BibTex RIS Cite

EUROPEAN MODERNISM IN AMERICAN GRAPHIC DESIGN

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 101 - 110, 01.03.2014

Abstract

In the United States of America, in the first quarter of century, it was seen that the innovative and creative movements which had emmerged in Europe at the beginning of the twentieth century did not affect American art and design, because of the conservative approach to Modernism. However, in 1930's, intellectuals like artists, designers, writers, thinkers who preferred to move away from Nazi oppression and cruelty, and those who emigrated to cross ocean countries for professional reasons, by drawing attention with the designs they made in Europe, contributed to the emergence of Modern movements in the United States of America and the development of Modernism, adapting it to American cultural features. In this study, the primary samples of reflection of the Modernist movement in Europe on American graphic design, the leading artists of the movement and their effects are discussed.

References

  • Alexandra, G.W., The Bauhaus, 1919–1933 Metropolitan Museum Of Art. http://www.metmuseum.org/toah/hd/bauh/hd_bauh.htm. Erişim Tarihi (Access Date):13.02.2014
  • Becer, E., (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara. Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D., (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • Dr. Mehemed Fehmy Agha. Rochester Institute of Technology RIT Libraries. http://library.rit.edu/gda/designer/dr-mehemed-fehmy-agha. Erişim Tarihi (Access Date):03.02.2014
  • Erte: A Mirror of Fashion For 75 Years. Smithsonian Magazine. Sayı: Nisan,2005. http://www.lauren-nicolo.com/design/erte.pdf. Erişim Tarihi (Access Date): 22.01.2014
  • İpşiroğlu, N. and İpşiroğlu, M., (1991). Sanatta Devrim. İstanbul. Remzi Kitabevi
  • Lynton, N., (2009) Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Vince A., Alexander Liberman: A Definitively Modern Man. http://www.newyorker.com/online/blogs/books/2013/11/alexanderliberman-a-definitively-modern-man.html. Erişim Tarihi (Access Date):06.02.2014
  • Weill, A., (2008). Grafik Tasarım. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.

AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ

Year 2014, Volume: 9 Issue: 2, 101 - 110, 01.03.2014

Abstract

Amerika Birleşik Devletleri`nde Modernizme karşı tutucu yaklaşımdan dolayı, yirminci yüzyılın başlarında Avrupa`da ortaya çıkan yenilikçi ve yaratıcı hareketlerin yüzyılın ilk çeyreğinde Amerikan sanat ve tasarımını etkilemediği görülmektedir. Ancak 1930`larda Alman Nazi baskısından ve zulmünden uzaklaşmayı ve de Avrupa`da yaptıkları tasarımlarla dikkat çekerek, mesleki nedenlerle okyanus ötesine göç etmeyi tercih eden sanatçı, tasarımcı, yazar, düşünür gibi entelektüeller, Amerika Birleşik Devletleri`nde Modern hareketlerin ortaya çıkmasına ve Modernizmi Amerikan kültürel özelliklerine uyarlayarak gelişmesine katkıda bulunmuşlardır. Bu çalışmada Avrupa`daki Modernist hareketlerin Amerikan grafik tasarımına yansımasının ilk örnekleri, buna öncülük eden sanatçılar ve etkileri ele alınmaktadır.

References

  • Alexandra, G.W., The Bauhaus, 1919–1933 Metropolitan Museum Of Art. http://www.metmuseum.org/toah/hd/bauh/hd_bauh.htm. Erişim Tarihi (Access Date):13.02.2014
  • Becer, E., (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara. Dost Kitabevi.
  • Bektaş, D., (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • Dr. Mehemed Fehmy Agha. Rochester Institute of Technology RIT Libraries. http://library.rit.edu/gda/designer/dr-mehemed-fehmy-agha. Erişim Tarihi (Access Date):03.02.2014
  • Erte: A Mirror of Fashion For 75 Years. Smithsonian Magazine. Sayı: Nisan,2005. http://www.lauren-nicolo.com/design/erte.pdf. Erişim Tarihi (Access Date): 22.01.2014
  • İpşiroğlu, N. and İpşiroğlu, M., (1991). Sanatta Devrim. İstanbul. Remzi Kitabevi
  • Lynton, N., (2009) Modern Sanatın Öyküsü. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • Vince A., Alexander Liberman: A Definitively Modern Man. http://www.newyorker.com/online/blogs/books/2013/11/alexanderliberman-a-definitively-modern-man.html. Erişim Tarihi (Access Date):06.02.2014
  • Weill, A., (2008). Grafik Tasarım. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Interior Architecture
Authors

Kader Sürmeli This is me

Publication Date March 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Sürmeli, K. (2014). AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ. Fine Arts, 9(2), 101-110. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151
AMA Sürmeli K. AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ. Fine Arts. March 2014;9(2):101-110. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151
Chicago Sürmeli, Kader. “AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ”. Fine Arts 9, no. 2 (March 2014): 101-10. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151.
EndNote Sürmeli K (March 1, 2014) AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ. Fine Arts 9 2 101–110.
IEEE K. Sürmeli, “AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ”, Fine Arts, vol. 9, no. 2, pp. 101–110, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151.
ISNAD Sürmeli, Kader. “AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ”. Fine Arts 9/2 (March 2014), 101-110. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151.
JAMA Sürmeli K. AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ. Fine Arts. 2014;9:101–110.
MLA Sürmeli, Kader. “AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ”. Fine Arts, vol. 9, no. 2, 2014, pp. 101-10, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.D0151.
Vancouver Sürmeli K. AMERİKAN GRAFİK TASARIMINDA AVRUPA MODERNİZMİ. Fine Arts. 2014;9(2):101-10.