Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The effect of scenario-based learning on students' achievement and attitudes in primary school mathematics courses

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1465 - 1478, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1426068

Öz

The aim of this study is to determine the effect of teaching the 'Geometric Objects and Shapes' sub-learning are a with the Scenario-Based Learning method on the academic achievement and attitude towards the lesson of third grade primary school students. In the research, a quasi-experimental design with pre test post test control group, which is one of the quantitative designs, wasused. The research was carried out in a public primary school in Başakşehir district of Istanbul province in the second half of the 2022-2023 academic year. The study group of the research consisted of 62 primary school third grade students, 31 of which were in the experimental group and 31 in the control group. In the experimental group of the study, the lessons were implemented with the Scenario-Based learning method, while the control group was taught with the current curriculum.The 'Geometric Objects and Shapes Achievement Test (GCŞBT), Mathematics Attitude Scale (MBL) developed by Genç, Öksüz and Yüce (2022) were used as data collection tools in there search. In the study, ANCOVA (Covariance Analysis), which is used in inter group comparisons, was used to compare the data obtained with the achievement test and attitude scale in the experimental group in which Scenario-Based Learning was implemented and in the control group in which the teaching was carried out with the current program, and there lated samples t-test used in in-group comparisons was used. At the end of the study, it was concluded that the Scenario-Based Learning method increased the academic success of the third grade primary school students and there was a positive in crease in the irattitudes to wards mathematics. As a result of the research, the effects of the Scenario Based Learning method were investigated.

KEYWORDS (Head Titles)
Scenario, Scenario-Based Learning, Primary School Mathematics Lesson.

Kaynakça

  • Agaç, G., Özmantar, M., & Hangül, T. (2022). Etkili matematik öğretimine ilişkin kavramsal bir çerçeve önerisi. Anadolu Journal of Educational Sciences İnternational, 13(1), 144-173.
  • Akın, Y. (2020). 8. sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89–107.
  • Aksu G., Eser, M. T., & Reyhanlıoğlu Keçeoğlu, Ç. (2021). Jamovi ile veri analizi, Pegem Yayınevi.
  • Bakaç, E. (2014). Senaryo tabanlı öğretim yönteminin matematik dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve İnsanı Bilimler Dergisi, 5(9), 3–17
  • Bayrak, E. B. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryo temelli öğrenmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi: bir eylem araştırması. [Yüksek lisans tezi], Mehmet Akif Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cautreels, P. (2003). A personal reflection on scenariowriting as a powerful too lto become a more Professional teacher educator, European Journalof Teacher education, 26(1). 175-180.
  • Ceylan, T. (2016). Hayat bilgisi dersinde senaryo tabanlı öğrenme yöntemi ile kavram öğretiminin öğrencilerin başarı, tutum ve öğrenme kalıcılığına etkisi. [Yüksek lisans tezi], Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni (Çev. S.B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Çakır, U. (2017). The effect of scenario-based education on secondary school students' knowledge and attitude levels regarding disasters. [Master's thesis]. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Dede, Y. (2007). Matematiğin öğretim biçimlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 99- 107.
  • Fidan, Y., & Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 185-197.
  • Gökbulut, Y., Sidekli, S., & Yangın, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının van hiele geometrik düşünce düzeylerinin, bazı değişkenlere (lise türü, lise alanı, lise ortalaması, ÖSS puanları, lisans ortalamaları ve cinsiyet) göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 375-396.
  • Hursen C., & Faslı F.G. (2017). Investigating the efficiency of scenario based learning and reflective learning approaches in teacher education. EuropeanJournal of Contemporary Education, 6(2), 264-279.
  • Kemiksiz, C. (2016). 6. sınıf fen bilimleri dersinde senaryo temelli öğrenme yönteminin akademik başarı tutum ve kalıcılığa etkisi. [Yüksek lisans tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kocadağ, Y. (2010). Senaryo tabanlı öğrenme yönteminin genetik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi. [Yüksek lisans tezi], Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatiksel veri analizi 1. Kaan Kitabevi.
  • Razzouk, R. (2011). The effects of case studies on individual learning outcomes, attitudes toward instruction, and team shared mental models in a team based learning environment in an undergraduate educational psychology course. Florida State University.
  • Sarı, M.H. (2015). İlkokul 4. Sınıfta Dienes ilkelerine göre yapılandırılmış geometri etkinliklerinin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve akademik benlik algısına etkisi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Süğümlü, Ü. (2009). Dilbilgisi öğretiminde senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının etkililiği: Kelime türleri örneği. [Yüksek lisans tezi], Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Temur, D. (2018). Senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin dört işlem problemleri çözme ve kurma becerilerine etkisi. [Yüksek lisans tezi], Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Terzi, M. (2010). Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine göre tasarlanan öğretim durumlarının öğrencilerin geometrik başarı ve geometrik düşünme becerilerine etkisi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tol, H.Y. (2018). Matematik konularının tarihsel gelişimlerinin senaryo tabanlı öğrenme yöntemi ile anlatılmasının öğrenciler üzerindeki etkileri. [Yüksek lisans tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tupe, N. (2015). Multimedia scenario based learning programme for enhancing the english language efficiency among primary school students. International Journal of Instruction, 8(2), 125-138.
  • Türnüklü, E., Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
  • Umay, A. (2007). Eski arkadaşımız okul matematiğinin yeni yüzü (1. Baskı). Aydan Web Tesisleri.
  • Veznedaroğlu, H. M. (2005). Senaryo temelli öğrenmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve öz yeterlik algısına etkisi. [Yüksek lisans tezi], Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yeniceli, E. (2016). Scenario The effect of based teaching on success in science course and attitude towards the course [Master's thesis]. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Yıldırım, K. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Yıldız, N. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme senaryolarının çözümünde deney uygulamalarının öğrencilerin başarısına, tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. [Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Senaryo temelli öğrenmenin ilkokul matematik derslerinde öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 1465 - 1478, 21.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1426068

Öz

Bu çalışmanın amacı ‘Geometrik Cisimler ve Şekiller’ alt öğrenme alanının Senaryo Temelli Öğrenme yöntemi ile öğretiminin ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin matematik dersi akademik başarısı ve derse yönelik tutuma etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel desenlerden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılının ikinci yarısında İstanbul ili Başakşehir ilçesindeki bir devlet ilkokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 31 deney, 31 kontrol grubu olmak üzere toplamda 62 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın deney grubunda Senaryo Temelli öğrenme yöntemi ile ders uygulamaları gerçekleştirilirken, kontrol grubunda mevcut öğretim programı ile öğretim yapılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Genç, Öksüz ve Yüce(2022) tarafından geliştirilen ‘Geometrik Cisimler ve Şekiller Başarı Testi (GCŞBT), Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ) kullanılmıştır. Çalışmada senaryo temelli öğrenmeye dayalı öğretimin gerçekleştirildiği deney grubu ile mevcut programla öğretimin gerçekleştirildiği kontrol grubunda başarı testi ve tutum ölçeği ile edinilen verilerin karşılaştırılası için gruplar arası karşılaştırmalarda kullanılan ANCOVA (Kovarvans Analizi), grup içi karşılaştırmalarda kullanılan ilişkili örneklemler t testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda senaryo temelli öğrenme yönteminin ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarısını artırdığı ve matematiğe yönelik tutumlarında olumlu yönde artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda Senaryo Temelli Öğrenme yönteminin etkilerinin araştırıldığı, farklı sınıf seviyelerinde, farklı dersler ve farklı konularda çalışmalar gerçekleştirilebilir.
ANAHTAR KELİMELER
Senaryo, Senaryo Temelli Öğretim, İlkokul Matematik Dersi

