In this
study, as a result of interviews with 15 pre-school teachers working in
kindergartens in Samsun province, methods, techniques and approaches applied in
pre-school period music activities were tried to be determined. The data
obtained from interviews were analyzed using descriptive analysis method.
According to the results of the research; it was determined that the activities
that the teachers had the most emphasis on music activities were rhythm
studies, secondly Orff studies and third place singing activities. Seven of the
teachers stated that they gave music events every day, three of them gave 3
days a week, two of them gave 2 days a week, and one of them gave 1 day a week.
It was determined that 13 of the teachers received music education during
undergraduate education.
Bu çalışmada Samsun ilindeki anaokullarında görev
yapan 15 okul öncesi öğretmeni ile yapılan görüşmeler sonucunda okul öncesi
dönem müzik etkinliklerinde uygulanan yöntem, teknik ve yaklaşımlar
belirlenmeye çalışılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz
yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin
müzik etkinliklerinde en çok ağırlık verdikleri çalışmaların ritim çalışmaları
olduğu, ikinci sırada Orff çalışmaları ve üçüncü sırada şarkı söyleme
çalışmalarının olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerden yedi tanesi müzik
etkinliklerine her gün yer verdiklerini söylerken, üç tanesi haftada 3 gün yer
verdiğini, iki tanesi haftada 2 gün yer verdiğini, bir tanesi ise haftada 1 gün
yer verdiğini belirtmiştir. Öğretmenlerden 13 tanesinin lisans eğitimi
sırasında müzik eğitimi aldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |