Vibrato tekniğinin kemane çalgısındaki kullanım özellikleri ile ilgili yapılmış çalışmalara bakıldığında tekniğin; yapılış tarzı, salınım büyüklüğü, salınım sayısı ve notada gösterimi konularında net olmayan ifadelerin yer aldığı görülmüştür. Bu bağlamda bu çalışmada, vibrato tekniğinin kemanede yapılış tarzı, salınım büyüklüğü, salınım sayısı ve notada gösterim için gerekli sembollerin belirlenmesi konularında net bilgilerin elde edilmesi ve bu tekniğin temel seviye eğitimde nasıl kullanılabileceğine dair etüt önerilerinin sunulması amaçlanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma yaklaşımı içerisinde doküman analizi yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiş betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında hem yazılı kaynaklar hem de kemane çalgısını ileri seviyede icra eden usta icracıların internet ortamında yer alan video kayıtları incelenmiştir. Daha sonra elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz yapılırken usta icracıların ses kayıtları Sonic Visualiser isimli programa yüklenmiş ve burada grafik halde görünen salınımların alt ve üst frekansları hertz (hz) cinsinden tespit edilmiştir. Bu program kullanılırken Matthias Maunc ve Simon Dixon’ın oluşturdukları pich contour Pyın eklentisi de programa eklenmiştir. Sonra elde edilen frekanslar Mustafa Kemal Karaosmanoğlu’nun Excel programını kullanarak oluşturduğu formül ile cent (sent) cinsine çevrilmiştir. Bu sayede vibrato tekniğinin salınım büyüklüğü hesaplanmıştır. Çalışma kapsamında oluşturulan sembol ve etütlerin temel seviye kemane eğitimine uygunluğuna dair uzman görüşü alınmıştır. Sonuç olarak vibrato tekniğinin kemane icrasında iki farklı yapılış tarzının olduğu anlaşılmıştır. Bunların ilkinde parmak ucunun yarım sesi aşmayacak şekilde aşağı yukarı kaydırıldığı, diğerinde ise bileğin aşağı yukarı hareketi esnasında tele baskı yapan parmağın ucunun kaydırılmadan klavye üzerinde dairesel bir şekilde hareket ettirildiği tespit edilmiştir. Son olarak tekniğin temel seviyedeki öğretimine yönelik olarak etütler oluşturulmuştur.
When examining previous studies on the use of vibrato technique in the kemane instrument, it has been observed that there are unclear statements regarding its execution style, oscillation amplitude, number of oscillations, and notation. In this context, this study aims to provide clear information on how the vibrato technique is executed on the kemane, the amplitude and frequency of the oscillations, and the symbols needed for its notation, as well as to present etude suggestions for its application in beginner-level instruction. This is a descriptive study conducted using the document analysis method within the qualitative research approach. Within the scope of this research, both written sources and video recordings of master performers playing the kemane at an advanced level—available on the internet—were examined. The data obtained were analyzed using the descriptive analysis method. During the analysis, audio recordings of the master performers were uploaded to a program called Sonic Visualiser, where the lower and upper frequencies of the visible oscillation graphs were identified in hertz (Hz). While using this program, the pitch contour plugin developed by Matthias Mauch and Simon Dixon was also employed. The frequency data obtained were then converted into cents using a formula developed by Mustafa Kemal Karaosmanoğlu in Microsoft Excel. This allowed for the calculation of the oscillation amplitude of the vibrato technique. Expert opinion was sought regarding the suitability of the developed symbols and etudes for beginner-level kemane education. The analysis identified two distinct styles of executing the vibrato technique in kemane performance. In the first style, the fingertip slides up and down without exceeding a semitone, while in the second, the fingertip of the pressing finger moves in a circular motion on the fingerboard without sliding, as the wrist moves up and down. Finally, etudes tailored for the instruction of the technique at the beginner level were developed.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other), Music Education |
Journal Section | Analysis / Case-based Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | June 27, 2025 |
Acceptance Date | July 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: ISRIS 2025 |