Research Article
BibTex RIS Cite

Müze ile Eğitim Yoluyla Ortaokul Öğrencilerinde Kültürel Miras Bilinci Oluşturma

Year 2016, Volume: 6 Issue: 3, 681 - 694, 22.12.2016

Abstract

Kültürel mirasın korunması ve yeni nesillere aktarılmasında müzelerin
ayrıcalıklı bir işlevi bulunmaktadır. Zaman ve mekânda dağınık olarak bulunan
nesneleri bir araya getirerek geçmişle bu gün arasında köprü kuran müzeler,
öğrenciye yaşayarak öğrenme olanağı sunması nedeniyle etkili bir okul dışı
eğitim ortamlarıdır. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerine kültürel mirasın müze
ile eğitim yoluyla nasıl aktarılabileceğine yönelik planlı bir müze gezisi
örneği hazırlanmıştır. Tümevarımsal bir yaklaşım benimsendiği için çalışma,
temel nitel araştırma yöntemiyle desenlenmiştir. Çalışmanın verileri doküman
incelemesi tekniğiyle toplanmış, verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz
tekniğinden yararlanılmıştır.

Örnek müze
gezisi planlaması; müze gezisi öncesi hazırlıklar, müze ortamındaki etkinlik
süreci, müzedeki inceleme sonrası sanatsal uygulama süreci aşamaları ile
açıklanmıştır. Planlamanın müze gezisi öncesi hazırlıklar aşaması, izin
işlemleri, araç temini, müze hakkında bilgilendirme, müze rehberi hazırlamayı
içermiş, müze ortamındaki etkinlik süreci; öğrencilerin müzedeki eserlerle
ilgili sanat tarihi bilgisi edinebilme, seçtikleri bir eseri derinlemesine
inceleyebilme ve bu eserin çizimlerini yapmaya ilişkin planlamalarla
açıklanmıştır. Müzedeki inceleme sonrası sanatsal uygulama süreci ise
öğrencilere, müzede inceledikleri eserin üç boyutlu uygulamasını yaptırma
şeklinde biçimlendirilmiştir.






References

  • Akça, E. (2015). Kültürel Varlıklarımızda İnovasyon’un Etkisi, Teknolojik Yeniliklerin Uygulanabilirliği, Çorum - Kastamonu Arkeoloji Müzeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Akmehmet, T. K. (2008). Müzelerin Tarih Öğretiminde Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması ve İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 180(4), 50-67.
  • Akpınar, E. (2007). Türkiye’nin Dünya Mirası Listesi’ndeki Yeri ve Yeni Bir Aday Önerisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 9(1), 81-106
  • Akyürek, T. (2011). İlköğretim 1. Kademe Görsel Sanatlar Dersinde Müze Eğitiminin Tarih ve Kültür Bilinci Oluşturmasındaki Önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alakuş, A. O. (2009). Çok Alanlı Sanat Eğitimin Yöntemi (ÇASEY). L. Mercin ve A. O. Alakuş (Ed.), Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss. 61-83). Ankara: Pegem.
  • Arı, Ç. (2010). Müze Bilinci Öğrenme Alanı Etkinlilerinin Gerçekleşebilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Creating Cultural Heritage Consciousness on Middle School Students Through Museum Education

Year 2016, Volume: 6 Issue: 3, 681 - 694, 22.12.2016

Abstract

Museums
play an indispensable part in the preservation and handing down of cultural
heritage to new generations. Building a bridge between the past and the present
by putting together objects scattered in time and place, museums create an
effective environment for non-formal education. This study aims to provide an
example of a planned museum tour to describe how information on cultural
heritage can be provided to middle school students through museum education.
Adopting an inductive approach, the design for this study was based on basic
qualitative methods. Data was compiled by document analysis, and analyzed
through descriptive analysis methodology.

The example of museum
tour plan provided in this study consisted of three stages: pre-tour
preparations including obtaining of permission from relevant authorities for
the tour, hiring of shuttle bus, briefing on, and the preparation of a guide of
the museum; activities in the museum setting, including providing students with
information on the history of the artefacts, the opportunity to analyze an
artefact they choose, and to make drawings of that artefact; and post-tour
artistic production aiming to have the students produce the artefacts they have
chosen in three-dimensional form.






References

  • Akça, E. (2015). Kültürel Varlıklarımızda İnovasyon’un Etkisi, Teknolojik Yeniliklerin Uygulanabilirliği, Çorum - Kastamonu Arkeoloji Müzeleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Akmehmet, T. K. (2008). Müzelerin Tarih Öğretiminde Nesne Merkezli Eğitim Etkinlikleriyle Kullanılması ve İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 180(4), 50-67.
  • Akpınar, E. (2007). Türkiye’nin Dünya Mirası Listesi’ndeki Yeri ve Yeni Bir Aday Önerisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 9(1), 81-106
  • Akyürek, T. (2011). İlköğretim 1. Kademe Görsel Sanatlar Dersinde Müze Eğitiminin Tarih ve Kültür Bilinci Oluşturmasındaki Önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alakuş, A. O. (2009). Çok Alanlı Sanat Eğitimin Yöntemi (ÇASEY). L. Mercin ve A. O. Alakuş (Ed.), Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi içinde (ss. 61-83). Ankara: Pegem.
  • Arı, Ç. (2010). Müze Bilinci Öğrenme Alanı Etkinlilerinin Gerçekleşebilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
There are 6 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section ARTICLE
Authors

Handan Bülbül This is me

Publication Date December 22, 2016
Submission Date December 22, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Bülbül, H. (2016). Müze ile Eğitim Yoluyla Ortaokul Öğrencilerinde Kültürel Miras Bilinci Oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 681-694.

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD