Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fizik Öğretimine Yönelik Farklı Hizmet İçi Eğitim Ortamlarına Dair Gözlemler: Nitel Betimsel Bir Çalışma

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 2035 - 2050, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1174244

Öz

Bu araştırma fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ortamlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı’nın fizik öğretmenleri için düzenlediği bir hizmet içi eğitim kursunda ve bir hizmet içi eğitim seminerinde gözlemler yapılmıştır. Gözlemler araştırmacı tarafından katılımcı gözlemci olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada hizmet içi eğitim ortamlarındaki etkileşimler bazı sınırlı durumlar için betimlenmiştir. Bu durumlar hizmet içi eğitimin yapıldığı mekân, programın yapıldığı zaman dilimi, etkinlikleri yönetenler, katılımın gönüllü veya zorunlu olması konularındaki farklılık bağlamında ele alınmıştır. Araştırma sonucunda hizmet içi eğitimin yapıldığı mekân seçiminin katılımcılar üzerinde etkileri belirtilmiştir. Hizmet içi eğitim etkinliklerini yöneten kişilerin yetkinlikleri ve eğitim ortamını şekillendirmeleri bağlamında ortaya çıkan farklılıklar ele alınmıştır. Her iki hizmet içi eğitim programında öğretmenlerin aktif katılımına imkân sağlayan etkinliklerin bulunduğu tespit edilmiştir. Hizmet içi eğitimi yöneten kişinin öğretmen veya akademisyen olmasından, katılımın gönüllü veya zorunlu olmasından bağımsız olarak öğretmenlerin görev ve sorumluluk aldığı etkinliklerde aktif katılımın sağlandığı gözlenmiştir. Öğretmenlerin bu tür uygulamalardan memnun kaldıkları ve böyle hizmet içi eğitimlerin daha etkili olacağını düşündükleri ortaya çıkmıştır. Gönüllü katılımın sağlandığı programda öğretmenlerin sıkıcı buldukları etkinlikleri dahi dikkatle takip ettiği görülmüştür. Araştırma sonuçları bağlamında eğitim planlaması yapanlara, yöneticilere ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

1929B011600002

Teşekkür

Bu çalışmada TÜBİTAK-2218 kodlu “Fizik Öğretmenlerinin Yenilenen Öğretim Programına Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi” konulu proje verilerinin bir kısmı kullanılmıştır. Projeye desteklerinden dolayı TÜBİTAK’a, proje danışmanları Prof. Dr. Orhan KARAMUSTAFAOĞLU ve Prof. Dr. Telhat ÖZDOĞAN’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Altundaş, M. (2013). Fizik öğretiminde sınıf yönetimi ile öğretim yönteminin ilişkisinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and teacher education, 27(1), 10-20.
  • Ayvacı, H., Bakırcı, H., & Yıldız, M. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri ve beklentileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 357-383.
  • Ayvacı, H. Ş., & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf fizik ders kitabı ve kitaptaki etkinliklerin uygulanabilirliği hakkında öğretmen değerlendirmeleri. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 418-450.
  • Tuncel, Z. A., & Çobanoğlu, F. (2018). In-service teacher training: Problems of the teachers as learners. International Journal of Instruction, 11(4), 159-174.
  • Bayar, A. (2014). The components of effective professional development activities in terms of teachers' perspective. Online Submission, 6(2), 319-327.
  • Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanmasi üzerine bir öneri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 114-134.
  • Ceylan, E., Özdoğan Özbal, E., Sever, M. ve Boyacı, A. (2020). Türkiye’deki öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri, öğretim koşulları: TALIS 2018 öğretmen ve okul yöneticileri yanıtları analizi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çepni, S., & Çoruhlu, T. Ş. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 117-128.
  • Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational researcher, 38(3), 181-199.
  • Ekinci, Ö., & Yıldırım, A. (2009). İl eğitim denetmenleri ve ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik beklentileri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-21.
  • Ergin, S., & Sarı, M. (2013). Fizik öğretmenlerinin öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğretim yapma düzeylerini belirleme üzerine bir çalışma. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 81-96.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915-945.
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2005). Üstün yeteneklilerin fen bilimleri öğretmenlerine yönelik bir hizmet içi eğitim uygulama ve değerlendirme çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 271-296.
  • Haagen-Schützenhöfer, C., Rath, G., & Rechberger, V. (2017). Teachers’ beliefs about subject specific competences and inquiry based learning. In key competences in physics teaching and learning. Springer, Cham.
  • Karakış, Ö. (2006). Bazı yükseköğrenim kurumlarında farklı öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kaya, M., (2020). MEB Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü’nün hizmet içi eğitim faaliyetleri: Katılımcılar, eğitim durumları, eğitim konuları. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 183-193.
  • Kubat, U. (2017). Fen bilimleri öğretim programına yönelik öğretmenlere verilen hizmet içi eğitimin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-8.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2022). 2022 Yılı Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitim Planı https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/planlar/2022_Plan.pdf
  • Merchie, E., Tuytens, M., Devos, G., & Vanderlinde, R. (2018). Evaluating teachers’ professional development initiatives: towards an extended evaluative framework. Research Papers in Education, 33(2), 143-168.
  • Nawab, A. (2017). What difference could in-service training make? Insights from a public school of Pakistan. Teacher Development, 21(1), 142-159.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
  • Sadi, Ö., & Yıldız, M. (2012). Fizik öğretmenlerinin 2010-2011 öğretim döneminde ilk defa uygulanan 11. sınıf fizik dersi müfredatına bakışı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 869-882.
  • Sarısoy, B., & Alcı, B. (2021). Hizmet içi eğitimde yaratıcı drama temelli aktif öğrenme uygulaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 205-233.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet içi eğitim; Kavramlar, ilkeler, yöntemler. TAKAV Tapu ve Kadastro Vakfı.

