“Resource Education Rooms (RER)” is put into practice by taking special need students or special talened students
from some of their lesson to be given one to training providing them a better social and academic development. This
study is focused on special needs of students. In this context the aim of this research is to determine the opinions
of teachers, regarding the quality of service provided in the RER settings, who were giving instructions to special
need students in primary schools which has RER in the district of Ünye. This research was conducted with the
voluntary participation of eight teachers who were giving instruction in three primary schools that had RER. As a
data collecting methods semi-structured interview technique had been used in the research and the data had been
gathered via face to face interviews. Descriptive analysis and content analysis techniques are used in collected data
analysis. The results obtained in the study are summarized in frequency tables and interpreted. The most striking
results of the research are as follows; lack of RER in schools, reinforcement is used in the RER application, the type of
student's special requirement directly affects the result of the RER practice and more progress is made in the RER for
students with parent support.
Special Talened Student Resource Education Rooms, Form Teachers
“Destek Eğitim Odası (DEO)” uygulaması özel gereksinimli öğrencilerin ya da özel yetenekli öğrencilerin eğitimlerine
devam ederken belirli derslerde sınıftan alınarak birebir eğitilmesi şeklinde gerçekleştirilen, öğrencilerin akademik
ve sosyal gelişimlerini sağlamaya yönelik bir uygulamadır. Bu çalışma özel gereksinimli öğrencilere odaklanmıştır.
Bu bağlamda araştırmanın amacı, Ordu ili Ünye ilçesinde DEO bulunan ilkokullarda, zihinsel yetersizliğe sahip
öğrencilere DEO’nda verilen eğitim hizmetlerine ilişkin öğretmenlerin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, DEO
bulunan üç ilkokulda, DEO’nda destek eğitimi veren sekiz öğretmenin gönüllü katılımıyla yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama tekniği olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış, veriler yüz yüze görüşmeler
yolu ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmada ulaşılan sonuçlar frekans tablolarında özetlenerek yorumlanmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlardan
en dikkat çekici olanları; okullarda DEO bulunmaması, DEO uygulamasında pekiştireç kullanıldığı, öğrencinin özel
gereksiniminin türünün DEO uygulamasının sonucunu doğrudan etkilediği ve DEO’nda verilen eğitimde veli desteği
olan öğrencilerde daha fazla ilerleme sağlandığı yönündedir.
Özel Gereksinimli Öğrenci Destek Eğitim Odası Sınıf Öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD