İmge, büyük bir yıkımın ardından ortaya çıkan
oluşumdur. Bu yıkım melez bir gerçekliğin oluşmasına neden olmaktadır. Her
sanatçı hybrid formlardan yeni bir gerçeklik dünyası inşa etmektedir. Sanatçıların
inşa ettiği bu yeni gerçeklik alanları bazı durumların ön plana çıkmasına neden
olmaktadır. İşte bu bağlamda Kerry James Marshall eserleriyle yarattığı o yeni
gerçeklik alanlarında siyahi ırkı ön plana çıkmıştır. Yani aslında siyahi olan
sanatçı yaratıcılığını yine siyahilere borçludur. Siyahların beyaz kültürün
egemen olduğu toplumlarda yaşadığı ötekileştirme sanatçının temel konusudur.
‘De Style’ eseri bu kaygılarla ortaya çıkmış bir çalışmadır. Eserin ismi
Mondrian’nın soyut sanat hareketine bir göndermedir. Eserde imgeler tamamen
siyah bir leke olarak karşımıza geçmiş ve ötekileştirme duygusunu bu sefer bize
hissettirmişlerdir. Öteki konumuna düşen izleyici bu yolla kendisini derin bir
sorgulamanın içerisinde bulmuştur. Peki, siyah imgelerin gözleri ne durumdadır? Siyah
imgelerin gözleri, tüm bunların yanı sıra bizi kıskaca alarak sorguya
çekmiştir. Çünkü bize karşı üstün olan siyah imgeler ve onların gözleridir. İmgelerin gözlerindeki beyazlık varlığın
varoluş noktasıdır. Öze açılan kapıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 3 |