Review Article
BibTex RIS Cite

The analysis of the credit system at universities in Turkey: Graduation in three years

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1941 - 1948, 28.09.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1548734

Abstract

This work examines the applicability of the course credit system in terms of efficiency at graduate level studies in universities of Turkey. This study recommends that students should be offered the option of completing undergraduate education in a period of 3 years or 6 semesters on a credit-based basis, which provides the student with more rights and flexibility, rather than on a class basis as in high school education. Another suggestion was also given according to the analysis. The research analyzes three university programs to see whether these programs have enough flexibility for the students to drop the course if they fail it. Instead of a university-oriented program, the benefits of a more flexible system are suggested, which is student-centered and does not make the student dependent on a single course or a single academician. Thus, it is thought that universities in Turkey will become more advanced institutions that prepare the individual for business life, unlike Turkish high school education.

References

  • Ahi Evran University. (2016). Önlisans ve lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 28074, 04 October 2011). https://www.ahievran.edu.tr/uploads/yonetmelik_onlisans_ve_lisans_s%C4%B1nav_y%C3%B6netmeli%C4%9Fi_2016.docx
  • Akbaba, B. (2008). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Gazi Üniversitesi örneği). Gazi Akademik Bakış, 2(2), 177–197.
  • Altınkaynak, S., Uysal, H., Akman, B., & Durmuşoğlu, M. (2017). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının Türk eğitim sistemindeki Bologna sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 45–60.
  • Anadolu University. (2019). Önlisans ve lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 30678, 06 February 2019). https://www.anadolu.edu.tr/ogrenci-isleri/egitim-ogretim-ile-ilgili-mezvuat/egitim- ogretim-ile-ilgili-yo
  • Antalyalı, O. L. (2007). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarının oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 25–40.
  • Bologna Working Group on Qualifications Frameworks. (2005). A framework for qualifications of the European higher education area. Ministry of Science, Technology and Innovation.
  • Cansever, B. A. (2009). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türkiye’nin bu politikalara uyum sürecinin değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 222–232.
  • Coşar, S., & Ergül, H. (2015). Free marketization of academia through authoritarianism: The Bologna Process in Turkey. Alternate Routes, 26(1), 101–124.
  • Çekerol, K., & Öztürk, O. (2012). Bologna Process and Anadolu University open education system. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 64, 275–283.
  • Elmas, M. (2012). Bologna süreci: Uygulama veya uygulayamama. Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 137–142.
  • Hacettepe University. (2018). Lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 30372, 26 March 2018). http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=01_01_lisans_20180326&filetype=html&submenuheader=
  • Özdaoğlu, G., Kapucugil İkiz, A., Özler, C., Çağlıyangil, M., & Addaoud, K. (2015, September). Yükseköğretim kurumlarında akademik ve idari süreçlerin Bologna süreci temelinde tanımlanması: Pilot birim süreçlerinden örnekler. In Proceedings of the 1st Congress on Bologna Process Research (pp. 17–18).
  • Sağlam, M., Özüdöğru, O. F., & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk eğitim sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87–109.
  • Segalàs, J., Ferrer-Balas, D., Svånström, M., Lundqvist, U., & Mulder, K. (2009). What has to be learnt for sustainability? A comparison of bachelor engineering education competences at three European universities. Sustainability Science, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.1007/s11625-009-0068-2
  • Süngü, H., & Bayrakcı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895–912.
  • Terzi, S., Şen, İ., & Solak, B. (2013). Bologna sürecinin muhasebe eğitimine etkisi: Üniversitelerin işletme bölümlerinin ders programları üzerine bir inceleme. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, 83–100. https://doi.org/10.25095/mufad.396427
  • University Ranking by Academic Performance (URAP). (2019). World ranking of universities 2018–2019 report. Middle East Technical University. http://tr.urapcenter.org/2018

Üniversitelerdeki kredili sistemin incelenmesi: Üç yılda lisans mezuniyeti

Year 2025, Volume: 15 Issue: 3, 1941 - 1948, 28.09.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1548734

Abstract

Bu çalışma Türkiye’de ki üniversitelerde lisans seviyesinde, ders kredisi sisteminin uygulanabilirliğini verimlilik açısından incelemektedir. Üniversite kredi sisteminin lise eğitiminde olduğu gibi sınıf bazında değil, öğrenciye daha fazla haklar ve esneklik sağlayan kredi bazında, başarılı öğrencilere, 3 yıl yani 6 sömestrlik sürede lisans eğitiminin tamamlayabilme seçeneği sunulmasını önermektedir. Bazı Avrupa ülkelerinde 3 yıl içinde lisans 5 yıl içinde yüksek lisans eğitimini de kapsayacak şekilde bütünleşik olarak yüksek lisans diploması almak mümkündür. Ülkemizde veterinerlik, diş hekimliği gibi bazı alanlarda bu daha önce mümkün olmuştur. Bazı üniversitelerin güncel lisans eğitim yönetmelikleri ile lisans programlarındaki yapıları incelenerek elde edilen veriler, ulusal kredi sistemi ruhu ve Avrupa birliği kredi transfer (akts) sistemi çerçevesinde incelenecektir. Her lisans programının zorunlu dersleri olan “inkılap tarihi”, “Türk dili”, “İngilizce” (hazırlık sınıfından bağımsız olarak), “bilgisayar” ve diğer “yöresel” bazlı derslerden sınav ile muafiyet gibi kolaylıklar ya da benzerleri önerilmektedir. Lisans programları bazı Avrupa birliği ülkelerinin lisans eğitimi programları ile kıyaslanıp verimliliği tartışılacaktır. Programların özellikle öğrenci tarafından alınmış ve bırakılmak istenen veya başarısız olunan bir dersin bırakılabilmesinin sağlanması açısından yeterli esnekliğe sahip olup olmadığına bakılacaktır. Üniversite odaklı bir program yerine, öğrenci odaklı, öğrenciyi tek derse veya tek akademisyene bağımlı kılmayan daha esnek bir sistem uygulamasının yararları dile getirilecektir.

1 Sözlü Bildiri (Uluslararası) olarak sunulmuştur; (D. Işler) Üniversitelerdeki Kredili Sistemin İncelenmesi: Üç Yilda Lisans
Mezuniyeti 18-21 Nisan 2019, International Congress of Eurasian Social Sciences (Icoess) 3. Uluslararasi
Avrasya Sosyal Bilimler Kongresi, Bodrum/Muğla,

References

  • Ahi Evran University. (2016). Önlisans ve lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 28074, 04 October 2011). https://www.ahievran.edu.tr/uploads/yonetmelik_onlisans_ve_lisans_s%C4%B1nav_y%C3%B6netmeli%C4%9Fi_2016.docx
  • Akbaba, B. (2008). Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar (Gazi Üniversitesi örneği). Gazi Akademik Bakış, 2(2), 177–197.
  • Altınkaynak, S., Uysal, H., Akman, B., & Durmuşoğlu, M. (2017). Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının Türk eğitim sistemindeki Bologna sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 45–60.
  • Anadolu University. (2019). Önlisans ve lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 30678, 06 February 2019). https://www.anadolu.edu.tr/ogrenci-isleri/egitim-ogretim-ile-ilgili-mezvuat/egitim- ogretim-ile-ilgili-yo
  • Antalyalı, O. L. (2007). Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarının oluşumu. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 25–40.
  • Bologna Working Group on Qualifications Frameworks. (2005). A framework for qualifications of the European higher education area. Ministry of Science, Technology and Innovation.
  • Cansever, B. A. (2009). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türkiye’nin bu politikalara uyum sürecinin değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 222–232.
  • Coşar, S., & Ergül, H. (2015). Free marketization of academia through authoritarianism: The Bologna Process in Turkey. Alternate Routes, 26(1), 101–124.
  • Çekerol, K., & Öztürk, O. (2012). Bologna Process and Anadolu University open education system. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 64, 275–283.
  • Elmas, M. (2012). Bologna süreci: Uygulama veya uygulayamama. Journal of Higher Education & Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 137–142.
  • Hacettepe University. (2018). Lisans eğitim-öğretim ve sınav yönetmeliği. (Official Gazette No. 30372, 26 March 2018). http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=01_01_lisans_20180326&filetype=html&submenuheader=
  • Özdaoğlu, G., Kapucugil İkiz, A., Özler, C., Çağlıyangil, M., & Addaoud, K. (2015, September). Yükseköğretim kurumlarında akademik ve idari süreçlerin Bologna süreci temelinde tanımlanması: Pilot birim süreçlerinden örnekler. In Proceedings of the 1st Congress on Bologna Process Research (pp. 17–18).
  • Sağlam, M., Özüdöğru, O. F., & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk eğitim sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87–109.
  • Segalàs, J., Ferrer-Balas, D., Svånström, M., Lundqvist, U., & Mulder, K. (2009). What has to be learnt for sustainability? A comparison of bachelor engineering education competences at three European universities. Sustainability Science, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.1007/s11625-009-0068-2
  • Süngü, H., & Bayrakcı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895–912.
  • Terzi, S., Şen, İ., & Solak, B. (2013). Bologna sürecinin muhasebe eğitimine etkisi: Üniversitelerin işletme bölümlerinin ders programları üzerine bir inceleme. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 59, 83–100. https://doi.org/10.25095/mufad.396427
  • University Ranking by Academic Performance (URAP). (2019). World ranking of universities 2018–2019 report. Middle East Technical University. http://tr.urapcenter.org/2018
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Analysis / Case-based Article
Authors

Onur Hayırlı 0000-0001-7946-8519

Publication Date September 28, 2025
Submission Date September 12, 2024
Acceptance Date June 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 3

Cite

APA Hayırlı, O. (2025). The analysis of the credit system at universities in Turkey: Graduation in three years. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(3), 1941-1948. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1548734

With the wish to be enlightened by the light of knowledge…
ODÜSOBİAD