The Black Sea region is an extremely important region for global trade.
Approaches such as short sea shipping and marine highways, which are on the
agenda of European Union lead to increase the importance of Black Sea container
ports by day by. Thus, performance of seaports of the region will be important
factors, which can affect to their development and improvement that will be
happened. Because effectivity of seaports may be effected by many factors, it
is needed to use the MCDM methodologies can provide a systematic and structural
solution way for evaluation. In this study, a hybrid model, which integrated
the entropy and EATWOS methods is proposed to make productivity analysis of
Black sea container ports. İt is expected that obtained results from this study
may have a usable characteristic by investors and public authorities in
addition to actors, that placed in the logistics processes.
Karadeniz
Bölgesi küresel ticaret için son derece önemli bir bölgedir. Kısa mesafe deniz
taşımacılığı ile deniz otobanları yaklaşımlarının Avrupa Birliğinin gündeminde
olması Karadeniz limanlarının önemini her geçen gün artırmaktadır. Dolayısıyla
Karadeniz limanlarının performansları yakın gelecekte gösterecekleri gelişme ve
ilerlemelere büyük ölçüde etki edebilecek faktörler olabilecektir. Limanların
etkinlik ve verimlilikleri çok sayıda değişken ve faktör tarafından etkilendiği
için sistematik ve yapısal bir çerçeve olarak kullanılabilecek çok kriterli
karar verme yöntemlerinin kullanılması gerekmektedir. Bu çalışmada entropi ve
EATWOS yöntemleri entegre edilerek oluşturulan bir hibrid model Karadeniz
limanlarının etkinlik ve verimlilik analizi için kullanılması önerilmektedir.
Bu yöntem sayesinde elde edilecek çıktıların lojistik süreçlerde yer alan
aktörlerin dışında yatırımcılar ve kamu otoriteleri tarafından da
kullanılabilir bir nitelik taşıyacağı öngörülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | January 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 3 |