Review Article
BibTex RIS Cite

A pinch of spice: Investigating the social adaptation processes of immigrant women through creative drama

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1903 - 1915, 28.09.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1480082

Abstract

ABSTRACT
The aim of this study is to examine the processes of change, transformation, and social integration of Syrian refugee women living in Turkey. The research was conducted through four creative drama workshops themed "A Pinch of Spice." Various spices were used metaphorically in interactions with the participant women during the workshops. The workshops were conducted with the participation of 14 Syrian refugee women living in Turkey. Participants addressed cultural diversity, richness, and their experiences of change and transformation through the metaphorical use of various spices during the workshop process. Materials produced by the participants during the workshop sessions and observation notes were used in the data collection process. Additionally, semi-structured interviews were conducted with the participants. The collected data were analyzed using content analysis, and themes were identified. The research findings indicate that through creative drama workshops, participants developed their emotional expression abilities, progressed in their identity quests, and became more effective in social integration processes. Furthermore, when examining the effects of creative drama workshops on participants, it was observed that these activities enhanced the emotional expression abilities of Syrian refugee women and played a significant role in their identity quests. The use of spice metaphors facilitated and deepened the participants' expression of their own experiences. The interactions during the workshops helped participants establish deeper connections with each other and their inner worlds. Future studies are recommended to examine the long-term effects of creative drama activities on social integration processes in more detail. Additionally, conducting more comprehensive studies involving participants from different cultural groups would provide better insight into how the effects of these activities vary among different groups.

References

  • Akdenizli, B. (2012). İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri yazılı metin çözümleme. In Ö. Güllüoğlu (Ed.), Gazete haberciliğinde içerik çözümleme yöntem ve tekniği: Sunum ve temsil üzerine bir uygulama ve değerlendirme (pp. 133-162). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Altan, E. (2023). Rol oynamaya dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının annelerin ebeveynlik stresine etkisi (Master's thesis, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi).
  • Altıntaş, M. E. (2018). DKAB öğretmenlerine göre Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştıkları sorunlar (nitel bir araştırma). Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 18(2), 469-499.
  • Anderson, B. (2019). New directions in migration studies: Towards methodological denationalism. Comparative Migration Studies, 7(1), 1-13.
  • Barın, H. (2015). Türkiye’deki Suriyeli kadınların toplumsal bağlamda yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 10-56.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 65-89 . Boal, J. G. (2006). Social recognition: a top down view of cephalopod behaviour. Vie et Milieu/Life & Environment, 69-79.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Buz, Ö.G.D.S. (2009). Göç ve kentleşme sürecinde kadınların "görünürlüğü". Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 40-50.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç kuramları, göç ve göçmen ilişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 67-91.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). The ethics of educational and social research. In Research methods in education (pp. 99-128). Routledge.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Ersoy, E. (2009). Cinsiyet kültürü içerisinde kadın ve erkek kimliği (Malatya örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 209-230.
  • Eryılmaz Herdem, Ş. (2019). Avrupa Birliği’nin yasa dışı göçle mücadelesi: Suriye Mülteci Krizi Meselesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi). YÖK Tez Merkezi.
  • Gemalmayan, R. (2022). İmge Ekseninde Sanat ve Drama Eğitimi. Euroasıa Journal Of Socıal Scıences & Humanıtıes, 9(24), 34-46.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Gkouti, A. (2015). Krizde kadın olmak: Türkiye’deki Suriyeli kadın mültecilere yönelik sağlık hizmetleri, 29-49.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaczmarczyk, P., Brunarska, Z., Brzozowska, A., & Kardaszewicz, K. (2020). Economic integration of immigrants-towards a new conceptualisation of an old term (No. 120/178). CMR Working Papers.
  • Karadağ Çaman, Ö., & Bahar-Özvarış, Ş. (2010). Uluslararası göç ve kadın sağlığı. Sağlık ve Toplum, 20(4), 3-14.
  • Kaya, A. (2017). İstanbul, mülteciler için cennet mi cehennem mi? Suriyeli mültecilerin kentsel alandaki halleri. Toplum ve Bilim, 140, 42-68.
  • Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2015). Critical theory and critical participatory action research. In H. Bradbury (Ed.), The SAGE handbook of action research (3rd ed., pp. 453-464). SAGE Publications Ltd. Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
  • Küçük, H. (2022). Toplumsal cinsiyet bağlamında göç sürecinde kadın ve erkek. Toplumsal Politika Dergisi, 3(1), 26-37.
  • McCaslin, N. (2006). Creative drama in the classroom and beyond (8th ed.). Pearson Education, Inc.
  • McNeely Cobham, B. A., & Patton, L. D. (2015). Self-will, power, and determination: A qualitative study of Black women faculty and the role of self-efficacy. NASPA Journal About Women in Higher Education, 8(1), 29-46.
  • Mütevellioğlu, N. (2006). Sosyal devletin meşruiyeti. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), 1-21. Neuman, W. L. (2009). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (7th ed.). Pearson Education, Chandler.
  • Önal, A., & Keklik, B. (2016). Mülteci ve sığınmacıların sağlık hizmetlerine erişimde yaşadığı sorunlar: Isparta ilinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15), 132-148.
  • Özçürümez, S., Hoxha, J., & Icduygu, A. (2021). Does social cohesion solve forced migration riddles? Troubled concepts and constrained practices in Türkiye. Migration Studies, 9(3), 597-616.
  • Özyakışır, D. (2013). Göç: Kuram ve Bölgesel Bir Uygulama. Nobel Yayıncılık.
  • Saldaña, J. (2013). The drama and poetry of qualitative method. In Arts-based research in education (pp. 238-246). Routledge.
  • Sayan, P. (2018). Avrupa'da sağ politikalar ve göçmen karşıtlığı. In A.Ş. Öner & S.G. Ihlamur-Öner (Eds.), Uluslararası İlişkilerde Göç: Olgular, Aktörler ve Politikalar (pp. 163-182). Der Yayınları.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tuzcu, A., & Ilgaz, A. (2015). Göçün Kadın Ruh Sağlığı Üzerine Etkileri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(1), 56-67.
  • Yalçın, Ç. (2015). Türkiye'de ev hizmetlerinde çalışan göçmen kadınlar ve ekonomik şiddet. Fe Dergi, 7(1), 50-60.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik analizi yönteminin tarihsel gelişimi uygulama alanları ve aşamaları. In B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (pp. 105-154). İstanbul: Literatürk Academia.
  • Yılmaz, E., & Günay, G. (2022). Göçmenler ve göçmen ailelerin karşılaştıkları sorunlara ilişkin bir değerlendirme. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (Unıka Toplum ve Bilim) Dergisi, 2(1), 1-19.

Bir tutam baharat: Yaratıcı drama ile göçmen kadınların sosyal uyum süreçlerinin incelenmesi

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1903 - 1915, 28.09.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1480082

Abstract

ABSTRACT
The aim of this study is to examine the processes of change, transformation, and social integration of Syrian refugee women living in Turkey. The research was conducted through four creative drama workshops themed "A Pinch of Spice." Various spices were used metaphorically in interactions with the participant women during the workshops. The workshops were conducted with the participation of 14 Syrian refugee women living in Turkey. Participants addressed cultural diversity, richness, and their experiences of change and transformation through the metaphorical use of various spices during the workshop process. Materials produced by the participants during the workshop sessions and observation notes were used in the data collection process. Additionally, semi-structured interviews were conducted with the participants. The collected data were analyzed using content analysis, and themes were identified. The research findings indicate that through creative drama workshops, participants developed their emotional expression abilities, progressed in their identity quests, and became more effective in social integration processes. Furthermore, when examining the effects of creative drama workshops on participants, it was observed that these activities enhanced the emotional expression abilities of Syrian refugee women and played a significant role in their identity quests. The use of spice metaphors facilitated and deepened the participants' expression of their own experiences. The interactions during the workshops helped participants establish deeper connections with each other and their inner worlds. Future studies are recommended to examine the long-term effects of creative drama activities on social integration processes in more detail. Additionally, conducting more comprehensive studies involving participants from different cultural groups would provide better insight into how the effects of these activities vary among different groups.

References

  • Akdenizli, B. (2012). İletişim bilimlerinde araştırma yöntemleri yazılı metin çözümleme. In Ö. Güllüoğlu (Ed.), Gazete haberciliğinde içerik çözümleme yöntem ve tekniği: Sunum ve temsil üzerine bir uygulama ve değerlendirme (pp. 133-162). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Altan, E. (2023). Rol oynamaya dayalı grupla psikolojik danışma uygulamasının annelerin ebeveynlik stresine etkisi (Master's thesis, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi).
  • Altıntaş, M. E. (2018). DKAB öğretmenlerine göre Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştıkları sorunlar (nitel bir araştırma). Marife Dini Araştırmalar Dergisi, 18(2), 469-499.
  • Anderson, B. (2019). New directions in migration studies: Towards methodological denationalism. Comparative Migration Studies, 7(1), 1-13.
  • Barın, H. (2015). Türkiye’deki Suriyeli kadınların toplumsal bağlamda yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 10-56.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Journal of Computer and Education Research, 1(2), 65-89 . Boal, J. G. (2006). Social recognition: a top down view of cephalopod behaviour. Vie et Milieu/Life & Environment, 69-79.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 11. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Buz, Ö.G.D.S. (2009). Göç ve kentleşme sürecinde kadınların "görünürlüğü". Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 40-50.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç kuramları, göç ve göçmen ilişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 67-91.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). The ethics of educational and social research. In Research methods in education (pp. 99-128). Routledge.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
  • Ersoy, E. (2009). Cinsiyet kültürü içerisinde kadın ve erkek kimliği (Malatya örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 209-230.
  • Eryılmaz Herdem, Ş. (2019). Avrupa Birliği’nin yasa dışı göçle mücadelesi: Suriye Mülteci Krizi Meselesi. (Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi). YÖK Tez Merkezi.
  • Gemalmayan, R. (2022). İmge Ekseninde Sanat ve Drama Eğitimi. Euroasıa Journal Of Socıal Scıences & Humanıtıes, 9(24), 34-46.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54).
  • Gkouti, A. (2015). Krizde kadın olmak: Türkiye’deki Suriyeli kadın mültecilere yönelik sağlık hizmetleri, 29-49.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaczmarczyk, P., Brunarska, Z., Brzozowska, A., & Kardaszewicz, K. (2020). Economic integration of immigrants-towards a new conceptualisation of an old term (No. 120/178). CMR Working Papers.
  • Karadağ Çaman, Ö., & Bahar-Özvarış, Ş. (2010). Uluslararası göç ve kadın sağlığı. Sağlık ve Toplum, 20(4), 3-14.
  • Kaya, A. (2017). İstanbul, mülteciler için cennet mi cehennem mi? Suriyeli mültecilerin kentsel alandaki halleri. Toplum ve Bilim, 140, 42-68.
  • Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2015). Critical theory and critical participatory action research. In H. Bradbury (Ed.), The SAGE handbook of action research (3rd ed., pp. 453-464). SAGE Publications Ltd. Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage Publications.
  • Küçük, H. (2022). Toplumsal cinsiyet bağlamında göç sürecinde kadın ve erkek. Toplumsal Politika Dergisi, 3(1), 26-37.
  • McCaslin, N. (2006). Creative drama in the classroom and beyond (8th ed.). Pearson Education, Inc.
  • McNeely Cobham, B. A., & Patton, L. D. (2015). Self-will, power, and determination: A qualitative study of Black women faculty and the role of self-efficacy. NASPA Journal About Women in Higher Education, 8(1), 29-46.
  • Mütevellioğlu, N. (2006). Sosyal devletin meşruiyeti. İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 8(2), 1-21. Neuman, W. L. (2009). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches (7th ed.). Pearson Education, Chandler.
  • Önal, A., & Keklik, B. (2016). Mülteci ve sığınmacıların sağlık hizmetlerine erişimde yaşadığı sorunlar: Isparta ilinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15), 132-148.
  • Özçürümez, S., Hoxha, J., & Icduygu, A. (2021). Does social cohesion solve forced migration riddles? Troubled concepts and constrained practices in Türkiye. Migration Studies, 9(3), 597-616.
  • Özyakışır, D. (2013). Göç: Kuram ve Bölgesel Bir Uygulama. Nobel Yayıncılık.
  • Saldaña, J. (2013). The drama and poetry of qualitative method. In Arts-based research in education (pp. 238-246). Routledge.
  • Sayan, P. (2018). Avrupa'da sağ politikalar ve göçmen karşıtlığı. In A.Ş. Öner & S.G. Ihlamur-Öner (Eds.), Uluslararası İlişkilerde Göç: Olgular, Aktörler ve Politikalar (pp. 163-182). Der Yayınları.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Tuzcu, A., & Ilgaz, A. (2015). Göçün Kadın Ruh Sağlığı Üzerine Etkileri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(1), 56-67.
  • Yalçın, Ç. (2015). Türkiye'de ev hizmetlerinde çalışan göçmen kadınlar ve ekonomik şiddet. Fe Dergi, 7(1), 50-60.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2nd ed.). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, B. (2015). İçerik analizi yönteminin tarihsel gelişimi uygulama alanları ve aşamaları. In B. Yıldırım (Ed.), İletişim Araştırmalarında Yöntemler Uygulama ve Örneklerle (pp. 105-154). İstanbul: Literatürk Academia.
  • Yılmaz, E., & Günay, G. (2022). Göçmenler ve göçmen ailelerin karşılaştıkları sorunlara ilişkin bir değerlendirme. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (Unıka Toplum ve Bilim) Dergisi, 2(1), 1-19.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Multicultural, Intercultural and Cross-Cultural Studies, Performance Art, Performing Arts (Other)
Journal Section Analysis / Case-based Article
Authors

Rojda Şükran Karaş 0009-0005-0371-3369

Publication Date September 28, 2025
Submission Date May 7, 2024
Acceptance Date July 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Karaş, R. Ş. (2025). A pinch of spice: Investigating the social adaptation processes of immigrant women through creative drama. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(3), 1903-1915. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1480082

With the wish to be enlightened by the light of knowledge…
ODÜSOBİAD