In this study, it was aimed to examine the effect of poem on the whole
of the work in terms of meaning in Turkish maqam music the majority of the
repertoire of which consists of verbal music. In the study, the components
constituting the verbal music (form, maqam, usul, and poem) were first
determined and explained. It was focused on "poem", which is one of
these components, and the effect of poem on music was examined. At first, the
divisions of the words resulting from the placement of prosody poem in usul
were explained with examples. Furthermore, the works in which the emphasizes of
the words during speech are used were reviewed, and in accordance with these
reviews, the composing techniques used to emphasize the meaning of words were
determined. It is seen that maqam had a significant effect on the work in
verbal works composed in the past. However, there have been changes in
composing techniques in time, and it has been determined that composers also
emphasized the meaning of the poem and formed the melody, maqam and rhythm
components in their works.
Bu araştırma; repertuvarının çoğunluğu sözlü müziklerden oluşan Türk
makam müziğinde şiirin, eserin bütününe mâna bakımından etkisini incelemeyi
amaçlamaktadır. Araştırmada öncelikle sözlü müziği meydana getiren elemanlar
(form, makam, usûl, şiir) belirlenerek açıklanmıştır. Bu elemanlardan biri olan
“şiir” üzerinde durularak, şiirin müziğe olan etkisi incelenmiştir. Öncelikle
arûz şiirinin usûle yerleşiminden kaynaklanan kelimelerin bölünmeleri
örneklerle açıklanmıştır. Bununla beraber kelimelerin konuşma sırasında aldığı vurguların
kullanıldığı bazı eserler incelenmiş, bu incelemeler doğrultusunda kelimelerin
anlamlarını vurgulamak için kullanılan besteleme teknikleri tespit edilmiştir. Geçmişte
bestelenen sözlü eserlerde makamının eser üzerinde önemli bir etkiye sahip
olduğu görülmektedir. Bununla beraber zaman içinde besteleme tekniklerinde
değişimler gerçekleşmiş, bestecilerin şiirin mânasına da önem vererek
eserlerindeki melodi, makam ve ritim unsurlarını oluşturdukları tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |