İşitme kayıplı bir çocuğun ev ortamındaki erken okuryazarlık yaşantılarını incelemeyi amaçlayan bu araştırma, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmada yer alan işitme kayıplı çocuk 6 yaş 8 aylıktır. Çalışmanın diğer katılımcısı ise çocuğun annesidir. Veriler gözlemler, görüşme ve belgeler yoluyla toplanmıştır. Veriler ev ortamındaki okuryazarlıkla ilişkili yaşantılarına ve etkileşim sürecine odaklanarak analiz edilmiştir. Araştırma bulguları bu kapsamdaki yazılı ve görsel materyallerin çocuğun odasında yoğunlaştığını, evin diğer alanlarında bu tür materyallerin yer almadığını göstermektedir. Çocuğun ev ortamındaki başlıca erken okuryazarlık yaşantıları da yiyecek hazırlama, oyun oynama, resim yapma ve boyama, ödev yapma ile hikaye okuma etkinlikleri şeklindedir. Bu yaşantıların annenin veya çocuğun yönlendirmesiyle gerçekleştiği gözlenmiştir. Yaşantılar arasındaki hikaye okuma etkinliği çalışmada ele alınan etkinliktir. Araştırma bulguları doğrultusunda çocuğun hikaye okuma sürecine ilgili ve istekli olarak katıldığı söylenebilir. Annenin ise hikaye okuma stratejilerine yönelik farkındalığa sahip olduğu ve stratejileri uygulamaya çaba gösterdiği düşünülmektedir. Anneye sağlanacak bilgi ve rehberlik, stratejilerin daha etkili kullanılmasına katkı sağlayabilir. Ev ortamında belli başlı okuryazarlık yaşantılarının bulunması önemli birlikte çeşitliliğin artırılması ve bu yaşantıların diğer alanlarda da yer alması yönünde destekleyici adımlar atılabilir.
This study aims to examine the early literacy experiences of a child with hearing loss in the home environment and it is conducted as a case study. The child participant in the study is 6 years and 8 months old. The other participant is child's mother. Data are collected through observations, interview, and document analysis, and are analyzed with a focus on early literacy-related experiences and interaction processes at home. The findings indicate that literacy-related written and visual materials were mostly concentrated in the child's room, with no such materials observed in other parts of the home. The primary early literacy experiences at home included food preparation, playing, drawing and coloring, completing homework, and reading storybook. These experiences are either initiated by the mother or the child. Among them, the reading storybook activity was the focus of the detailed analysis. According to the findings, the child is interested and willing to participate in the storybook reading activity. It is also observed that the mother had an awareness of reading strategies and made an effort to apply them. However, providing the mother with additional knowledge and guidance may contribute to more effective use of these strategies.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other), Special Talented Education, Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | July 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: ISRIS 2025 |