Kaynakça

  • Agaç, G., Özmantar, M., & Hangül, T. (2022). Etkili matematik öğretimine ilişkin kavramsal bir çerçeve önerisi. Anadolu Journal of Educational Sciences İnternational, 13(1), 144-173.
  • Akın, Y. (2020). 8. sınıf öğrencilerinin dönüşüm geometrisi konusundaki matematiksel başarıları ile Van Hiele geometrik düşünme düzeyleri ilişkisinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89–107.
  • Aksu G., Eser, M. T., & Reyhanlıoğlu Keçeoğlu, Ç. (2021). Jamovi ile veri analizi, Pegem Yayınevi.
  • Bakaç, E. (2014). Senaryo tabanlı öğretim yönteminin matematik dersindeki öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve İnsanı Bilimler Dergisi, 5(9), 3–17
  • Bayrak, E. B. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryo temelli öğrenmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi: bir eylem araştırması. [Yüksek lisans tezi], Mehmet Akif Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün Ö., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Cautreels, P. (2003). A personal reflection on scenariowriting as a powerful too lto become a more Professional teacher educator, European Journalof Teacher education, 26(1). 175-180.
  • Ceylan, T. (2016). Hayat bilgisi dersinde senaryo tabanlı öğrenme yöntemi ile kavram öğretiminin öğrencilerin başarı, tutum ve öğrenme kalıcılığına etkisi. [Yüksek lisans tezi], Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni (Çev. S.B. Demir). Eğiten Kitap.
  • Çakır, U. (2017). The effect of scenario-based education on secondary school students' knowledge and attitude levels regarding disasters. [Master's thesis]. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Dede, Y. (2007). Matematiğin öğretim biçimlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 99- 107.
  • Fidan, Y., & Türnüklü, E. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 185-197.
  • Gökbulut, Y., Sidekli, S., & Yangın, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının van hiele geometrik düşünce düzeylerinin, bazı değişkenlere (lise türü, lise alanı, lise ortalaması, ÖSS puanları, lisans ortalamaları ve cinsiyet) göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 375-396.
  • Hursen C., & Faslı F.G. (2017). Investigating the efficiency of scenario based learning and reflective learning approaches in teacher education. EuropeanJournal of Contemporary Education, 6(2), 264-279.
  • Kemiksiz, C. (2016). 6. sınıf fen bilimleri dersinde senaryo temelli öğrenme yönteminin akademik başarı tutum ve kalıcılığa etkisi. [Yüksek lisans tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Kocadağ, Y. (2010). Senaryo tabanlı öğrenme yönteminin genetik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi üzerindeki etkisi. [Yüksek lisans tezi], Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatiksel veri analizi 1. Kaan Kitabevi.
  • Razzouk, R. (2011). The effects of case studies on individual learning outcomes, attitudes toward instruction, and team shared mental models in a team based learning environment in an undergraduate educational psychology course. Florida State University.
  • Sarı, M.H. (2015). İlkokul 4. Sınıfta Dienes ilkelerine göre yapılandırılmış geometri etkinliklerinin öğrenci başarısına, kalıcılığa ve akademik benlik algısına etkisi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Süğümlü, Ü. (2009). Dilbilgisi öğretiminde senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının etkililiği: Kelime türleri örneği. [Yüksek lisans tezi], Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Temur, D. (2018). Senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımının ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin dört işlem problemleri çözme ve kurma becerilerine etkisi. [Yüksek lisans tezi], Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Terzi, M. (2010). Van Hiele geometrik düşünme düzeylerine göre tasarlanan öğretim durumlarının öğrencilerin geometrik başarı ve geometrik düşünme becerilerine etkisi. [Doktora tezi], Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tol, H.Y. (2018). Matematik konularının tarihsel gelişimlerinin senaryo tabanlı öğrenme yöntemi ile anlatılmasının öğrenciler üzerindeki etkileri. [Yüksek lisans tezi], Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tupe, N. (2015). Multimedia scenario based learning programme for enhancing the english language efficiency among primary school students. International Journal of Instruction, 8(2), 125-138.
  • Türnüklü, E., Yeşildere, S. (2005). Problem, problem çözme ve eleştirel düşünme. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 107-123.
  • Umay, A. (2007). Eski arkadaşımız okul matematiğinin yeni yüzü (1. Baskı). Aydan Web Tesisleri.
  • Veznedaroğlu, H. M. (2005). Senaryo temelli öğrenmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve öz yeterlik algısına etkisi. [Yüksek lisans tezi], Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yeniceli, E. (2016). Scenario The effect of based teaching on success in science course and attitude towards the course [Master's thesis]. Gazi University Institute of Educational Sciences, Ankara.
  • Yıldırım, K. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Yıldız, N. (2010). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme senaryolarının çözümünde deney uygulamalarının öğrencilerin başarısına, tutumuna ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. [Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Emine Yüce 0000-0003-3407-5003

Galip Genç 0000-0003-2447-4844

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2024
Kabul Tarihi 11 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yüce, E., & Genç, G. (2024). Senaryo temelli öğrenmenin ilkokul matematik derslerinde öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(4), 1465-1478. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1426068

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD