Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Provincial Financial Development Levels on Open Education System of Anadolu University

Year 2017, Volume: 12 Issue: 2, 37 - 48, 01.08.2017
https://doi.org/10.17153/oguiibf.306912

Abstract

This study aims to investigate how the provincial financial development
levels affect the demand towards the open education system. We examined the
Provincial Financial Development Index and the demand for Anadolu University
Open Education System as of the year 2012. We employed two different techniques
as linear and nonlinear regression. According to the analysis results, it was
found that the demand for the open education system in Istanbul, Ankara, and
Izmir possess special characteristics in relation to
the financial conditions.
 In addition,
similar analyses were done after excluding these three provinces
The results of the nonlinear regression models were found to be
statistically more significant. In conclusion, a positive relationship was
found between the demand for Anadolu University Open Education System and the
levels of financial development of the province.
 

References

  • AK, Mehmet Zeki; ALTINTAŞ, Nurullah; ŞİMŞEK, Ahmet Salih, (2016), “Türkiye’de Finansal Gelişme ve Ekonomik Büyüme İlişkisinin Nedensellik Analizi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Vol. 17, No. 2: 151-160.
  • BERBEROĞLU, Bahar, (2010), “Ekonomik Performansın Anadolu Üniversitesi’nde Uzaktan Eğitim Yapan Fakültelerin Mezun Sayılarına Etkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 10, No. 2: 99-110.
  • BERBEROĞLU, Bahar, (2017), “Anadolu Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Programlarındaki Jenerasyonlar ve Gelişmeler”, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 15, No. 1: 531-554.
  • GÜL, H. Erhan; ÇEVİK, Bora, (2014), 2010 ve 2012 Verileriyle Türkiye’de İllerin Gelişmişlik Düzeyi Araştırması, Türkiye İş Bankası, İktisadi Araştırmalar Bölümü, Şubat. https://ekonomi.isbank.com.tr/userfiles/pdf/ar_03_2012.pdf (Erişim: 15.10.2015).
  • GREEN, Peter, J.; SILVERMAN, Bernard, W., (1994), Nonparametric regression and generalized linear models, London: Chapman &Hall.
  • HASTIE, Trevor, J.; TIBSHIRANI, Robert, (1999), Generalized additive models, London: Chapman &Hall.
  • HUANG, Yongfu, (2005), What Determines Financial Development?, Bristol Economics Dicussion Paper, No. 05/580.
  • KAR, Muhsin; PEKER, Osman; KAPLAN, Muhittin, (2008), “Trade Liberalization Financial Development and Economic Growth in The Long Run: The Case of Turkey”, The South East European Journal of Economics and Business, Vol. 3, No. 2; 25-38.
  • LYNCH, David, (1996), “Measuring Financial Sector Development: A study of Selected Asia-Pasific Countries”, The Developing Economies, Vol. 34, No. 1; 3-33.
  • MİSER, Rıfat, (2002), “Küreselleşen Dünyada Yetişkin Eğitimi”, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Vol. 35, No. 1-2; 55-60.
  • ÖCAL, Tezer; ÇOLAK, Ömer, Faruk, (1999), Finansal Sistemler ve Bankalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Saldanlı, Arif; Şeker, Murat, (2013), “Finansal Gelişim Endeksi: Türkiye’deki İllerin Finansal Gelişim Seviye-lerinin Ölçülebilmesi İçin Bir Yaklaşım”, MÖDAV, 3; 17-38.
  • Wood, Simon, N, (2000), “Modeling and smothing parameter estimation with multiple quadratic penalties”, Journal of Royal Statistical Society, Ser. B, 62; 413-428.
  • Wood, Simon, N; Augustin, Nichole, H., (2002), “GAMs with integrated model selection using penalized regression splines and applications to environmental modelling”, Ecological Modelling, 157; 157-177.
  • Yamanoğlu, Kemal Buğra, (2008), “Türkiye’de Sosyoekonomik Faktörlerin İller Arası Yakınsama Üzerine Etkileri”, İstatistikçiler Dergisi, 1; 33-49.

