Research Article
BibTex RIS Cite

Berlin Gendarmenmarkt Meydanı’nda Bulunan Üç Tarihi Binanın Cephe Düzenlemeleri ve Bezemeleri

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 791 - 816, 25.11.2021
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1000698

Abstract

Bir şehrin ruhunu yansıtan en önemli ögeler şüphesiz tarihi binalardır. Bu binalar kimi zaman tekil, kimi zaman kompleks şekilde inşa edilirler. Kentsel mekân bütünlüğü içerisinde incelendiğinde ise bazı tarihi binaların meydanların oluşumunda etkili bir kimlik kazandıkları görülmektedir. Meydanlar şehirlerde yolların kesiştiği, insanların toplandığı ve kaynaştığı, tarihi bina ve ağaç gibi bileşenlerle çevrili olan alanlardır. Bu bileşenler meydanın albenisini ortaya koyan en önemli ögelerdir. Tarihin birçok evresinde çeşitli nedenlere bağlı olarak değişik formda meydan düzenlemeleri gerçekleştirilmiştir. Erken dönemlerde şehrin merkezi durumundaki meydanlar Endüstri Devrimi’ne bağlı olarak büyüyen çok mahalleli kentlerde yerini mahalleye ait meydanlara bırakmıştır. Günümüzde meydan tasarımı açısından inceleme yapan araştırmacılar bunları tarihi, mimari, resmi meydanlar gibi isimlendirmelerin altında gruplamaktadır. Bu bağlamda makalemizin konusunu tarihi binalarla tasarlanan Berlin Gendarmenmarkt Meydanı’nın bileşeni olan yapıların cephe düzenlemeleri ve bezemeleri oluşturmaktadır.

References

  • Ashby, T. Pierce, R. S. (1924). The Piazza Del Popolo: Rome Its History and Development. The Town Planning Review. 11/2, 75-96.
  • Bade, J. N. (2009). Fontane’s Landscapes. Würzburg: Fontaneana Königshausen&Neumann.
  • Badstubner, E. (1987). Kirchen in Berlin. Berlin: Evangelische Verlagsanstalt.
  • Bartmann-Kompa, I., Büttner, H., Drescher, H., Fait, J., Flügge, M., Herrmann, G., Schröder, I., Spielmann, H., Stepansky, C., Trost, H. (1984). Die Bau ve Kunstdenkmale in der DDR: Hauptstadt Berlin: II. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft.
  • Borrmann, R. (1893). Die Bau und Kunstdenkmaler von Berlin. Berlin: Verlag von Julius Springer.
  • Borsch-Supan, H., Grisebach, L. (1981). Karl Freidrich Schinkel Architektur Malerei Kunstgewerbe. Berlin: Nicolai Verlag.
  • Can, Ş. (2020). Klasik Yunan Mitolojisi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Chiarenza, P. D. L., Paelinck, V. (2013). De Grote Markt van Brussel Belicht, Editions Queen II.
  • Cramer, J. L., Laible, U., Hans-Dieter, N. (2007). Berlin and Potsdam. Karl Friedrich Schinkel Guide to His Building. Berlin: Deutscher Kunstverlag.
  • Dal Bianco, M. P., di Santarosa, C. M. (2001). Piazza San Carlo a Torino: Cronaca di un Restauro. Lybra immagine.
  • Demps, L. (1987). Der Gensd’armen-Markt Gesicht und Geschichte eins Berliner Platzes. Berlin.
  • Escobar, J. (2009). The Plaza Mayor and Shaping of Baroque Madrid. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fischer, G. (1985). Die Hugenotten in Berlin. Berlin: Hentrich & Hentrich.
  • Fraser, D. (1996). The Buildings of Europe: Berlin. Manchester: Manchester University Press.
  • Hibbert, C. (1985). Rome: The biography of a City. London: Penguin.
  • Lewis, M. J. (2016). City of Refuge: Separatists and Utopian Town Planning. Princeton: Princeton University Press.
  • Mertens, M., Lorenz, H. (1997). Kirchen zwischen 1648 und 1780. Berlin und Seine Bauten IV., Berlin: Ernst & Sohn. 351-357.
  • Steffens, M. (2016). Schinkel. Cologne: Taschen book.
  • Urban, F. (2016). Neo-historical East Berlin: Architecture and Urban Design in the German Democratic Republic 1970-1990. Studies in Architecture. London: Routledge.
  • Yiğitpaşa, N. T., Akın Ertek, G. (2020). XVIII. Yüzyıl Berlin Kiliselerinde Neoklasik Üslup. Amisos Dergisi, 5/8, 219-258.
  • Yörükan, T. (2000). Yunan Mitolojisinde Aşk. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Zitzlsperger, U. (2021). Historical Dictionary of Berlin. London: Rowman&Littlefield.

