Hizmet pazarlamasındaki değişim ve gelişmelerle birlikte sağlık hizmetleri, hizmet sektörü içerisinde sürekliliğini
sağlamaya yönelik yeni yaklaşımlar geliştirmeye başlamıştır. Bu konuda sağlık kurumları kaliteli bir hizmet
sunabilmek için hastaların memnuniyetini sağlamaya çalışarak kuruma olan bağlılıklarını artıracak stratejiler
geliştirmektedir. Bu araştırmada algılanan hizmet kalitesi, algılanan değer ve hastane imajının hasta
memnuniyeti ve sadakati üzerindeki etkisi ve değişkenler arasındaki ilişki yapısal eşitlik modeliyle incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Hastanesi'nin yoğun
bakım dışındaki tüm servislerinde yatan 18 yaş üstü hastalar oluşturmaktadır. Araştırma için yatan hastalar arasında herhangi bir demografik ayrım gözetilmeksizin kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 400 kişiyle anket
uygulandı. Algılanan hizmet kalitesi, algılanan değer, hastane imajı, hasta memnuniyeti ve hasta sadakati
arasındaki ilişkiler ortaya çıkmıştır. Algılanan değer ve hastane imajının hasta memnuniyeti ve sadakati üzerinde
olumlu etkisi olduğu tespit edilmiştir. Algılanan hizmetin algılanan değer ve hastane imajı üzerinde anlamlı bir
değere sahip olduğu ancak hasta memnuniyeti üzerinde doğrudan anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür.
Health services have started to develop new approaches to ensure their continuity within the service sector,
along with the changes and developments in service marketing. In the light of these developments, the
understanding of quality in health services has begun to be adopted and a patient-oriented health service is
aimed. In this regard, health institutions develop strategies to increase their loyalty to the institution by trying to
ensure that patients are satisfied in order to provide a quality service. In this research, the effects of perceived
service quality, perceived value and hospital image on patient satisfaction and loyalty and the relationship
between the variables were examined with a structural equation model. The population of the research occur of
patients over the age of 18 who are hospitalized in all services except intensive care at Tekirdağ Namık Kemal
University Health Practice and Research Hospital. For the research, a survey was conducted with 400 people
selected by convenience sampling method, without any demographic discrimination among inpatients.
Relationships between perceived service quality, perceived value, hospital image, patient satisfaction and
patient loyalty have emerged. It has been determined that perceived value and hospital image have a positive
effect on patient satisfaction and loyalty. It was observed that perceived service had a significant value on
perceived value and hospital image, but there was no direct significant effect on patient satisfaction.
Perceived service quality perceived value hospital image patient satisfaction patient loyalty
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Service Marketing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2025 |
Submission Date | May 15, 2024 |
Acceptance Date | December 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |