The ability to use the Internet and digital devices (IDCK) has become a necessity due to the increasing distance education and working processes with the Covid-19. The risk of becoming a victim of cybercrime has increased due to the increasing use of internet and digital devices and the digital divide. Even though institutions and organizations make an effort to inform their stakeholders about online processes, lack of experience in distance education and working processes emerged as an important factor for creating negative results. It is thought that this result may be due to the fact that individuals accept that their internet and digital device usage skills are at a sufficient level. For this reason, it is important to learn the thoughts of individuals about their own internet and digital device usage skills. In this study, individuals' thoughts about their own IDCK skill levels and the factors affecting these thoughts were examined. Sequential logistic regression analysis and marginal effect analysis were applied to the data obtained through the questionnaire applied to 522 people living in Osmaniye. According to the results, it was determined that individuals over the age of 50, university graduates, men and individuals working in the private sector in the participants tend to see themselves as more skillful than others in terms of IDCK skills. Other factors that affect individuals' assessment of their own IDCK skills, specific to the sample discussed, were determined as the operating systems used, the frequency of legality checks in the use of the website, the control of links in e-mails and posts, the awareness of the increase in the risk of cyber victimization, and the acceptance of state surveillance.
Internet Usage Skill Digital Device Usage Skill Ordinal Logistic Regression Marginal Effect Digital Literacy
İnternet ve dijital cihaz kullanma (İDCK) becerisi Covid-19 salgınıyla artan uzaktan eğitim ve çalışma süreçleri nedeniyle bir zorunluluk haline gelmiştir. Artan internet ve dijital cihaz kullanımı ve dijital uçurumun etkisiyle siber suç mağduru olma riski artmıştır. Kurumlar ve kuruluşlar paydaşlarını çevrimiçi süreçler hakkında bilgilendirmek için çaba gösterseler bile uzaktan eğitim ve çalışma süreçleri hakkındaki deneyimsizlik olumsuz sonuçlar yaratmak için önemli bir etken olarak kendini göstermiştir. Bu sonucun bireylerin kendi internet ve dijital cihaz kullanım becerilerinin yeterli düzeyde olduğunu kabullenmesinden kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle bireylerin kendi internet ve dijital cihaz kullanım becerisi hakkındaki düşüncelerini öğrenmek önem arz etmektedir. Bu çalışmada, bireylerin kendi İDCK beceri düzeyleri hakkındaki düşünceleri ve bu düşüncelerini etkileyen faktörler incelenmiştir. Osmaniye ilinde yaşayan 522 kişiye uygulanan anket aracılığıyla elde edilen verilere sıralı lojistik regresyon analizi ve marjinal etki analizi uygulanmıştır. Sonuçlara göre örneklemde yer alan 50 yaş üzerinde olan bireylerin, üniversite mezunu bireylerin, erkeklerin ve özel sektör çalışanı olan bireylerin İDCK becerisi açısından kendilerini diğerlerinden daha becerili görme eğiliminde olduğu belirlenmiştir. Ele alınan örneklem özelinde bireylerin kendi İDCK becerilerini değerlendirmelerinde etkili olan diğer faktörler, kullanılan işletim sistemleri, web sitesi kullanımında yasallık kontrolü yapma sıklığı, eposta ve gönderilerdeki bağlantıların kontrolü, siber mağduriyet riskindeki artış farkındalığı ve devlet gözetimi kabulü olarak belirlenmiştir.
İnternet Kullanım Becerisi Dijital Cihaz Kullanım Becerisi Sıralı Lojistik Regresyon Marjinal Etki Dijital Okuryazarlık
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Submission Date | April 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 3 |
Hope to be enlightened in the light of knowledge ....
ODÜSOBİAD