In the study, the characteristics of the employees in worker cadres of 12 Forestry Research Institutes in Turkey were investigated. The data were based on the questionnaire forms filled in October-December 2020 by 92 workers in the Forestry Research Institutes. 34.6% of the workers work in the field, 36.5% in the office, 17.3% in the laboratory, 7.7% both in the office and in the field, and 3.9% in the greenhouse and nursery. The average age of the workers is 46.8, with the youngest being 28 and the oldest being 63. 21.7% of the workers graduated from primary school, %19.6 in secondary school, 31.5% in high school, 9.8% with an associate degree, 12% with a bachelor’s degree, and 5.4% with a master’s degree and doctor of philosophy. The average term of office is 21.5 years. 42.4% of the workers have a certificate or training document related to their task. 68.5% of the workers stated that they were not given any additional duties other than their current duties. It has been suggested that job descriptions should be made separately according to the duties of the workers and training should be planned on different subjects for new workers in forestry research institutes.
Çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren 12 Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğünde işçi kadrosunda bulunan personelin özellikleri araştırılmıştır. Veriler, Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüklerinde işçi kadrosunda bulunan 92 personel tarafından 2020 yılı Ekim-Aralık aylarında doldurulan anket formlarına dayanmaktadır. Araştırma işçilerinin %34,6’sı arazide, %36,5’i ofiste, %17,3’ü laboratuvarda, %7,7’si hem ofis hem de arazide ve %3,9’u ise sera ve fidanlıkta görev yapmaktadır. İşçilerin ortalama yaşı 46,8 olup en küçüğü 28, en büyüğü 63 yaşındadır. İşçilerin %21,7’si ilkokul, %19,6’sı ortaokul, %31,5’i lise, %9,8’i ön lisans, %12’si lisans, %5,4’ü yüksek lisans ve doktora eğitimine sahiptir. Ortalama görev süresi 21,5 yıldır. İşçilerin %42,4’ünün yaptığı görev ile ilgili bir sertifikası veya eğitim belgesi bulunmaktadır. İşçilerin %68,5’i mevcut görevleri haricinde kendilerine ek görev verilmediğini belirtmiştir. İşçilerin görevlerine göre iş tanımlarının ayrı ayrı yapılması ve yeni başlayan işçi personel için ormancılık araştırma enstitülerinde farklı konularda eğitim planlanması gerektiği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Forest Industry Engineering |
Journal Section | Forest Management |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2022 |
Publication Date | September 17, 2022 |
Submission Date | March 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: Özel Sayı |