This study aims to investigate how the provincial financial development
levels affect the demand towards the open education system. We examined the
Provincial Financial Development Index and the demand for Anadolu University
Open Education System as of the year 2012. We employed two different techniques
as linear and nonlinear regression. According to the analysis results, it was
found that the demand for the open education system in Istanbul, Ankara, and
Izmir possess special characteristics in relation to
the financial conditions. In addition,
similar analyses were done after excluding these three provinces The results of the nonlinear regression models were found to be
statistically more significant. In conclusion, a positive relationship was
found between the demand for Anadolu University Open Education System and the
levels of financial development of the province.
Financial Development Open Education System Linear Regression Model Nonlinear Regression Model
Bu
çalışma, il bazında finansal gelişmişliğin Açıköğretim Sistemine yönelen talebi
nasıl etkilediğini araştırmaya yöneliktir. İllerin gelişmişlik endeksi ile
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemi’ne yönelen talep 2012 yılı itibariyle
incelenmiştir Doğrusal ve doğrusal olmayan iki farklı regresyon tekniği kullanılmıştır.
Analiz sonucunda, İstanbul, Ankara ve İzmir illerinin Açıköğretim Sistemine
yönelik talebi finansal koşullar altında daha özel bir yere sahip olduğu tespit
edilmiştir. Analiz
daha sonra bu üç il dışarıda bırakılarak yürütülmüştür. Doğrusal olmayan regresyon
modellerinin sonuçları istatistiksel olarak daha anlamlı bulunmuştur. Sonuçta,
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sistemine yönelen talep ile illerin
sosyoekonomik gelişmişlik düzeyleri arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur.
Finansal Gelişme Açıköğretim Sistemi Doğrusal Regresyon Modeli Doğrusal Olmayan Regresyon Modeli Doğrusal Olmayan Regresyon Modeli
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Submission Date | April 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 |