The study is prepared to determine the relation between the thinking styles of the students of the fashion design department and education level variables. The sample of the study consists of students in Fashion Design Department of the Architecture and Design Faculty of Anadolu University and there are 92 students from each education levels. For the determination of the thinking styles, Turkish version which is tested in terms of language equivalence, reliability and validity, of the `thinking style scale´ based on Mental Self-Government Theory of Sternberg is employed. One of the results of the study is that the thinking style of the students of fashion design department is legislative thinking style.
Bu araştırma moda tasarımı bölümü öğrencilerinin düşünme stillerinin ve öğrenim düzeyi değişkeni ile bu stiller arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacı ile hazırlanmıştır. Araştırma örneklemini, Anadolu Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Moda Tasarımı Bölümü`nde öğrenim gören ve her öğrenim düzeyinden 92 öğrenci oluşturmaktadır. Düşünme stillerinin belirlenmesinde, Sternberg`in `Zihinsel Özyönetim Kuramı´na (Mental Self-Government Theory)´ dayalı olarak önerilen `düşünme stilleri ölçeğinin (thinking style scale)´, dil eşdeğerliği, güvenilirlik ve geçerlilik sınaması yapılmış Türkçe uyarlaması kullanılmıştır. Moda tasarımı bölümü öğrencilerinin düşünme stilinin özerk düşünme stili olduğu araştırmada ulaşılan sonuçlardan biridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Child Development Training |
Authors | |
Publication Date | August 7, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 3 |