bütanol ve metanol) ilave edilmiştir. Yapılan çalışmada kullanılan motorlu tırpanın tek silindirli, iki zamanlı, benzinli bir motoru vardır. Bu tip bir motorda yakıt karışımlarının rölanti ve tam gaz konumunda kullanılmasının etkilerinin belirlenebilmesi için motorlu tırpan sabit bir zemin üzerinde rölanti ve tam gaz durumlarında ayrı ayrı çalıştırılarak veriler kayıt altına alınmıştır. Elde edilen bulgular alkollerin kullanımı ile titreşim ve gürültü seviyesinde saf benzin yakıtına göre artışın olduğunu göstermiştir. En yüksek gürültü seviyesi 123.3dB(A) ve titreşim seviyesi de 5.4m/s2 değeri ile E30 yakıt karışımının kullanılması tam gaz kolu konumunda elde edilmiştir.