Geleneksel Türk evinde mekanların üstünü örten sabit elamanlara tavan ismi verilmektedir. Evlerin iç donatı elamanlarından biri olan tavan en özenilen ve süslemesi yoğun olan yerlerden birisidir. Orta Asya’da insanların yaşadıkları çadırların tepe noktalarındaki tünlük denilen kısımların açık bırakılarak iç kısımlarının süslü olması evlerin tavanlarını hatırlatmaktadır. Topak evlerin dairesel veya çokgen tavanları kubbe görünümü vermesi de evlerde üst örtü sistemine benzetilmektedir.
Muğla’nın Yatağan ilçesine bağlı olan Gökbel köyleri olarak sınırlandırdığımız Hacıveliler, Hacıbayramlar ve Hisarardı köylerindeki evlerin ahşap tavanları ve tavan göbekleri el işçiliği bakımından ayrı bir öneme sahiptir. Tavan göbeklerinin her biri farklı formda yapılmıştır. Tavan göbeğinde yer alan süslemeler oyma-kabartma tekniği ile işlenmiştir. Kırsalda inşa edilen bu evler dış sofalı, tek veya iki odalı plan düzenindedir. Düz toprak damlı bu evler daha sonraları ahşap kırma çatı ile kapatılmıştır. Oda içleri seki altı ve seki üstü şeklinde bir ahşap direk ile bölündüğü görülmektedir. Seki altında pabuçluk, bömbelik, ahşap raf ve sulukluk bölümleri yer almaktadır. Seki üstünde ise yüklük, sandıklık, ocak, raflar ve tavan bulunmaktadır.
Çalışmada üç ayrı köyden seçilen örnekler ele alınmıştır. Hacıveliler, Hacıbayramlar ve Hisaradı köylerine ait bu evlerin ahşap tavan göbekleri değerlendirilmiştir. Toplamda on bir adet tavan göbeği incelenmiştir. Hacıvelilerden dokuz, Hacıbayramlar ve Hisarardı köylerinden ise birer örnek çalışmaya dahil edilmiştir. Yapılan saha çalışmalarında bu üç köyün ahşap tavanları ve tavan göbekleri daha önce yayınlanmamış olması çalışmayı özgün kılmaktadır. Yerel ustalar tarafından yapılan bu tavanlar bölge evleri içinde de işçilik bakımından farklılık göstermektedir. Tescilli olmayan bu evlere sahip çıkılarak evlerin ve ahşap süslemelerinin koruma altına alınarak gelecek nesillere aktarımının sağlanması en büyük temennimizdir.
In a traditional Turkish house, the fixed areas covering the top of the spaces are called ceilings. The ceiling, one of the houses' interior reinforcement elements, is one of the most elaborate and heavily decorated parts. The fact that the top parts of the tents, called tünlük where people lived in Central Asia, were left open and their interiors were decorated resembles the ceilings of modern houses. The circular or polygonal ceilings of topak houses, giving the appearance of a dome, are also likened to the roof covering system in houses.
The wooden ceilings and ceiling roses of the houses in Hacıveliler, Hacıbayramlar, and Hisarardı villages, which we have covered as Gökbel villages in the Yatağan district of Muğla, have significance in terms of their unique handicraft. Each of the ceiling roses was made in a different form. The ornaments on the ceiling roses are carved and embossed. These houses were built in the countryside and have one- or two-room plans with an anteroom. These houses with flat soil housetops were later covered with wooden hipped roofs. It is seen that the room interiors are divided by a wooden pillar as seki altı and seki üstü (a seki is a seating platform leaning against the wall). In the seki altı section are pabuçluk (a shoe rack), bömbelik (a larder), wooden shelf and sulukluk (bath chamber). In the section of seki üstü, there are yüklük (big cabinets), sandıklık (a dowry chest), hearth, cupboards and ceiling.
The study discusses examples selected from three different villages. The wooden ceiling roses of these houses belonging to Hacıveliler, Hacıbayramlar and Hisaradı villages were evaluated, and a total of eleven ceiling roses were analyzed. Nine examples from Hacıveliler and one example each from Hacıbayramlar and Hisarardı villages were included in the study. The fact that the wooden ceilings and ceiling roses of these three villages have not been published before makes this study unique. These ceilings made by local craftspeople also differ in terms of artistry among the houses in the region. It is our greatest wish that these unregistered houses and their wooden ornaments are preserved and their values are transferred to future generations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Art History, Theory and Criticism (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2025 |
Submission Date | March 4, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |