Research Article
BibTex RIS Cite

Partnership Perception and Practices of Turkish Businessmen in Türkiye and Germany: A Comparative Analysis

Year 2024, , 110 - 137, 01.04.2024
https://doi.org/10.17153/oguiibf.1299927

Abstract

In this study, it is aimed to contribute to the existing literature by conducting empirical research on the partnerships established by Turkish individuals living in both Türkiye and Germany. The goal is to highlight the similarities and differences in the partnership dynamics among members of the same nation, albeit in different countries. We evaluate these commonalities and disparities within several thematic dimensions, including decision-making processes within partnerships, distribution of shares, rationales behind partnership establishment, assignment of responsibilities, and perspectives regarding partnership structures.

References

  • Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S.; Yıldırım, E. (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Alves, J.; Meneses, R. (2015), “Partner Selection in Co-opetition: A Three Step Model”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 17 No. 1: 23-35.
  • Arslan, M.; Tarhan, N.; Sar, S. (2017), “Examination of Community Pharmacists’ Intention to Pharmacist Partnership Using the Theory of Planned Behavior: A Structural Equation Model”, Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research, Vol. 51 No. 2: 216-225.
  • Arslanlı, H. (1960), Kollektif ve Komandit Şirketler Tarihçesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Ayan, Ö. (2019), “Tek Kişilik Şirketlerin Uygulamaya Yansımaları”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 23 No. 3: 25-51.
  • Bahtiyar, M. (2019), Ticaret Hukuku, Eskişehir: T.C. Anadolu Ünı̇versı̇tesı̇ Yayını.
  • Bayraktar, M.; Balcı, E. (2020), “Ölüm Belgelerindeki Bilgilerin Doğruluğunun Değerlendirilmesi: Niğde Sözel Otopsi Çalışması”, Acta Medica Nicomedia, Vol. 3 No. 3: 109-115.
  • Beamish, P. W.; Lupton, N. C. (2009), “Managing Joint Ventures”, Academy of Management Perspectives, Vol. 23 No. 2: 75-94.
  • Bektaş, Ç.; Köseoğlu, M. A. (2007), “Aile İşletmecilik Kültürünün Girişimcilik Eğilimine Etkileri ve Bir Alan Araştırması”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Vol. 2007 No. 2: 297-317.
  • Bilgin, N. (2014), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Buğra, A. (1995), Devlet ve İşadamları (Çev. F. Adaman), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cathcart, A. (2006), “A Quite Unreasonable State of Affairs: Corporate Social Responsibility and the John Lewis Partnership”, Social Responsibility Journal, Vol. 2 No.2: 201-206.
  • Choi, Y.; Chang, S. (2019), “Resource Acquisition Partnership of Nascent Social Enterprise for Sustainability”, International Journal of Entrepreneurship, Vol. 23 No. 2: 1-8.
  • Curtin, M.; Fossey, E. (2007), “Appraising the trustworthiness of qualitative studies: Guidelines for occupational therapists” Australian Occupational Therapy Journal, Vol. 54: 88-94.
  • Çağlak, U. (2020), Küçük ve Orta Ölçekli Aile Şirketlerinde Ortaklık Kültürü, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çam, M. O.; Baysan-Arabacı, L. (2010), “Tutum Ölçeği Hazırlamada Nitel ve Nicel Adımlar”, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, Vol. 12 No. 2: 64-71.
  • Çelikten, M.; Gılıç, F.; Çelikten, Y.; Yıldırım, A. (2019), “Örgüt Yönetiminde Karar Verme Süreci: Bitmeyen Bir Tartışma”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 15 No. 2: 581-592.
  • Deloitte, (2022). Annual Turkish M&A Review 2022, Available online: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/mergers-and-acquisitions/articles/annual-turkish-ma-review-2022.html (Last accessed: 19.09.2023).
  • Dent, S. M. (2006), “Partnership Relationship Management: Implementing a Plan for Success”, www.partneringintelligence.com (Last accessed: 20.01.2023).
  • Drexler, J. A.; Larson, E. W. (2000), “Partnering: Why Project Owner-Contractor Relationships Change”, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 126 No. 4: 293-297.
  • Ensley, M. D.; Pearson, A. W. (2005), “An Exploratory Comparison of the Behavioral Dynamics of Top Management Teams in Family and Nonfamily Ventures: Cohesion, Conflict, Potency, and Consensus”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 29 No. 3: 267-284.
  • Erdil, O. (1994), Stratejik Yönetim Sürecinde İşletmelerde Uluslararası Ortak Girişimler ve Türk Otomotiv Sektörünün Eğilimi ile İlgili Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Егоров, В. Г. (2016), “Анализ партнерства как элемента конкурентного преимущества. Вестник Воронежского государственного университета” Серия: Экономика и управление, Vol. 4: 13-18.
  • Esenlikci, A. C.; Engin, M. A. (2019), “1960’dan Günümüze Avrupa Birliği Ülkelerinde Yaşayan Türk Göçmenlerin Sorunlari”, Emek ve Toplum, Vol.8 No.20: 59-77.
  • Eshel I.; Shaked A. (2001), “Partnership”, Journal of Theoretical Biology, Vol. 208 No. 4: 457-474.
  • Gemicioğlu, B. (2022), Adi Ortaklıkta Yönetim ve Temsil, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Goyal, S.; Dubey, R. (2022), “Examining the Role and Antecedents to Partner Commitment in Influencing Joint Venture Success”, Global Business Review, (Online First Article). https://doi.org/10.1177/09721509221092202
  • Güvenç, B. (1996), İnsan ve Kültür, İstanbu: Remzi Kitabevi.
  • Halis, M.; Şenkal, A. (2009), Türk İşletme Kültüründe Ortaklık ve Güven, İstanbul: İTO Yayınları.
  • Halis, M.; Şenkal, A.; Türkay, O. (2009), “Kültür, Ortaklık ve Rekabet: Türkiye‘ye İlişkin Rakamlar”, Journal of Azerbaijani Studies: 444-460.
  • Hauser, E. (1999), “Guidelines for Developing and Maintaining Successful Partnerships for Multimodal Transportation Projects”, National Cooperative Highway Research Program, NCHRP Report 433, Washington: National Academy Press.
  • Hawkins, R. (1999), “The Rise of Consortia in the Information and Communication Technology Industries: Emerging Implications for Policy” Telecommunications Policy, Vol. 23 No. 2: 159-173.
  • Jabar, J.; Othman, N. A.; Idris, M. A. (2011), “Enhancing Organizational Performance Through Strategic Technology Alliances: A Study on Malaysian Manufacturers”, International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 2 No. 6: 506-510.
  • Kogut, B. (1988), “Joint ventures: Theoretical and empirical perspectives”, Strategic Management Journal, Vol. 9 No. 4: 319-332.
  • Kryeziu, L.; Coşkun, R.; Krassniqi, B. (2022), “Social Networks and Family Firm Internationalization: Cases from a Transition Economy”, Review of International Business and Strategy, Vol. 32 No. 2: 284-304.
  • Landis, J. R.; Koch, G.G. (1977), “The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data”, Biometrics, Vol. 33 No. 1: 159-174.
  • Leonard, T.; Pakpahan, E. F.; Heriyati, L. K.; Handayani, G. A. K. R. (2020), “Legal Review of Share Ownership in a Joint Venture Company”, International Journal of Innovation, Creativity and Change, Vol. 11 No. 8: 332-45.
  • Lin, H. F. (2013), “The Effects of Knowledge Management Capabilities and Partnership Attributes on the Stage Based e-Business Diffusion”, Internet Research, Vol. 23 No. 4: 439-464.
  • Liu, H. (2021), “Effect of Partnership Quality on SMEs Success: Mediating Role of Coordination Capability and Organisational Agility”, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 32 No. 15-16: 1786-1802.
  • Marchington, M. (1998), “Partnership in Context: Towards a European Model”, Human Resource Management: The New Agenda, (Ed. P. Sparrow and M. Marchington), London: Pitman Financial Times.
  • Mariotti, J. (2001), Smart Things to Know About Partnership, United Kingdom: John Wiley & Sons Limited. Meyer, C. B. (2001), “A Case in Case Study Methodology”, Field Methods, Vol. 13 No. 4: 329-352.
  • Miles, M. B.; Huberman, A. M. (1994), Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, California: Sage Publications.
  • Morita, A. (1989), Made in Japan: Bir Japon Mucizesi Sony (Çev. Y. Güneri), İstanbul: İlgi Yayıncılık.
  • Omidvar, O.; Edler, J.; Malik, K. (2017), “Development of Absorptive Capacity Over Time and Across Boundaries: The Case of R&D Consortia”, Long Range Planning, Vol. 50 No. 5: 665-683.
  • Organ, İ.; Sevinç Ceyhan, C. (2019), “Anonim ve Limited Şirketler Özelinde Ortaklar ile Kanuni Temsilcilerin Vergi Borçlarından Doğan Sorumlulukları” Maliye Dergisi, No. 177: 402-421.
  • Özpeynirci, R. (2001), “Yatırım Projeleri Kapsamında Mali Etüd Üzerine Bir Çalışma”, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, No. 5.
  • Öztel, H.; Martin, S. (1998), “Local Partnership for Economic Development: Business Links and the Restructuring of SME Support Networks in the United Kingdom”, Economic Development Quarterly, Vol. 12 No. 3: 266-278.
  • Poroy, R.; Tekinalp, Ü.; Tekinalp G. (1984), Ortaklıklar ve Kooperatif Hukuku, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Rathi, D.; Given, L. M.; Forcier, E. (2014), “Interorganisational Partnership and Knowledge Sharing: The Perspective of Non-Profit Organizations”, Journal of Knowledge Management, Vol. 18 No. 5: 867-885.
  • Ratnawati, R. (2019), “Partnership Strategy and Competitive Advantage to Improve the Performance of SMEs in the Creative Industry”, Jurnal Aplikasi Manajemen, Vol. 17 No. 4: 668–676.
  • Reilly, P. (2001), “Partnership under pressure: how does it survive?”, Report-Institute for Employment Studies, UK.
  • Russon, J. A.; Moore, B.; Broughton, H. (2021), “Operation Orphan and Danbro: An SME–charity partnership”, Development in Practice, Vol. 31 No. 7: 927-933.
  • Sakakibara, M. (2002), “Formation of R; D Consortia: Industry and Company Effects”, Strategic Management Journal, Vol. 23 No. 11: 1033-1050.
  • Sammour, A.; Chen, W.; Balmer, J. M.; Botchie, D.; Faraday, J. (2020), “Crafting the Forever Now: Corporate Heritage Brand Innovation at John Lewis Partnership”, Strategic Change, Vol. 29 No. 1: 115-126.
  • Stewart, A. (2003), “Help One Another, Use One Another: Toward an Anthropology of Family Business”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 27 No. 4: 383-396.
  • Stuart, M.; Lucio, M. M. (2005), Partnership and Modernisation in Employment Relations, London: Routledge.
  • Sunar, L. (2011), Türkiye’de İş Ortaklıkları, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Sunar, L. (2022), İktisadi Hayatta Ortaklıklar: Türkiye’de İş Ortaklıklarının Niteliği, Yapısı ve Yönelimleri, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası, İGİAD.
  • Şekerci, O. (1981), İslam Şirketler Hukuku Emek-Sermaye Şirketi, İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Şencan, H. (2005), Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şit, İ. (2021), Almanya’daki Türk Diasporası ve Türkiye-Almanya İlişkilerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tagoe, N.; Molyneux, S.; Pulford, J.; Kinyanjui, S. (2022), “Consortium Management Structures, Processes, and Approaches: The DELTAS Africa Example”, Welcome Open Research, Vol. 7 No. 139: 1-12.
  • Taşdelen, S. (2005), Piyasa Ekonomisinin Yarış Atları: Anonim Şirketlerin Tarihi, Hukuku ve Ekonomisi Üzerine, Ankara: ÜPV Yayınları.
  • Tomasello, M. (2019), Neden Ortaklıklar Kurarız? (Çev: B. Tunçgenç), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Turkish Statistical Institute, (2022). Small and Medium Enterprises Statistics, 2021. Available online: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kucuk-ve-Orta-Buyuklukteki-Girisim-Istatistikleri-2021-45685 (Last accessed: 19.09.2023).
  • Türk Ticaret Kanunu (TTK) (2011), https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6102&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5, (Last accessed: 20.04.2021).
  • Walean, E. E.; Saerang, D. P. E.; Wangke, S. J. C. (2021), “Implication of Business Partnership on the Improvement of Local Business in Manado”, Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, Vol. 9 No. 2: 130-138.
  • Willias, P. W. (1999), “Strategic Partnership Development in Small and Medium Sized Tourism Enterprises”, The Tourist Review, Vol. 54 No. 4: 20-35.
  • World Health Organization (2003), The power of partnership, (No. WHO/HTM/STB/2003.24).
  • Yasa, N. N. K.; Sukaatmadja, P. G.; Jawas, A.; Budhi, M. K. S.; Marhaeni, A. A. I. (2013), “SME Performance Improvement and Its Effect on the Poverty Reduction in Bali”, International Journal of Business and Management Invention, Vol. 2 No. 4: 1-12.
  • Yin, R. K. (2016), Qualitative Research from Start to Finish, New York: The Guilford Press.
  • Zhang, X. J.; Zhang, L. (2015, November), “Analysis of the factors affecting the implementation of partnership in Engineering Consulting Enterprises”, 2015 International Conference on Engineering Management, Engineering Education, and Information Technology, Atlantis Press: 196-199.

Türkiye ve Almanya'daki Türk İş adamlarının Ortaklık Algısı ve Uygulamaları: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Year 2024, , 110 - 137, 01.04.2024
https://doi.org/10.17153/oguiibf.1299927

Abstract

Bu çalışmada aynı milletin mensuplarının farklı ülkelerde kurdukları ortaklıkların benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak için Türkiye ve Almanya'da yaşayan Türklerin kurdukları ortaklıklar ampirik olarak araştırılarak literatüre katkı sağlanmaya çalışılmıştır. Bu benzerlikler ve farklılıklar; ortaklıklarda karar alma ve payların dağıtımı, ortaklığın kurulma sebepleri, görevlerin belirlenmesi ve ortaklık anayasasına ilişkin görüşler temaları çerçevesinde değerlendirilmiştir.

References

  • Altunışık, R.; Coşkun, R.; Bayraktaroğlu, S.; Yıldırım, E. (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Alves, J.; Meneses, R. (2015), “Partner Selection in Co-opetition: A Three Step Model”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 17 No. 1: 23-35.
  • Arslan, M.; Tarhan, N.; Sar, S. (2017), “Examination of Community Pharmacists’ Intention to Pharmacist Partnership Using the Theory of Planned Behavior: A Structural Equation Model”, Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research, Vol. 51 No. 2: 216-225.
  • Arslanlı, H. (1960), Kollektif ve Komandit Şirketler Tarihçesi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Ayan, Ö. (2019), “Tek Kişilik Şirketlerin Uygulamaya Yansımaları”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 23 No. 3: 25-51.
  • Bahtiyar, M. (2019), Ticaret Hukuku, Eskişehir: T.C. Anadolu Ünı̇versı̇tesı̇ Yayını.
  • Bayraktar, M.; Balcı, E. (2020), “Ölüm Belgelerindeki Bilgilerin Doğruluğunun Değerlendirilmesi: Niğde Sözel Otopsi Çalışması”, Acta Medica Nicomedia, Vol. 3 No. 3: 109-115.
  • Beamish, P. W.; Lupton, N. C. (2009), “Managing Joint Ventures”, Academy of Management Perspectives, Vol. 23 No. 2: 75-94.
  • Bektaş, Ç.; Köseoğlu, M. A. (2007), “Aile İşletmecilik Kültürünün Girişimcilik Eğilimine Etkileri ve Bir Alan Araştırması”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Vol. 2007 No. 2: 297-317.
  • Bilgin, N. (2014), Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Buğra, A. (1995), Devlet ve İşadamları (Çev. F. Adaman), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Cathcart, A. (2006), “A Quite Unreasonable State of Affairs: Corporate Social Responsibility and the John Lewis Partnership”, Social Responsibility Journal, Vol. 2 No.2: 201-206.
  • Choi, Y.; Chang, S. (2019), “Resource Acquisition Partnership of Nascent Social Enterprise for Sustainability”, International Journal of Entrepreneurship, Vol. 23 No. 2: 1-8.
  • Curtin, M.; Fossey, E. (2007), “Appraising the trustworthiness of qualitative studies: Guidelines for occupational therapists” Australian Occupational Therapy Journal, Vol. 54: 88-94.
  • Çağlak, U. (2020), Küçük ve Orta Ölçekli Aile Şirketlerinde Ortaklık Kültürü, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çam, M. O.; Baysan-Arabacı, L. (2010), “Tutum Ölçeği Hazırlamada Nitel ve Nicel Adımlar”, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, Vol. 12 No. 2: 64-71.
  • Çelikten, M.; Gılıç, F.; Çelikten, Y.; Yıldırım, A. (2019), “Örgüt Yönetiminde Karar Verme Süreci: Bitmeyen Bir Tartışma”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Vol. 15 No. 2: 581-592.
  • Deloitte, (2022). Annual Turkish M&A Review 2022, Available online: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/mergers-and-acquisitions/articles/annual-turkish-ma-review-2022.html (Last accessed: 19.09.2023).
  • Dent, S. M. (2006), “Partnership Relationship Management: Implementing a Plan for Success”, www.partneringintelligence.com (Last accessed: 20.01.2023).
  • Drexler, J. A.; Larson, E. W. (2000), “Partnering: Why Project Owner-Contractor Relationships Change”, Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 126 No. 4: 293-297.
  • Ensley, M. D.; Pearson, A. W. (2005), “An Exploratory Comparison of the Behavioral Dynamics of Top Management Teams in Family and Nonfamily Ventures: Cohesion, Conflict, Potency, and Consensus”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 29 No. 3: 267-284.
  • Erdil, O. (1994), Stratejik Yönetim Sürecinde İşletmelerde Uluslararası Ortak Girişimler ve Türk Otomotiv Sektörünün Eğilimi ile İlgili Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Егоров, В. Г. (2016), “Анализ партнерства как элемента конкурентного преимущества. Вестник Воронежского государственного университета” Серия: Экономика и управление, Vol. 4: 13-18.
  • Esenlikci, A. C.; Engin, M. A. (2019), “1960’dan Günümüze Avrupa Birliği Ülkelerinde Yaşayan Türk Göçmenlerin Sorunlari”, Emek ve Toplum, Vol.8 No.20: 59-77.
  • Eshel I.; Shaked A. (2001), “Partnership”, Journal of Theoretical Biology, Vol. 208 No. 4: 457-474.
  • Gemicioğlu, B. (2022), Adi Ortaklıkta Yönetim ve Temsil, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Goyal, S.; Dubey, R. (2022), “Examining the Role and Antecedents to Partner Commitment in Influencing Joint Venture Success”, Global Business Review, (Online First Article). https://doi.org/10.1177/09721509221092202
  • Güvenç, B. (1996), İnsan ve Kültür, İstanbu: Remzi Kitabevi.
  • Halis, M.; Şenkal, A. (2009), Türk İşletme Kültüründe Ortaklık ve Güven, İstanbul: İTO Yayınları.
  • Halis, M.; Şenkal, A.; Türkay, O. (2009), “Kültür, Ortaklık ve Rekabet: Türkiye‘ye İlişkin Rakamlar”, Journal of Azerbaijani Studies: 444-460.
  • Hauser, E. (1999), “Guidelines for Developing and Maintaining Successful Partnerships for Multimodal Transportation Projects”, National Cooperative Highway Research Program, NCHRP Report 433, Washington: National Academy Press.
  • Hawkins, R. (1999), “The Rise of Consortia in the Information and Communication Technology Industries: Emerging Implications for Policy” Telecommunications Policy, Vol. 23 No. 2: 159-173.
  • Jabar, J.; Othman, N. A.; Idris, M. A. (2011), “Enhancing Organizational Performance Through Strategic Technology Alliances: A Study on Malaysian Manufacturers”, International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 2 No. 6: 506-510.
  • Kogut, B. (1988), “Joint ventures: Theoretical and empirical perspectives”, Strategic Management Journal, Vol. 9 No. 4: 319-332.
  • Kryeziu, L.; Coşkun, R.; Krassniqi, B. (2022), “Social Networks and Family Firm Internationalization: Cases from a Transition Economy”, Review of International Business and Strategy, Vol. 32 No. 2: 284-304.
  • Landis, J. R.; Koch, G.G. (1977), “The Measurement of Observer Agreement for Categorical Data”, Biometrics, Vol. 33 No. 1: 159-174.
  • Leonard, T.; Pakpahan, E. F.; Heriyati, L. K.; Handayani, G. A. K. R. (2020), “Legal Review of Share Ownership in a Joint Venture Company”, International Journal of Innovation, Creativity and Change, Vol. 11 No. 8: 332-45.
  • Lin, H. F. (2013), “The Effects of Knowledge Management Capabilities and Partnership Attributes on the Stage Based e-Business Diffusion”, Internet Research, Vol. 23 No. 4: 439-464.
  • Liu, H. (2021), “Effect of Partnership Quality on SMEs Success: Mediating Role of Coordination Capability and Organisational Agility”, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 32 No. 15-16: 1786-1802.
  • Marchington, M. (1998), “Partnership in Context: Towards a European Model”, Human Resource Management: The New Agenda, (Ed. P. Sparrow and M. Marchington), London: Pitman Financial Times.
  • Mariotti, J. (2001), Smart Things to Know About Partnership, United Kingdom: John Wiley & Sons Limited. Meyer, C. B. (2001), “A Case in Case Study Methodology”, Field Methods, Vol. 13 No. 4: 329-352.
  • Miles, M. B.; Huberman, A. M. (1994), Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, California: Sage Publications.
  • Morita, A. (1989), Made in Japan: Bir Japon Mucizesi Sony (Çev. Y. Güneri), İstanbul: İlgi Yayıncılık.
  • Omidvar, O.; Edler, J.; Malik, K. (2017), “Development of Absorptive Capacity Over Time and Across Boundaries: The Case of R&D Consortia”, Long Range Planning, Vol. 50 No. 5: 665-683.
  • Organ, İ.; Sevinç Ceyhan, C. (2019), “Anonim ve Limited Şirketler Özelinde Ortaklar ile Kanuni Temsilcilerin Vergi Borçlarından Doğan Sorumlulukları” Maliye Dergisi, No. 177: 402-421.
  • Özpeynirci, R. (2001), “Yatırım Projeleri Kapsamında Mali Etüd Üzerine Bir Çalışma”, Muğla Üniversitesi SBE Dergisi, No. 5.
  • Öztel, H.; Martin, S. (1998), “Local Partnership for Economic Development: Business Links and the Restructuring of SME Support Networks in the United Kingdom”, Economic Development Quarterly, Vol. 12 No. 3: 266-278.
  • Poroy, R.; Tekinalp, Ü.; Tekinalp G. (1984), Ortaklıklar ve Kooperatif Hukuku, İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Rathi, D.; Given, L. M.; Forcier, E. (2014), “Interorganisational Partnership and Knowledge Sharing: The Perspective of Non-Profit Organizations”, Journal of Knowledge Management, Vol. 18 No. 5: 867-885.
  • Ratnawati, R. (2019), “Partnership Strategy and Competitive Advantage to Improve the Performance of SMEs in the Creative Industry”, Jurnal Aplikasi Manajemen, Vol. 17 No. 4: 668–676.
  • Reilly, P. (2001), “Partnership under pressure: how does it survive?”, Report-Institute for Employment Studies, UK.
  • Russon, J. A.; Moore, B.; Broughton, H. (2021), “Operation Orphan and Danbro: An SME–charity partnership”, Development in Practice, Vol. 31 No. 7: 927-933.
  • Sakakibara, M. (2002), “Formation of R; D Consortia: Industry and Company Effects”, Strategic Management Journal, Vol. 23 No. 11: 1033-1050.
  • Sammour, A.; Chen, W.; Balmer, J. M.; Botchie, D.; Faraday, J. (2020), “Crafting the Forever Now: Corporate Heritage Brand Innovation at John Lewis Partnership”, Strategic Change, Vol. 29 No. 1: 115-126.
  • Stewart, A. (2003), “Help One Another, Use One Another: Toward an Anthropology of Family Business”, Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 27 No. 4: 383-396.
  • Stuart, M.; Lucio, M. M. (2005), Partnership and Modernisation in Employment Relations, London: Routledge.
  • Sunar, L. (2011), Türkiye’de İş Ortaklıkları, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Sunar, L. (2022), İktisadi Hayatta Ortaklıklar: Türkiye’de İş Ortaklıklarının Niteliği, Yapısı ve Yönelimleri, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası, İGİAD.
  • Şekerci, O. (1981), İslam Şirketler Hukuku Emek-Sermaye Şirketi, İstanbul: Marifet Yayınları.
  • Şencan, H. (2005), Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şit, İ. (2021), Almanya’daki Türk Diasporası ve Türkiye-Almanya İlişkilerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tagoe, N.; Molyneux, S.; Pulford, J.; Kinyanjui, S. (2022), “Consortium Management Structures, Processes, and Approaches: The DELTAS Africa Example”, Welcome Open Research, Vol. 7 No. 139: 1-12.
  • Taşdelen, S. (2005), Piyasa Ekonomisinin Yarış Atları: Anonim Şirketlerin Tarihi, Hukuku ve Ekonomisi Üzerine, Ankara: ÜPV Yayınları.
  • Tomasello, M. (2019), Neden Ortaklıklar Kurarız? (Çev: B. Tunçgenç), İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Turkish Statistical Institute, (2022). Small and Medium Enterprises Statistics, 2021. Available online: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Kucuk-ve-Orta-Buyuklukteki-Girisim-Istatistikleri-2021-45685 (Last accessed: 19.09.2023).
  • Türk Ticaret Kanunu (TTK) (2011), https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=6102&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5, (Last accessed: 20.04.2021).
  • Walean, E. E.; Saerang, D. P. E.; Wangke, S. J. C. (2021), “Implication of Business Partnership on the Improvement of Local Business in Manado”, Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, Vol. 9 No. 2: 130-138.
  • Willias, P. W. (1999), “Strategic Partnership Development in Small and Medium Sized Tourism Enterprises”, The Tourist Review, Vol. 54 No. 4: 20-35.
  • World Health Organization (2003), The power of partnership, (No. WHO/HTM/STB/2003.24).
  • Yasa, N. N. K.; Sukaatmadja, P. G.; Jawas, A.; Budhi, M. K. S.; Marhaeni, A. A. I. (2013), “SME Performance Improvement and Its Effect on the Poverty Reduction in Bali”, International Journal of Business and Management Invention, Vol. 2 No. 4: 1-12.
  • Yin, R. K. (2016), Qualitative Research from Start to Finish, New York: The Guilford Press.
  • Zhang, X. J.; Zhang, L. (2015, November), “Analysis of the factors affecting the implementation of partnership in Engineering Consulting Enterprises”, 2015 International Conference on Engineering Management, Engineering Education, and Information Technology, Atlantis Press: 196-199.
There are 72 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Ergül Tanrıverdi 0000-0002-8226-1591

Ayşe İrmiş 0000-0002-9088-4529

Hatice Çoban Kumbalı 0000-0002-0295-6896

Publication Date April 1, 2024
Submission Date May 20, 2023
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Tanrıverdi, E., İrmiş, A., & Çoban Kumbalı, H. (2024). Partnership Perception and Practices of Turkish Businessmen in Türkiye and Germany: A Comparative Analysis. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 19(1), 110-137. https://doi.org/10.17153/oguiibf.1299927