Facade Arrangements and Ornaments of Three Historical Buildings in Berlin Gendarmenmarkt Square

Year 2021, Volume: 11 Issue: 3, 791 - 816, 25.11.2021
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1000698

Abstract

The most important elements that reflect the spirit of a city are undoubtedly the historical buildings. These are sometimes built individually and sometimes in a complex manner. When examined in terms of urban space integrity, it is seen that some historical buildings have gained an effective identity in the formation of squares. Squares are areas in cities where roads intersect, people gather and socialize, and are surrounded by components such as historical buildings and trees. These components are the essential elements that reveal the charm of the square. In many stages of history, square arrangements have been made in different forms depending on various reasons. Squares that were the center of a city in the early periods were replaced by squares belonging to a neighborhood in cities that expanded due to the Industrial Revolution with multiple districts. Today, researchers examining square designs group them under names such as historical, architectural, and official squares. In this context, the subject of our article is the facade arrangements and ornaments of the buildings that are the components of the Berlin Gendarmenmarkt Square, which was designed with historical buildings.

References

  • Ashby, T. Pierce, R. S. (1924). The Piazza Del Popolo: Rome Its History and Development. The Town Planning Review. 11/2, 75-96.
  • Bade, J. N. (2009). Fontane’s Landscapes. Würzburg: Fontaneana Königshausen&Neumann.
  • Badstubner, E. (1987). Kirchen in Berlin. Berlin: Evangelische Verlagsanstalt.
  • Bartmann-Kompa, I., Büttner, H., Drescher, H., Fait, J., Flügge, M., Herrmann, G., Schröder, I., Spielmann, H., Stepansky, C., Trost, H. (1984). Die Bau ve Kunstdenkmale in der DDR: Hauptstadt Berlin: II. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft.
  • Borrmann, R. (1893). Die Bau und Kunstdenkmaler von Berlin. Berlin: Verlag von Julius Springer.
  • Borsch-Supan, H., Grisebach, L. (1981). Karl Freidrich Schinkel Architektur Malerei Kunstgewerbe. Berlin: Nicolai Verlag.
  • Can, Ş. (2020). Klasik Yunan Mitolojisi. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Chiarenza, P. D. L., Paelinck, V. (2013). De Grote Markt van Brussel Belicht, Editions Queen II.
  • Cramer, J. L., Laible, U., Hans-Dieter, N. (2007). Berlin and Potsdam. Karl Friedrich Schinkel Guide to His Building. Berlin: Deutscher Kunstverlag.
  • Dal Bianco, M. P., di Santarosa, C. M. (2001). Piazza San Carlo a Torino: Cronaca di un Restauro. Lybra immagine.
  • Demps, L. (1987). Der Gensd’armen-Markt Gesicht und Geschichte eins Berliner Platzes. Berlin.
  • Escobar, J. (2009). The Plaza Mayor and Shaping of Baroque Madrid. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Fischer, G. (1985). Die Hugenotten in Berlin. Berlin: Hentrich & Hentrich.
  • Fraser, D. (1996). The Buildings of Europe: Berlin. Manchester: Manchester University Press.
  • Hibbert, C. (1985). Rome: The biography of a City. London: Penguin.
  • Lewis, M. J. (2016). City of Refuge: Separatists and Utopian Town Planning. Princeton: Princeton University Press.
  • Mertens, M., Lorenz, H. (1997). Kirchen zwischen 1648 und 1780. Berlin und Seine Bauten IV., Berlin: Ernst & Sohn. 351-357.
  • Steffens, M. (2016). Schinkel. Cologne: Taschen book.
  • Urban, F. (2016). Neo-historical East Berlin: Architecture and Urban Design in the German Democratic Republic 1970-1990. Studies in Architecture. London: Routledge.
  • Yiğitpaşa, N. T., Akın Ertek, G. (2020). XVIII. Yüzyıl Berlin Kiliselerinde Neoklasik Üslup. Amisos Dergisi, 5/8, 219-258.
  • Yörükan, T. (2000). Yunan Mitolojisinde Aşk. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Zitzlsperger, U. (2021). Historical Dictionary of Berlin. London: Rowman&Littlefield.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Gülferi Akın Ertek 0000-0002-8753-9206

Publication Date November 25, 2021
Submission Date September 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Akın Ertek, G. (2021). Facade Arrangements and Ornaments of Three Historical Buildings in Berlin Gendarmenmarkt Square. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(3), 791-816. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1000698

Hope to be enlightened in the light of knowledge ....

ODÜSOBİAD