Remote working has been widely experienced, especially during the Covid-19 pandemic. The present study aims to reveal the social and demographic determinants that have an impact on remote work attitudes and to make some recommendations about the future of remote work. We collected the data from 415 white-collar and remotely working people in different regions of Turkey by using the questionnaire method. We analyzed the collected data with the SPSS 22 package program. As a result, we observed that white-collar employees with higher education levels develop a more positive attitude towards remote working. On the other hand, when the workload of the employee increases with the remote working, they tend to employ a more negative approach towards remote working. If the organizations switch to remote working without controlling and balancing the workload, they may face negative consequences.
Covid-19 Pandemisi döneminden uzaktan çalışma uygulamaları yaygın olarak deneyimlenmiştir. Mevcut çalışmanın amacı, uzaktan çalışma tutumu üzerinde etkisi olan sosyal ve demografik belirleyicileri ortaya koymak ve uzaktan çalışmanın geleceği ile ilgili bazı öneriler getirmektir. Araştırma kapsamında, Türkiye’nin farklı bölgelerindeki 415 beyaz yakalı ve uzaktan çalışma deneyimi bulunan kişiden anket tekniğiyle veri toplanmış, nicel yöntemsel yaklaşım benimsenmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, eğitim seviyesi daha yüksek olan beyaz yakalı çalışanların uzaktan çalışmaya karşı daha olumlu tutum geliştirdikleri görülmüştür. Öte yandan, uzaktan çalışma ile çalışanlarının iş yükünün arttığı durumlarda, çalışanların uzaktan çalışmaya karşı daha olumsuz bir yaklaşım geliştirdikleri görülmüştür. Organizasyonların iş yükünü kontrol altında tutup dengelemeden uzaktan çalışmaya geçmelerinin onlar açısından negatif sonuçlar doğurabileceği anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2021 |
Submission Date | May 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |