The aim of this study is to determine the effect of teaching the 'Geometric Objects and Shapes' sub-learning are a with the Scenario-Based Learning method on the academic achievement and attitude towards the lesson of third grade primary school students. In the research, a quasi-experimental design with pre test post test control group, which is one of the quantitative designs, wasused. The research was carried out in a public primary school in Başakşehir district of Istanbul province in the second half of the 2022-2023 academic year. The study group of the research consisted of 62 primary school third grade students, 31 of which were in the experimental group and 31 in the control group. In the experimental group of the study, the lessons were implemented with the Scenario-Based learning method, while the control group was taught with the current curriculum.The 'Geometric Objects and Shapes Achievement Test (GCŞBT), Mathematics Attitude Scale (MBL) developed by Genç, Öksüz and Yüce (2022) were used as data collection tools in there search. In the study, ANCOVA (Covariance Analysis), which is used in inter group comparisons, was used to compare the data obtained with the achievement test and attitude scale in the experimental group in which Scenario-Based Learning was implemented and in the control group in which the teaching was carried out with the current program, and there lated samples t-test used in in-group comparisons was used. At the end of the study, it was concluded that the Scenario-Based Learning method increased the academic success of the third grade primary school students and there was a positive in crease in the irattitudes to wards mathematics. As a result of the research, the effects of the Scenario Based Learning method were investigated.
KEYWORDS (Head Titles)
Scenario, Scenario-Based Learning, Primary School Mathematics Lesson.
scenario scenario based learning primary school maths lessons
Bu çalışmanın amacı ‘Geometrik Cisimler ve Şekiller’ alt öğrenme alanının Senaryo Temelli Öğrenme yöntemi ile öğretiminin ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersi akademik başarısı ve derse yönelik tutuma etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel desenlerden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılının ikinci yarısında İstanbul ili Başakşehir ilçesindeki bir devlet ilkokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 31 deney, 31 kontrol grubu olmak üzere toplamda 62 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın deney grubunda Senaryo Temelli öğrenme yöntemi ile ders uygulamaları gerçekleştirilirken, kontrol grubunda mevcut öğretim programı ile öğretim yapılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Genç, Öksüz ve Yüce(2022) tarafından geliştirilen ‘Geometrik Cisimler ve Şekiller Başarı Testi (GCŞBT), Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ) kullanılmıştır. Çalışmada senaryo temelli öğrenmeye dayalı öğretimin gerçekleştirildiği deney grubu ile mevcut programla öğretimin gerçekleştirildiği kontrol grubunda başarı testi ve tutum ölçeği ile edinilen verilerin karşılaştırılası için gruplar arası karşılaştırmalarda kullanılan ANCOVA (Kovarvans Analizi), grup içi karşılaştırmalarda kullanılan ilişkili örneklemler t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda senaryo temelli öğrenme yönteminin ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısını artırdığı ve matematiğe yönelik tutumlarında olumlu yönde artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda Senaryo Temelli Öğrenme yönteminin etkilerinin araştırıldığı, farklı sınıf seviyelerinde, farklı dersler ve farklı konularda çalışmalar gerçekleştirilebilir.
ANAHTAR KELİMELER
Senaryo, Senaryo Temelli Öğretim, İlkokul Matematik Dersi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD