Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Situation of Students Relocated to Different Cities Due to the Earthquakes on February 6 and 20, 2023, by Teachers

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 22 - 43, 31.12.2024

Öz

Turkey is a country located on active fault lines, and the earthquakes it experiences result in significant losses. In addition to the inability to meet basic needs such as safety and shelter, education is also adversely affected during these times. Following the earthquakes that occurred on February 6 and 20, 2023 in our country, this study was conducted to examine the potential impacts of the earthquakes on individuals, their effects on education, the processes through which students were transferred to different cities, and the challenges they faced during these transitions. The study also aims to propose solutions and emphasize the importance of school social work. To monitor the transfer process following the earthquake, semi-structured interviews were conducted with eight teachers working in cities in Turkey that received earthquake-related migration and who agreed to participate in the study. According to the study’s findings, transferred students faced difficulties in adapting, feelings of hopelessness about the future, and housing problems. Various efforts have been made to mitigate the negative impacts of the earthquake, as evidenced by the findings. The study concludes that the earthquake has numerous negative effects on education and students, emphasizing the need for further research on this issue and the necessity of school social work.

Kaynakça

  • Altun, F. (2018). Afetlerin ekonomik ve Sosyal etkileri: Türkiye Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi. 2 (1). 6-13.
  • Aral, N. (2023). Depremin Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi. 6 (11). 93- 105.
  • Arslan, M. (2023). Okul Müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası Okullarda Karşılaştıkları Sorunlar ve Bu Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. 10 (97). 1550-1559.
  • Ataç, M. Özsezer, G. (2021). Depremden Etkilenen Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Durumu ve Hemşirelik Yaklaşımı. Acil Yardım ve Afet Bilimi Dergisi. 1 (1). 22-27.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi. 2 (2). 60-71.
  • Berber, A. (2017). Yönetimde Kavramsal Çerçeve Belirleme ve Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 46. 71-73.
  • Danışman, I. G. Okay, D. (2017). Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Journalof Psychology-Special Topics.2 (3). 189- 197.
  • Edemen, M. (2023). Deprem Nedir? Nasıl Oluşur? Türkiye'de Oluşmuş Depremler ve Etkileri Nelerdir? Depremlere Karşı Alınabilecek Tedbirler Hususunda Öneriler. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. 10 (93). 719-734.
  • Fırat, M. (2022). Deprem ve Toplumsal Etkileri. Tezkire Dergisi.31 (80). 48-61.
  • Karaarslan, İ. Yavuz, B. Özdemir, S. Çakar, Ç. Tatlı, M. (2023). 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası İlkokul Öğretmenlerinin Durumluk Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri BilimlerAraştırma Dergisi. 10 (97). 1560-1564.
  • Karabulut, D. Bekler, T. (2019). Doğal Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 5 (2). 368-376.
  • Lash, A. A. Kirkpatrick, S. L. (1994). Interrupted Lessons: Teacher Views of Transfer Student Education. American Educational Research Journal. 31 (4). 814-827.
  • Marangoz, M. İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi. 24 (52). 7-14.
  • Özbesler, C. Duyan,V. (2010).Okul Ortamlarında SosyalHizmet. Eğitim ve Bilim. 34 (154). 17-25.
  • Özer, M. (2023). Education Policy Actions by the Ministry of National Education After the Earthquake Disaster on February 6, 2023 in Turkiye. Bartın University Journalof Faculty of Education. 12 (2). 219-232.
  • Tanhan, F. Mukba, G. (2015). Depreme İlişkin Algının Deprem Yaşayan İlköğretim Öğrencilerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi. International Journal of Human Sciences. 12 (2). 1581-1601.
  • Türksoy, E. Karabulut, R. Gürbüz, M. (2023). Deprem Nedeniyle Nakil Gelen Öğrencilerin Sınıflarına Kabul Durumlarının Belirlenmesi. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5 (1). 15-26.
  • Uluocak, G. P. (2007). İç Göçün ÇocukRuh Sağlığına Etkisi ve Sosyal HizmetMüdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 18 (1). 89-106.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okulda Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 26. 34-44.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi. 23 (112). 7-17.

6 ve 20 Şubat 2023 Depremleri̇ Nedeniyle Farklı Şehirlere Nakil Olan Öğrencilerin Durumunun Öğretmenlerce Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 5, 22 - 43, 31.12.2024

