Individuals and institutions that are interested with trading used cars
must understand the structure of the market to become successful at their
transactions. Although there are various studies that aim to predict the sales
price of used cars, there is no available study regarding the segmentation of
used car market. Six variables belong to 65931 used cars are collected from one
of the major e-commerce website in Turkey on July 2016. Used car market
segmented using self-organizing maps technique which is a special kind of
artificial neural networks. The clustering results are also investigated with
statistical techniques and it is concluded that clusters are statistically
different from each other. The results obtained in the research presents useful
knowledge to the individuals and institutions operating in used car market to
manage their resources effectively.
İkinci el
araç alım satımı ile ilgilenen kişi ve kurumlar, gerçekleştirdikleri işlemlerde
başarılı olabilmek için, piyasanın yapısını iyi anlamak durumundadırlar.
Literatürde ikinci el otomobillerin satış fiyatını tahmin eden çalışmalar
olmasına rağmen, ikinci el piyasada satışa sunulan otomobillerin
kümelendirilmesine ilişkin bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle bu
çalışmada, Temmuz 2016 tarihinde ilana çıkan 65931 adet ikinci el veya sıfır
otomobile ilişkin altı adet değişkenden oluşan veri seti bir araya getirilmiş
ve araçlar yapay sinir ağları tabanlı özdüzenleyici haritalar yöntemi ile
kümelere ayrılmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan kümeler istatistiksel
açıdan da incelenmiş ve kümelerin birbirlerinden farklı olduğu sonucu ortaya
çıkmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlar kaynaklarını etkin bir şekilde
kullanmak durumunda olan ikinci el otomobil alım satımı ile uğraşan kişi ve
kurumlara, kaynaklarını etkin yönetebilmelerini sağlayacak bilgiler sunmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Submission Date | August 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 12 Issue: 2 |