BibTex RIS Cite

Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihi 29 Mart Yerel Seçimleri Elazığ Seçmeni Örneği

Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 159 - 188, 01.10.2010

Abstract

Seçmenler, yerel ve genel seçimlerde oy kullanırken farklı faktörlerden etkilenmektedir. Buna bağlı olarak da tercihini belirlemekte ve oy verme davranışında bulunmaktadır. Bu çalışmada, 29 Mart 2009 yerel seçimlerinde seçmen tercihini etkileyen faktörlerin etki düzeyi, seçmenin yerel seçim sürecinde ne tür etkenleri dikkate alıp almadığının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu çerçevede, Elazığ merkezde 1000 seçmenle anket uygulaması yapılarak yerel seçim sürecinde seçmen tercihini etkileyen faktörlerin çözümlemesi yapılmıştır. Elde edilen anket verileri SPSS paket programında analiz edilmiştir. Bu çalışmanın ulaştığı temel bulguların başında seçmenlerin, yerel seçimlerde genel seçimlere nazaran daha farklı faktörleri dikkate aldığı olgusu gelmektedir

References

  • Akgün, B. (2007), Türkiye’de Seçmen Davranışı, Partiler ve Siyasal Sistem, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Alkan, T. (1989), Siyasal Bilinç ve Toplumsal Değişim: Siyasal Bilincin Gelişmesinde Ailenin, Okulun ve Toplumsal Sınıfın Etkisi, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Arslan, A. (2007), “Yerel Seçim Sonuçları Temelinde Türkiye’nin Siyasi Yapısı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 1‐32.
  • Atar, Y. (2006), “Seçim Hukukunun Güncel Sorunları”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 211‐237
  • Bal, H. (2004), İletişim Sosyolojisi, Isparta: SDÜ Yayın.
  • Bektaş, A. (2000), Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Canaktan, C., H. Ay ve H. Çoban (2007), “Siyasal Karar Alma Sürecinde Çıkar Grup‐ ları”, Ed. C. Canaktan ve D. Dileyici, Modern Politik İktisat Kamu Tercihi, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 201‐230.
  • Çaha, Ö., M. Toprak ve İ. Dalmış (2002a), “Siyasal Parti Üyelerinde Siyasal Katılım Düzeyi: Kırıkkale Örneği”, Der. Ö. Çaha, Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, İs‐ tanbul: Gendaş Yayınları, 44‐115.
  • Çaha, Ö., M. Toprak ve İ. Dalmış (2002b), “Seçmenin Parti Tercihinde Rol Oynayan Faktörler (Kırıkkale Örneği)”, Der. Ö. Çaha, Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, İstanbul: Gendaş Yayınları, 116‐141.
  • Çarkoğlu, A. ve B. Toprak (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, İs‐ tanbul: Tesev Yayınları.
  • Çinko, L. (2006), “Seçmen Davranışları ile Ekonomik Performans Arasındaki İlişkile‐ rin Teorik Temelleri ve Türkiye Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, Ankara Üniver‐ sitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 61(1), 103‐116.
  • Damlapınar, Z. (2000), “Basının Seçmen Davranışını Etkileme Süreci”, Selçuk İleti‐ şim Dergisi, 1(2), 90‐115.
  • Damlapınar, Z. ve Ş. Balcı (2005), “Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(1), 58‐79.
  • Devran, Y. (2003) Siyasal Kampanya Yönetimi Mesaj‐Strateji ve Taktikler, İstanbul: AND.
  • Doğan, A. (2007), Siyasi Arenada Elazığ’ın Seçimi, Elazığ: Aba Yayınları.
  • Erkan, R. ve M. Bağlı (2005), “Diyarbakır’da Seçmen Davranışı ve Seçmen Davranı‐ şının Oluşmasında Yerel Medyanın Rolü”, Selçuk İletişim, 3(4), 181‐196.
  • Harrop, M. ve W. L. Miller (1987), Election and Voters A Comparative Introduction, London: Mcmillan. http://www.ysk.gov.tr/ysk/index.html, (Erişim: 11. 02. 2010).
  • Kaban Z. Y. (1995), Türkiye’de Araştırma Şirketleri, Yaptıkları Siyasi Kamuoyu Araştır‐ maları ve Seçmen Tercihi üzerine Etkileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstan‐ bul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaid L. L., (2008), “Political Advertising”, Ed. L. L. Kaid and C. Holtz‐Bacha, Encyclopedia of Political Communication, Los Angeles: Sage Publications, 558– 566.
  • Kalender, A. (2005), Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Karadaoğan, E. (2004), “Seçmenin Siyasal Tutumunun Oluşmasında Siyasetçinin İkna Becerilerinin Etkisi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 21(20), 243‐248.
  • Karakoç, İ. (2000), Türkiye’de Siyasal Parti Kimliği, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, F. (2005), “Yerel Gazetelerin Okuyucularının Siyasi Tercihlerine Etkisi”, (Ya‐ yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kışlalı, A. T. (1994), Siyaset Bilimi, İstanbul: İmge Kitabevi
  • Klapper, J. (1957), “What We Know About The Effects Of Mass Communication: The Brink Of Hope”, The Public Opinion Quarterly, Winter.
  • Köktaş, M. E. (1997), Din ve Siyaset Siyasal Davranış ve Dindarlık, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Özcan, Y. Z. (1998), “Siyasi Parti Tercihlerini Belirleyen Etmenler: İstanbul Örneği”, Toplum ve Bilim, 76: 188‐212.
  • Özkan, A. (2004), Siyasal İletişim, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Özsoy, O. (2009), Seçim Kazandıran Siyasal İletişim, İstanbul: Pozitif Yayınları. Sitembölükbaşı, Ş. (2005), “Seçimlerde Yaşanan Oy Değişkenlikleri”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13: 195‐220.
  • Şahin, H. (1999), “Suskunluk Sarmalı ve Sonuçları, http://www.radikal.com.tr/1999/01/27/yazarlar/halsah.html”, (Erişim: 12.12.2009).
  • Tokgöz, O. (1978), Siyasal Toplumsallaşmada Kitle Haberleşme Araçlarının Rolü ve Önemi, Ankara: Ankara Üniversitesi S.B.F. Yayını, 33.
  • Turan, İ. (1976), Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış, İstanbul: Der Yayınları
  • Türk, H. S. (2006), “Seçim, Seçim Sistemleri ve Anayasal Tercih”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 75‐112.
  • Uztuğ, F. (2004), Siyasal iletişim Yönetimi, İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Üskül, Z. (1993), “Yeni bir Demokrasi Arayışı:Yerel Demokrasi”, Anayasa Yargısı Der‐ gisi, 10: 333‐344.
  • Vural, S. (1994), Kitle Haberleşmesinde Denetim Stratejileri, Ankara: Bilim Yayınla‐ rı.

Voter Preference in Local Election Sample of Elazığ Votersin 29 March Local Election

Year 2010, Volume: 5 Issue: 2, 159 - 188, 01.10.2010

Abstract

Voters, while the vote in local and general elections are influenced by different factors. Consequently, the preference and voting behavior has been determined. In this study intended to uncover that effect level of affect factors to voters preference and in the process of local election, what kind of factors wheter take into consideration or not by voters in the 29 March 2009 local elections. In this context, survey applied with 1000 voters in Elazığ centre and so analysis to affected factors to voters preference. Obtained survey data was analysed with SPSS package program. Voters take into consideration different actors in local elections compared to general elections is an event that comes at the begining of main indication of thisstudy

