Turkey is a country located on active fault lines, and the earthquakes it experiences result in significant losses. In addition to the inability to meet basic needs such as safety and shelter, education is also adversely affected during these times. Following the earthquakes that occurred on February 6 and 20, 2023 in our country, this study was conducted to examine the potential impacts of the earthquakes on individuals, their effects on education, the processes through which students were transferred to different cities, and the challenges they faced during these transitions. The study also aims to propose solutions and emphasize the importance of school social work. To monitor the transfer process following the earthquake, semi-structured interviews were conducted with eight teachers working in cities in Turkey that received earthquake-related migration and who agreed to participate in the study. According to the study’s findings, transferred students faced difficulties in adapting, feelings of hopelessness about the future, and housing problems. Various efforts have been made to mitigate the negative impacts of the earthquake, as evidenced by the findings. The study concludes that the earthquake has numerous negative effects on education and students, emphasizing the need for further research on this issue and the necessity of school social work.
Türkiye aktif fay hatları üzerinde bulunan bir ülkedir. Yaşanan depremler kayıpları da beraberinde getirmektedir. Güvenlik, barınma gibi temel ihtiyaçların karşılanamamasının yanı sıra eğitim de bu süreçte zarar görmektedir. Ülkemizde yaşanan 6 ve 20 Şubat 2023 depremlerinden sonra depremin insanlar üzerindeki olası etkisi, depremin eğitime etkisi, öğrencilerin farklı şehirlere nakil olma süreçleri ve bu süreçte yaşadıkları sorunları belirlemek, çözüm önerileri sunmak ve okul sosyal hizmetinin önemi bağlamında bu çalışma yürütülmüştür. Deprem sonrası nakil sürecini izleyebilmek adına Türkiye'nin deprem göçü alan kentlerinde çalışan ve araştırmayı kabul eden 8 öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre; nakil giden öğrencilerin uyum sorunları, geleceğe dair ümitsizlik, barınma sorunları yaşadıkları görülmektedir. Çeşitli çalışmalarla depremin olumsuz etkisini azaltılmaya çalışıldığı edinilen bilgiler arasındadır. Depremin eğitim ve öğrenciler üzerinde çok fazla olumsuz etkisinin olduğu ve bunun üzerine çalışmaların yapılması gerektiği, okul sosyal hizmetinin gerekli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 5 |
KÜNYE:
Sosyoloji Mezunları Derneği Adına Sahibi: Özgür AKTÜKÜN
Editör: Tuğba CANBULUT
Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Güler ÖZDEMİR
Sekreterya: Seda SALİHOĞLU GÜNELSU