Abstract Studies on belief and unbelief are among the significant topics of the psychology of religion. Especially today, some studies show that curiosity and tendencies related to disbelief such as atheism and agnosticism have gained popularity among adolescents and young individuals. One of the most important reasons for this situation is the rapid increase in information and communication networks. The easy accessibility of information allows people to research topics that they are curious about. The subject of this study is to examine the factors related to the tendency towards belief or disbelief. For this purpose, the factors of turning from theism to atheism and from atheism to theism were investigated. The case study method, one of the qualitative research methods, was used in the study. Findings were obtained by subject-to-content analysis of semi-structured interview data. In addition, the study examined the participant’s studies and comments on social media to provide more in-depth information about the participant. As a result of the research findings, it has been determined that there are different factors related to disbelief or the tendency to believe.
İnanç ve inançsızlık ile ilgili çalışmalar, din psikolojisinin önemli konuları arasında yer almaktadır. Özellikle günümüzde ateizm, agnostisizm gibi inançsızlıkla ilgili merak ve eğilimlerin ergen ve genç bireyler arasında popülerlik kazandığına dair araştırmalar söz konusudur. Bu durumun en önemli nedenleri arasında bilgi ve iletişim ağının hızlı bir şekilde artması gelmektedir. Bilginin kolayca ulaşılabilirliği, insanları merak ettiği konulara yönelik araştırma yapmalarına olanak sağlamaktadır. Bu çalışmanın konusu, inanç veya inançsızlığa yönelimle ilgili etkenlerin incelenmesidir. Bu amaçla teizmden ateizme ve ateizmden teizme yönelmenin faktörleri araştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakat verileri, içerik analizine tabi tutularak bulgular elde edilmiştir. Ayrıca araştırmada katılımcının çalışmaları ve sosyal medyada yaptığı yorumlar incelenerek katılımcı hakkında daha derinlemesine bilgi elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma bulguları neticesinde inançsızlığa veya inanca yönelmekle ilgili farklı etkenlerin olduğu tespit edilmiştir. Bunların başında kişisel özellikler, çevre, araştırma/okuma ve eğitim gelmektedir. Özellikle kişisel özelliklerle entelektüel araştırmaların, inanç ve inançsızlık konusunda etkili olduğu ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD