BibTex RIS Cite

EXAMINING MUSICAL ABILITY MEASUREMENT CRITERIA WHICH IS APPLLIED IN APTITUDE EXAMS IN MUSIC EDUCATION DEPARTMENTS, ACCORDING TO LEARNING STYLES

Year 2010, Volume: 5 Issue: 4, 222 - 232, 01.05.2010

Abstract

This research has been conducted to examine (according to learning styles) distribution of musical ability measurement criterion being appllied in special aptitude exams in music education departments, and to examine students' aptitude test scores according to distribution. Survey method has been utilized in this research. The data has been collected from special aptitude test scores of students (who appllied in education period of 2009-2010) and, inventory and survey utilized to determine student's learning style profile. To data analysis, percentage, frequency, mean and standart deviation has been used. In conclusion, it has been determined that the students (n:39) who are successful in the speacial aptitude test realized to learn (predominantly auditory) in different learning styles (kinesthetic, mixed and visual). According to results of auditory and visual scores, the most higher percentage has been received by the students who are placed in mixed type learning profile (visual/auditory). And according to kinesthetic scores, the most higher percentage has been received by the students who are placed in mixed type learning profile (visual/kinesthetic and auditory/kinesthetic).

MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY

Year 2010, Volume: 5 Issue: 4, 222 - 232, 01.05.2010

Abstract

Bu ara?tyrma müzik e?itimi anabilim dallarynda yapylmakta olan özel yetenek synavynda uygulanan müziksel yetenek ölçüm kriterlerinin ö?renme stillerine göre da?ylymynyn ve bu da?ylyma göre ö?rencilerin almy? olduklary yetenek synav puanlarynyn incelenmesi amacyyla yapylmy?tyr. Ara?tyrma tarama modelindedir. Ara?tyrma verilerini, 2009–2010 e?itim ö?retim döneminde yapylan ö?rencilerin özel yetenek synav puanlary ve ö?renme stil profillerinin tespiti için kullanylan envanter ve anket olu?maktadyr. Verilerin analizi yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanylarak çözümlenmi?tir. Ara?tyrma sonucunda, müzik e?itimi anabilim daly özel yetenek synavynda ba?aryly olan ö?rencilerin (n:39) a?yrlykly i?itsel olmak üzere devinimsel, kary?yk ve görsel olarak farkly ö?renme stil profillerinde ö?renmeyi gerçekle?tirdikleri, i?itsel ve görsel a?yrlykly puan da?ylym sonuçlaryna göre en yüksek yüzdeyi görsel/i?itsel olan kary?yk ö?renme profiline ait ö?rencilerin aldyklary, devinimsel a?yrlykly puanlara göre ise görsel/devinimsel ve i?itsel/devinimsel kary?yk ö?renme stil profilindeki ö?rencilerin aldyklary ortaya çykmy?tyr.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Interior Architecture
Authors

Yüksel Pirgon This is me

Ezgi Babacan This is me

Devrim Babacan This is me

Zehra Seçkin Gökbudak This is me

Publication Date May 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 4

Cite

APA Pirgon, Y., Babacan, E., Babacan, D., Gökbudak, Z. S. (2010). MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY. Fine Arts, 5(4), 222-232. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Pirgon Y, Babacan E, Babacan D, Gökbudak ZS. MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY. Fine Arts. May 2010;5(4):222-232. doi:10.12739/10.12739
Chicago Pirgon, Yüksel, Ezgi Babacan, Devrim Babacan, and Zehra Seçkin Gökbudak. “MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY”. Fine Arts 5, no. 4 (May 2010): 222-32. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Pirgon Y, Babacan E, Babacan D, Gökbudak ZS (May 1, 2010) MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY. Fine Arts 5 4 222–232.
IEEE Y. Pirgon, E. Babacan, D. Babacan, and Z. S. Gökbudak, “MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY”, Fine Arts, vol. 5, no. 4, pp. 222–232, 2010, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Pirgon, Yüksel et al. “MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY”. Fine Arts 5/4 (May 2010), 222-232. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Pirgon Y, Babacan E, Babacan D, Gökbudak ZS. MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY. Fine Arts. 2010;5:222–232.
MLA Pirgon, Yüksel et al. “MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY”. Fine Arts, vol. 5, no. 4, 2010, pp. 222-3, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Pirgon Y, Babacan E, Babacan D, Gökbudak ZS. MÜZYK E?YTYMY ANABYLYM DALLARI GYRY? SINAVINDA UYGULANAN MÜZYKSEL YETENEK ÖLÇÜM KRYTERLERYNYN Ö?RENME STYLLERY/BYÇYMLERY BOYUTUNDA YNCELENMESY. Fine Arts. 2010;5(4):222-3.