Observations of Different In-Service Training Environments on Teaching Physics: A Qualitative Descriptive Study

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 2035 - 2050, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1174244

Öz

The purpose of this study was to examine the in-service training environments of physics teachers. In the study, observations were made in an in-service training course and an in-service training seminar organized by the Ministry of National Education for physics teachers. Observations were made by the researcher as a participant observer. In the study, interactions in in-service training environments were described for some limited situations. These situations were discussed in the context of the difference in the location of in-service training, the period of the program, the managers of the activities, and whether the participation is voluntary or compulsory. As a result of the study, the effects of the selection of the place were stated on the participants. The differences that emerge in the context of the competencies of the manager were discussed. It has been determined that there are activities that allow the active participation of teachers in both in-service training programs. It was observed that active participation was ensured in the activities where the participant teachers took duties and responsibilities. It was revealed that teachers were satisfied with such practices and thought that such in-service training would be more effective. In the program in which voluntary participation was ensured, it was observed that the teachers carefully followed even the activities they found boring. In the context of the study results, suggestions were offered to those who plan education, administrators, and researchers.

Proje Numarası

1929B011600002

Kaynakça

  • Altundaş, M. (2013). Fizik öğretiminde sınıf yönetimi ile öğretim yönteminin ilişkisinin belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and teacher education, 27(1), 10-20.
  • Ayvacı, H., Bakırcı, H., & Yıldız, M. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri ve beklentileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 357-383.
  • Ayvacı, H. Ş., & Devecioğlu, Y. (2013). 10. Sınıf fizik ders kitabı ve kitaptaki etkinliklerin uygulanabilirliği hakkında öğretmen değerlendirmeleri. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 418-450.
  • Tuncel, Z. A., & Çobanoğlu, F. (2018). In-service teacher training: Problems of the teachers as learners. International Journal of Instruction, 11(4), 159-174.
  • Bayar, A. (2014). The components of effective professional development activities in terms of teachers' perspective. Online Submission, 6(2), 319-327.
  • Buldu, M. (2014). Öğretmen yeterlik düzeyi değerlendirmesi ve mesleki gelişim eğitimleri planlanmasi üzerine bir öneri. Milli Eğitim Dergisi, 44(204), 114-134.
  • Ceylan, E., Özdoğan Özbal, E., Sever, M. ve Boyacı, A. (2020). Türkiye’deki öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşleri, öğretim koşulları: TALIS 2018 öğretmen ve okul yöneticileri yanıtları analizi. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çepni, S., & Çoruhlu, T. Ş. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 117-128.
  • Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational researcher, 38(3), 181-199.
  • Ekinci, Ö., & Yıldırım, A. (2009). İl eğitim denetmenleri ve ilköğretim okulu yöneticilerinin hizmet içi eğitim faaliyetlerine yönelik beklentileri. Ege Eğitim Dergisi, 10(1), 1-21.
  • Ergin, S., & Sarı, M. (2013). Fizik öğretmenlerinin öğrencilerin öğrenme stillerine uygun öğretim yapma düzeylerini belirleme üzerine bir çalışma. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 81-96.
  • Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915-945.
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2005). Üstün yeteneklilerin fen bilimleri öğretmenlerine yönelik bir hizmet içi eğitim uygulama ve değerlendirme çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 271-296.
  • Haagen-Schützenhöfer, C., Rath, G., & Rechberger, V. (2017). Teachers’ beliefs about subject specific competences and inquiry based learning. In key competences in physics teaching and learning. Springer, Cham.
  • Karakış, Ö. (2006). Bazı yükseköğrenim kurumlarında farklı öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin genel öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Kaya, M., (2020). MEB Öğretmen Yetiştirme Genel Müdürlüğü’nün hizmet içi eğitim faaliyetleri: Katılımcılar, eğitim durumları, eğitim konuları. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 183-193.
  • Kubat, U. (2017). Fen bilimleri öğretim programına yönelik öğretmenlere verilen hizmet içi eğitimin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-8.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2017). Öğretmen Strateji Belgesi 2017-2023. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/26174415_Strateji_Belgesi_RG-Ylan-_26.07.2017.pdf
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2022). 2022 Yılı Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitim Planı https://oygm.meb.gov.tr/dosyalar/planlar/2022_Plan.pdf
  • Merchie, E., Tuytens, M., Devos, G., & Vanderlinde, R. (2018). Evaluating teachers’ professional development initiatives: towards an extended evaluative framework. Research Papers in Education, 33(2), 143-168.
  • Nawab, A. (2017). What difference could in-service training make? Insights from a public school of Pakistan. Teacher Development, 21(1), 142-159.
  • Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
  • Sadi, Ö., & Yıldız, M. (2012). Fizik öğretmenlerinin 2010-2011 öğretim döneminde ilk defa uygulanan 11. sınıf fizik dersi müfredatına bakışı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 869-882.
  • Sarısoy, B., & Alcı, B. (2021). Hizmet içi eğitimde yaratıcı drama temelli aktif öğrenme uygulaması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 205-233.
  • Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23.
  • Taymaz, H. (1997). Hizmet içi eğitim; Kavramlar, ilkeler, yöntemler. TAKAV Tapu ve Kadastro Vakfı.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Fatma Nur Büyükbayraktar 0000-0003-1533-8322

Proje Numarası 1929B011600002
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Büyükbayraktar, F. N. (2022). Fizik Öğretimine Yönelik Farklı Hizmet İçi Eğitim Ortamlarına Dair Gözlemler: Nitel Betimsel Bir Çalışma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2035-2050. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1174244

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD