Bu makalede, Osmanlı’dan ilk ayrılan Müslüman halk olan Arnavutlar tarafından kurulan (1912) ve bugün halen nüfusunun büyük kısmı Müslüman olan
Arnavutluk’ta okutulan tarih ders kitaplarındaki Osmanlı/Türk imgesi incelenmektedir. Bunun için önce konunun geniş bağlamını oluşturan, genelde modern Arnavut
tarihyazımı ve tarih söylemlerini üreten kurumlar kısaca anlatılmakta, sonra konunun daha dar bağlamını oluşturan ders kitaplarının yazım ve kullanım süreçleriyle
kurumsal çerçevesi ele alınmaktadır. Makalenin ana gövdesi ise şu anda okutulmakta
olan tarih ders kitaplarının detaylı analizini içermekte ve bu bölümde belli başlıklar
altında Osmanlı imgesini en bariz şekilde gösteren bazı temalara odaklanılmaktadır:
a) Arnavutluk’ta Osmanlılaşma ve Müslümanlaşma süreci ve bu bağlamda Kosova Savaşı (1389); b) sürecin ilk evresi (XIV-XV. yüzyıllar) ve İskender Bey direnişi;
c) Klasik Osmanlı döneminde (XVI-XVII. yüzyıllar) sosyo-ekonomik ve kültürel
yapı; d) Osmanlı modernleşme sürecinde Arnavutluk ve Arnavutlar (1830’lar-1912);
ve e) bağımsızlığın ilanı (1912) ve sonrası.
This essay discusses the image of Ottomans/Turks in history schoolbooks
in contemporary Albania, a country which was the first mainly Muslim nation-state
to emerge from the Ottoman Empire. With an attempt to contextualize this discussion, it firstly summarizes the modern Albanian historiography and the institutions
producing the historiographical discourses in Albania; secondly it depicts the narrower context of the production process of history schoolbooks and their use. The main
corpus of the article is devoted, however, to a detailed analysis of history schoolbooks
by focusing on several specific issues: a) The process of Ottomanization and Islamization in Albania and the place of Kosovo War (1389) in this process; b) the first phase
(XIV-XV. centuries) of this process and the place of Skender beu’s resistance against it;
c) the socio-economic and cultural structure in the Classical Age (XVI-XVII. centuries); d) Albanians and Albania in the Ottoman modernization process (from 1830s to
1912); and finally e) the declaration of independence (1912) and its aftermath.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |