Bu araştırmanın amacı Bilimsel Süreç Becerileri
(BSB)’ne dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının BSB
öz-yeterlik inancına etkisini incelemektir. Araştırmada deneysel araştırma
desenlerinden son test deney-kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini doğu Karadeniz bölgesinde yer alan bir üniversitesinin eğitim
fakültesinin 3. sınıflarında öğrenim gören toplam 61 fen bilgisi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Karslı, Şahin & Ayas (2016)
tarafından geliştirilen BSB öz-yeterlik inancı ölçeği kullanılmıştır. BSB
öz-yeterlik inancı ölçeği 5‘li likert tipi ölçek olup 47 maddeden ve 13 faktör
yapısından oluşmaktadır. Ölçeğin faktörleri “gözlem yapma”, “sınıflama”,
“verileri kaydetme”, “ölçme”, “sayı uzay ilişkilerini kullanma”, “tahmin”,
“verileri yorumlama”, “sonuç çıkarma”, “değişkenleri belirleme”, “grafik model
oluşturma”, “değişkenleri değiştirme ve kontrol etme”, “hipotez kurma” ve
“deney yapma” şeklinde belirlenmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliliği için uzman
görüşlerine başvurulmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör
analizi yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenilirlik katsayısı 0.91 olarak
bulunmuştur. Verilerinin istatistiki analizinde öğretmen adaylarının son
testlerden aldıkları puanlar üzerinden SPSS 23.0 istatistik programı
kullanılarak ilişkisiz örneklemler için uygulanan bağımsız t-testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hem BSB’ye dayalı laboratuvar yaklaşımının
uygulandığı hem de mevcut laboratuvar yaklaşımının uygulandığı grupların BSB
öz-yeterlik inancı ölçeği ortalama puanları arasında anlamlı bir fark olmadığı
tespit edilmiştir.
Bilimsel Süreç Becerileri; Öz-yeterlilik; Fen Bilgisi Öğretmen Adayı; Laboratuvar Uygulamaları
Giresun Üniversitesi
EĞT-BAP-A-160317-53
Bu çalışma Giresun Üniversitesi EĞT-BAP-A-160317-53 kodlu proje kapsamında desteklenmiştir.
EĞT-BAP-A-160317-53
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | EĞT-BAP-A-160317-53 |
Publication Date | December 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 2 |