Beethoven’ın
yaratıcılığının ilk dönemini noktalayıp II. dönemine açılan ilk büyük ölçekli
yapıtı Eroica Senfonisi’dir. Bu
senfonide hem orkestrasyon hem de form anlamında o döneme değin görülmemiş
yenilikler dikkat çekmektedir. Eserdeki formal yeniliklere dair bilinen en önemli
unsur, III. bölümde Menuet-Trio’nun (Da capo form) yerini Scherzo’nun almasıdır. Bununla birlikte, karmaşık yapısı itibariyle daha az
değinilen, ancak gerek içerik, gerekse formal fonksiyon bağlamında önem arz
eden bir bölüm daha vardır. Bu da, eserin II. bölümü olan Marcia funebre, yani Cenaze Marşı’dır. Bu çalışmada, söz konusu
bölümün tematik ve motifsel analizi, tonal planı, genel armonik bağlamı ve
orkestrasyon unsurlarını da kapsayan ayrıntılı bir formal analiz yapılmıştır.
Çalışmanın amacı, esere dair gelişkin ve kompleks bir Rondo-Varyasyon yapılanmasının
vurgulandığı, bütüncül bir form analiz modeli oluşturmaktır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 4 |