BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 11 - 21, 27.01.2015

Abstract

Social marketing differs from traditional marketing applications since it sell ideas, attitudes and behaviors. As a growing global communication resource, the internet is beginning to play an important role in raising public awareness of environmental and social issues. Informative encapsulate descriptions and definitions of major concepts associated with sustainability, thereby encouraging viewers to preserve the natural and economical resources for the future generations and affecting consumption patterns. The aim of this study is to highlight the concept of social marketing campaigns in web design as solutions for changing consumers attitudes. The case of "Sudaki Ayak İzim" Campaign is analyzed to identify the semiotics and graphic design principles that need to be considered for an effective campaign

References

  • ALDERSON, Helen; (2005), “Building Awareness Through A Social Marketing Project İn Russia”, Prevention And Control, Volume1, Issue 3, 261-262.
  • BRUNER, Ric E., “Best Practices For Optimizing Web Advertising Effectiveness”, Http://Www.Doubleclick.Com/İnsight/Pdfs/Dc_Bpwp_0605.Pdf (Erişim Tarihi: 08.03.2010).
  • BRINCK, T., GERGLE, D., WOOD, S. D. (2002) Designing The Web Sites That Work: Usability For The Web.
  • FRANZ, Jennifer, PAPYRAKIS, Elissaios.(2009). “ ”, 8th International Conference Of The European Society For Ecological Economics, Pp. 9-16.
  • GÜNAY, V. Doğan, “Görsel Okur Yazarlık Ve İmgenin Anlamlandırılması”,
  • Http://Art-E.Sdu.Edu.Tr/Docs/Gunay.Pdf (Erişim Tarihi: 24.06.2010)
  • HEINIC, R. Molenda, M.  Russel, J.D. (1989) Instructional Media And New Technologies Of Instruction. (Third Edition). Macmillan Publishing Company.
  • LINDSTROM, Martin, Brand Sense, Duyular Ve Marka: 5 Duyuyla Güçlü Markalar Yaratmak, Optimistik Yayınları, 2005:27
  • NIELSEN, J., (2000) Designing Web Usability, USA Riders Press Pg: 143
  • PETTERSSON, R. (1993). Visual İnformation.Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, New Jersey Pg: 47-55
  • ROTFELD, Herbert Jack; (2002), “Misplaced Marketing: The Social Harm Of Public Service Advertising”, Journal Of Consumer Marketing, 19(6), Ss. 465-67.
  • Self-Regulatory Principles For Online Behavioral Advertising Http://Www.Bbb.Org/Us/Storage/0/Shared%20Documents/Online-Ad-Principles.Pdf (Erişim Tarihi: 26.06.2010)
  • Seels, B.A. (1994) Visual Literacy:The Definition Problem, In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual Literacy - A Spectrum Of Visual Learning Educational Technology Publications Englewood Cliffs. New Jersey, P.97-112
  • Ticari Reklam Ve İlânlara İlişkin İlkeler Ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik
  • Http://Www.Alomaliye.Com/Ticari_Reklam_Uyg_Yonetmelik.Htm (Erişim Tarihi: 26.07.2010)
  • Useful Tips For Effective Web Design: 10 Principles Of Effective Web Design.(2009).(Erişim Tarihi: (11.11.2009)
  • WILLIAMS,R., TOLLETT, J. Ve ROHR, D.(2002) Web Design Workshop. California: Peachpit Press
  • WWF
  • Http://Www.Wwf.Org.Tr/
  • Http://Www.Sudakiayakizim.Org/Default2.Aspx
  • UNILEVER
  • Unilever Sürdürülebilirlik Raporu 2009
  • Http://Www.Unilever.Com.Tr/Images/UL_SURDURULEBILIRLIK_RAPORU_2009_Tcm93-229419.Pdf (Erişim Tarihi: 26.06.2010)
  • Rpresenter
  • Rpresenter.Com
  • Http://Www.Rpresenter.Com/Newsletter.Aspx?İd=F8CE6416-6072-4C6E-B73A-171676746BD2 (Erişim Tarihi: 26.08.2010)

SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 10 Issue: 1, 11 - 21, 27.01.2015

Abstract

Sosyal pazarlama, geleneksel pazarlamadan farklı olarak bir düşünceyi, davranışı satmaya yöneliktir. Büyüyen küresel iletişim aracı olarak internet, çevre ve sosyal sorunları konusunda kamu bilinci oluşturmada önemli bir rol oynamaktadır. Sürdürülebilirlik ve tüketim modelleri ile ilgili önemli konuları kapsayan kısa ve öz tanımlama içeren bilgilendirici ve etkileşimli grafik tasarım uygulamaları, izleyiciyi doğal ve ekonomik kaynakları gelecek kuşaklar için korumaya teşvik edebilir. Bu çalışmada,  Sosyal pazarlama kavramı ve tüketici davranışlarını değiştirmeye yönelik olarak web ortamında yapılan  “Sudaki Ayak İzim Kampanyası“, incelenerek daha etkin bir kampanya için dikkate alınması gereken unsurlar, göstergebilim ve grafik tasarım prensipleri açısından analiz edilmeye çalışılmıştır.

References

  • ALDERSON, Helen; (2005), “Building Awareness Through A Social Marketing Project İn Russia”, Prevention And Control, Volume1, Issue 3, 261-262.
  • BRUNER, Ric E., “Best Practices For Optimizing Web Advertising Effectiveness”, Http://Www.Doubleclick.Com/İnsight/Pdfs/Dc_Bpwp_0605.Pdf (Erişim Tarihi: 08.03.2010).
  • BRINCK, T., GERGLE, D., WOOD, S. D. (2002) Designing The Web Sites That Work: Usability For The Web.
  • FRANZ, Jennifer, PAPYRAKIS, Elissaios.(2009). “ ”, 8th International Conference Of The European Society For Ecological Economics, Pp. 9-16.
  • GÜNAY, V. Doğan, “Görsel Okur Yazarlık Ve İmgenin Anlamlandırılması”,
  • Http://Art-E.Sdu.Edu.Tr/Docs/Gunay.Pdf (Erişim Tarihi: 24.06.2010)
  • HEINIC, R. Molenda, M.  Russel, J.D. (1989) Instructional Media And New Technologies Of Instruction. (Third Edition). Macmillan Publishing Company.
  • LINDSTROM, Martin, Brand Sense, Duyular Ve Marka: 5 Duyuyla Güçlü Markalar Yaratmak, Optimistik Yayınları, 2005:27
  • NIELSEN, J., (2000) Designing Web Usability, USA Riders Press Pg: 143
  • PETTERSSON, R. (1993). Visual İnformation.Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, New Jersey Pg: 47-55
  • ROTFELD, Herbert Jack; (2002), “Misplaced Marketing: The Social Harm Of Public Service Advertising”, Journal Of Consumer Marketing, 19(6), Ss. 465-67.
  • Self-Regulatory Principles For Online Behavioral Advertising Http://Www.Bbb.Org/Us/Storage/0/Shared%20Documents/Online-Ad-Principles.Pdf (Erişim Tarihi: 26.06.2010)
  • Seels, B.A. (1994) Visual Literacy:The Definition Problem, In D. M. Moore & F. M. Dwyer (Eds.) Visual Literacy - A Spectrum Of Visual Learning Educational Technology Publications Englewood Cliffs. New Jersey, P.97-112
  • Ticari Reklam Ve İlânlara İlişkin İlkeler Ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik
  • Http://Www.Alomaliye.Com/Ticari_Reklam_Uyg_Yonetmelik.Htm (Erişim Tarihi: 26.07.2010)
  • Useful Tips For Effective Web Design: 10 Principles Of Effective Web Design.(2009).(Erişim Tarihi: (11.11.2009)
  • WILLIAMS,R., TOLLETT, J. Ve ROHR, D.(2002) Web Design Workshop. California: Peachpit Press
  • WWF
  • Http://Www.Wwf.Org.Tr/
  • Http://Www.Sudakiayakizim.Org/Default2.Aspx
  • UNILEVER
  • Unilever Sürdürülebilirlik Raporu 2009
  • Http://Www.Unilever.Com.Tr/Images/UL_SURDURULEBILIRLIK_RAPORU_2009_Tcm93-229419.Pdf (Erişim Tarihi: 26.06.2010)
  • Rpresenter
  • Rpresenter.Com
  • Http://Www.Rpresenter.Com/Newsletter.Aspx?İd=F8CE6416-6072-4C6E-B73A-171676746BD2 (Erişim Tarihi: 26.08.2010)
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Applied Arts
Authors

Berna Özcan

Publication Date January 27, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Özcan, B. (2015). SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fine Arts, 10(1), 11-21. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161
AMA Özcan B. SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fine Arts. January 2015;10(1):11-21. doi:10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161
Chicago Özcan, Berna. “SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK ‘SUDAKİ AYAK İZİM’ KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Fine Arts 10, no. 1 (January 2015): 11-21. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161.
EndNote Özcan B (January 1, 2015) SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fine Arts 10 1 11–21.
IEEE B. Özcan, “SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK ‘SUDAKİ AYAK İZİM’ KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Fine Arts, vol. 10, no. 1, pp. 11–21, 2015, doi: 10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161.
ISNAD Özcan, Berna. “SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK ‘SUDAKİ AYAK İZİM’ KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Fine Arts 10/1 (January 2015), 11-21. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161.
JAMA Özcan B. SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fine Arts. 2015;10:11–21.
MLA Özcan, Berna. “SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK ‘SUDAKİ AYAK İZİM’ KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Fine Arts, vol. 10, no. 1, 2015, pp. 11-21, doi:10.12739/NWSA.2015.10.1.D0161.
Vancouver Özcan B. SOSYAL PAZARLAMA ÖRNEĞİ OLARAK “SUDAKİ AYAK İZİM” KAMPANYASI WEB TASARIMININ BİÇİM VE İÇERİK AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fine Arts. 2015;10(1):11-2.