İllerin Finansal Gelişme Düzeylerinin Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemine Etkileri

Year 2017, Volume: 12 Issue: 2, 37 - 48, 01.08.2017
https://doi.org/10.17153/oguiibf.306912

Abstract

Bu
çalışma, il bazında finansal gelişmişliğin Açıköğretim Sistemine yönelen talebi
nasıl etkilediğini araştırmaya yöneliktir. İllerin gelişmişlik endeksi ile
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi’ne yönelen talep 2012 yılı itibariyle
incelenmiştir Doğrusal ve doğrusal olmayan iki farklı regresyon tekniği kullanılmıştır.
Analiz sonucunda, İstanbul, Ankara ve İzmir illerinin Açıköğretim Sistemine
yönelik talebi finansal koşullar altında daha özel bir yere sahip olduğu tespit
edilmiştir.
Analiz
daha sonra bu üç il dışarıda bırakılarak yürütülmüştür.
Doğrusal olmayan regresyon
modellerinin sonuçları istatistiksel olarak daha anlamlı bulunmuştur. Sonuçta,
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemine yönelen talep ile illerin
sosyoekonomik gelişmişlik düzeyleri arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur.
    

References

  • AK, Mehmet Zeki; ALTINTAŞ, Nurullah; ŞİMŞEK, Ahmet Salih, (2016), “Türkiye’de Finansal Gelişme ve Ekonomik Büyüme İlişkisinin Nedensellik Analizi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, Vol. 17, No. 2: 151-160.
  • BERBEROĞLU, Bahar, (2010), “Ekonomik Performansın Anadolu Üniversitesi’nde Uzaktan Eğitim Yapan Fakültelerin Mezun Sayılarına Etkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 10, No. 2: 99-110.
  • BERBEROĞLU, Bahar, (2017), “Anadolu Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Programlarındaki Jenerasyonlar ve Gelişmeler”, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 15, No. 1: 531-554.
  • GÜL, H. Erhan; ÇEVİK, Bora, (2014), 2010 ve 2012 Verileriyle Türkiye’de İllerin Gelişmişlik Düzeyi Araştırması, Türkiye İş Bankası, İktisadi Araştırmalar Bölümü, Şubat. https://ekonomi.isbank.com.tr/userfiles/pdf/ar_03_2012.pdf (Erişim: 15.10.2015).
  • GREEN, Peter, J.; SILVERMAN, Bernard, W., (1994), Nonparametric regression and generalized linear models, London: Chapman &Hall.
  • HASTIE, Trevor, J.; TIBSHIRANI, Robert, (1999), Generalized additive models, London: Chapman &Hall.
  • HUANG, Yongfu, (2005), What Determines Financial Development?, Bristol Economics Dicussion Paper, No. 05/580.
  • KAR, Muhsin; PEKER, Osman; KAPLAN, Muhittin, (2008), “Trade Liberalization Financial Development and Economic Growth in The Long Run: The Case of Turkey”, The South East European Journal of Economics and Business, Vol. 3, No. 2; 25-38.
  • LYNCH, David, (1996), “Measuring Financial Sector Development: A study of Selected Asia-Pasific Countries”, The Developing Economies, Vol. 34, No. 1; 3-33.
  • MİSER, Rıfat, (2002), “Küreselleşen Dünyada Yetişkin Eğitimi”, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Vol. 35, No. 1-2; 55-60.
  • ÖCAL, Tezer; ÇOLAK, Ömer, Faruk, (1999), Finansal Sistemler ve Bankalar, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Saldanlı, Arif; Şeker, Murat, (2013), “Finansal Gelişim Endeksi: Türkiye’deki İllerin Finansal Gelişim Seviye-lerinin Ölçülebilmesi İçin Bir Yaklaşım”, MÖDAV, 3; 17-38.
  • Wood, Simon, N, (2000), “Modeling and smothing parameter estimation with multiple quadratic penalties”, Journal of Royal Statistical Society, Ser. B, 62; 413-428.
  • Wood, Simon, N; Augustin, Nichole, H., (2002), “GAMs with integrated model selection using penalized regression splines and applications to environmental modelling”, Ecological Modelling, 157; 157-177.
  • Yamanoğlu, Kemal Buğra, (2008), “Türkiye’de Sosyoekonomik Faktörlerin İller Arası Yakınsama Üzerine Etkileri”, İstatistikçiler Dergisi, 1; 33-49.
There are 14 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Bahar Berberoğlu

Rabia Ece Omay This is me

C. Necat Berberoğlu

Çağlar Karaduman

Publication Date August 1, 2017
Submission Date April 18, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Berberoğlu, B., Omay, R. E., Berberoğlu, C. N., Karaduman, Ç. (2017). İllerin Finansal Gelişme Düzeylerinin Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemine Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 12(2), 37-48. https://doi.org/10.17153/oguiibf.306912