Öz

Türkiye aktif fay hatları üzerinde bulunan bir ülkedir. Yaşanan depremler kayıpları da beraberinde getirmektedir. Güvenlik, barınma gibi temel ihtiyaçların karşılanamamasının yanı sıra eğitim de bu süreçte zarar görmektedir. Ülkemizde yaşanan 6 ve 20 Şubat 2023 depremlerinden sonra depremin insanlar üzerindeki olası etkisi, depremin eğitime etkisi, öğrencilerin farklı şehirlere nakil olma süreçleri ve bu süreçte yaşadıkları sorunları belirlemek, çözüm önerileri sunmak ve okul sosyal hizmetinin önemi bağlamında bu çalışma yürütülmüştür. Deprem sonrası nakil sürecini izleyebilmek adına Türkiye'nin deprem göçü alan kentlerinde çalışan ve araştırmayı kabul eden 8 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre; nakil giden öğrencilerin uyum sorunları, geleceğe dair ümitsizlik, barınma sorunları yaşadıkları görülmektedir. Çeşitli çalışmalarla depremin olumsuz etkisini azaltılmaya çalışıldığı edinilen bilgiler arasındadır. Depremin eğitim ve öğrenciler üzerinde çok fazla olumsuz etkisinin olduğu ve bunun üzerine çalışmaların yapılması gerektiği, okul sosyal hizmetinin gerekli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altun, F. (2018). Afetlerin ekonomik ve Sosyal etkileri: Türkiye Örneği Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyal Çalışma Dergisi. 2 (1). 6-13.
  • Aral, N. (2023). Depremin Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Çocuk ve Gelişim Dergisi. 6 (11). 93- 105.
  • Arslan, M. (2023). Okul Müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası Okullarda Karşılaştıkları Sorunlar ve Bu Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. 10 (97). 1550-1559.
  • Ataç, M. Özsezer, G. (2021). Depremden Etkilenen Çocuk ve Ergenlerin Ruhsal Durumu ve Hemşirelik Yaklaşımı. Acil Yardım ve Afet Bilimi Dergisi. 1 (1). 22-27.
  • Aydın, N. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri: Etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi. 2 (2). 60-71.
  • Berber, A. (2017). Yönetimde Kavramsal Çerçeve Belirleme ve Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi. 46. 71-73.
  • Danışman, I. G. Okay, D. (2017). Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Journalof Psychology-Special Topics.2 (3). 189- 197.
  • Edemen, M. (2023). Deprem Nedir? Nasıl Oluşur? Türkiye'de Oluşmuş Depremler ve Etkileri Nelerdir? Depremlere Karşı Alınabilecek Tedbirler Hususunda Öneriler. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi. 10 (93). 719-734.
  • Fırat, M. (2022). Deprem ve Toplumsal Etkileri. Tezkire Dergisi.31 (80). 48-61.
  • Karaarslan, İ. Yavuz, B. Özdemir, S. Çakar, Ç. Tatlı, M. (2023). 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası İlkokul Öğretmenlerinin Durumluk Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri BilimlerAraştırma Dergisi. 10 (97). 1560-1564.
  • Karabulut, D. Bekler, T. (2019). Doğal Afetlerin Çocuklar ve Ergenler Üzerindeki Etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 5 (2). 368-376.
  • Lash, A. A. Kirkpatrick, S. L. (1994). Interrupted Lessons: Teacher Views of Transfer Student Education. American Educational Research Journal. 31 (4). 814-827.
  • Marangoz, M. İzci, Ç. (2023). Doğal Afetlerin Ekonomik, Sosyal ve Çevresel Etkilerinin 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Merkezli Depremler Bağlamında Girişimciler Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi. 24 (52). 7-14.
  • Özbesler, C. Duyan,V. (2010).Okul Ortamlarında SosyalHizmet. Eğitim ve Bilim. 34 (154). 17-25.
  • Özer, M. (2023). Education Policy Actions by the Ministry of National Education After the Earthquake Disaster on February 6, 2023 in Turkiye. Bartın University Journalof Faculty of Education. 12 (2). 219-232.
  • Tanhan, F. Mukba, G. (2015). Depreme İlişkin Algının Deprem Yaşayan İlköğretim Öğrencilerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi. International Journal of Human Sciences. 12 (2). 1581-1601.
  • Türksoy, E. Karabulut, R. Gürbüz, M. (2023). Deprem Nedeniyle Nakil Gelen Öğrencilerin Sınıflarına Kabul Durumlarının Belirlenmesi. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 5 (1). 15-26.
  • Uluocak, G. P. (2007). İç Göçün ÇocukRuh Sağlığına Etkisi ve Sosyal HizmetMüdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet. 18 (1). 89-106.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okulda Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 26. 34-44.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel Araştırma Yöntemlerinin Temel Özellikleri ve Eğitim Araştırmalarındaki Yeri ve Önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi. 23 (112). 7-17.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezgi Durgun 0009-0001-5725-6715

Bahar Gizem İşgören 0009-0008-8804-2067

Berra Özayazmalı 0009-0000-0744-7321

Ümeyme Şare 0009-0008-9039-5582

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2024
Kabul Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Durgun, E., İşgören, B. G., Özayazmalı, B., Şare, Ü. (2024). 6 ve 20 Şubat 2023 Depremleri̇ Nedeniyle Farklı Şehirlere Nakil Olan Öğrencilerin Durumunun Öğretmenlerce Değerlendirilmesi. ODİTORYUM Eleştirel Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 22-43.

KÜNYE:

Sosyoloji Mezunları Derneği Adına Sahibi: Özgür AKTÜKÜN

Editör: Tuğba CANBULUT

Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Güler ÖZDEMİR

Sekreterya: Seda SALİHOĞLU GÜNELSU