ABSTRACT Musical dramatization activities have an important place in early childhood music education. In early childhood education settings, implementing the activities which are appropriate and aligned with the goals increase the effectiveness of the education. This study was conducted to determine the education level, major area, and practices of the teachers who use musical dramatization activities. In this study, 50 teachers who teach music and drama courses at private preschools in Ankara were administered a questionaire. The results showed that majority of teachers used musical dramatization were graduate of child development, early childhood teacher education and music education departments. Some teachers using musical dramatization were graduated from different programs. Regarding musical dramatization practices of teachers, the data indicated that 52% of teachers generally use musical dramatization activities. Moreover, 44% of teachers generally participated a course on this area.
Okul öncesi müzik eğitiminde müzikli dramatizasyon çalışmaları önemli bir yere sahiptir. Okul öncesi eğitim kurumlarında yapılan çalışmaların amacına uygun ve doğru bir biçimde uygulanması eğitimin etkisini artırmaktadır. Bu çalışma, okul öncesi eğitim kurumlarında müzikli dramatizasyon çalışmalarını yürüten eğitimcilerin alanları, eğitim düzeyleri ve müzikli dramatizasyon çalışmalarındaki yaptıkları uygulamalarını belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmada Ankara'da özel anaokullarında drama ve müzik derslerine giren 50 öğretmene anket uygulanmıştır. Müzikli dramatizasyon uygulayan öğretmenlerin çoğunluğunun çocuk gelişimi, okul öncesi eğitimi öğretmenliği ve müzik öğretmenliği mezunlarından oluşmasının yanı sıra farklı alanlardan mezun olan kişilerinde bu alanda çalıştıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin müzikli dramatizasyon çalışmaları yaptırma durumları incelendiğinde ise %52'sinin müzikli dramatizasyon etkinliklerini genellikle uyguladıkları görülmektedir. Ayrıca %44 oranında öğretmenin bu alanla ilgili kurslara genellikle katıldıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Interior Architecture |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 7 Issue: 3 |