References

  • Akgün, B. (2007), Türkiye’de Seçmen Davranışı, Partiler ve Siyasal Sistem, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Alkan, T. (1989), Siyasal Bilinç ve Toplumsal Değişim: Siyasal Bilincin Gelişmesinde Ailenin, Okulun ve Toplumsal Sınıfın Etkisi, Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Arslan, A. (2007), “Yerel Seçim Sonuçları Temelinde Türkiye’nin Siyasi Yapısı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(1), 1‐32.
  • Atar, Y. (2006), “Seçim Hukukunun Güncel Sorunları”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 211‐237
  • Bal, H. (2004), İletişim Sosyolojisi, Isparta: SDÜ Yayın.
  • Bektaş, A. (2000), Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Canaktan, C., H. Ay ve H. Çoban (2007), “Siyasal Karar Alma Sürecinde Çıkar Grup‐ ları”, Ed. C. Canaktan ve D. Dileyici, Modern Politik İktisat Kamu Tercihi, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 201‐230.
  • Çaha, Ö., M. Toprak ve İ. Dalmış (2002a), “Siyasal Parti Üyelerinde Siyasal Katılım Düzeyi: Kırıkkale Örneği”, Der. Ö. Çaha, Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, İs‐ tanbul: Gendaş Yayınları, 44‐115.
  • Çaha, Ö., M. Toprak ve İ. Dalmış (2002b), “Seçmenin Parti Tercihinde Rol Oynayan Faktörler (Kırıkkale Örneği)”, Der. Ö. Çaha, Seçmen Davranışı ve Siyasal Partiler, İstanbul: Gendaş Yayınları, 116‐141.
  • Çarkoğlu, A. ve B. Toprak (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset, İs‐ tanbul: Tesev Yayınları.
  • Çinko, L. (2006), “Seçmen Davranışları ile Ekonomik Performans Arasındaki İlişkile‐ rin Teorik Temelleri ve Türkiye Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, Ankara Üniver‐ sitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 61(1), 103‐116.
  • Damlapınar, Z. (2000), “Basının Seçmen Davranışını Etkileme Süreci”, Selçuk İleti‐ şim Dergisi, 1(2), 90‐115.
  • Damlapınar, Z. ve Ş. Balcı (2005), “Seçmenin Zihnindeki Aday İmajını Belirleyen Etkenler: 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Alan Araştırması”, Selçuk İletişim Dergisi, 4(1), 58‐79.
  • Devran, Y. (2003) Siyasal Kampanya Yönetimi Mesaj‐Strateji ve Taktikler, İstanbul: AND.
  • Doğan, A. (2007), Siyasi Arenada Elazığ’ın Seçimi, Elazığ: Aba Yayınları.
  • Erkan, R. ve M. Bağlı (2005), “Diyarbakır’da Seçmen Davranışı ve Seçmen Davranı‐ şının Oluşmasında Yerel Medyanın Rolü”, Selçuk İletişim, 3(4), 181‐196.
  • Harrop, M. ve W. L. Miller (1987), Election and Voters A Comparative Introduction, London: Mcmillan. http://www.ysk.gov.tr/ysk/index.html, (Erişim: 11. 02. 2010).
  • Kaban Z. Y. (1995), Türkiye’de Araştırma Şirketleri, Yaptıkları Siyasi Kamuoyu Araştır‐ maları ve Seçmen Tercihi üzerine Etkileri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstan‐ bul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaid L. L., (2008), “Political Advertising”, Ed. L. L. Kaid and C. Holtz‐Bacha, Encyclopedia of Political Communication, Los Angeles: Sage Publications, 558– 566.
  • Kalender, A. (2005), Siyasal İletişim Seçmenler ve İkna Stratejileri, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Karadaoğan, E. (2004), “Seçmenin Siyasal Tutumunun Oluşmasında Siyasetçinin İkna Becerilerinin Etkisi”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 21(20), 243‐248.
  • Karakoç, İ. (2000), Türkiye’de Siyasal Parti Kimliği, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kaya, F. (2005), “Yerel Gazetelerin Okuyucularının Siyasi Tercihlerine Etkisi”, (Ya‐ yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kışlalı, A. T. (1994), Siyaset Bilimi, İstanbul: İmge Kitabevi
  • Klapper, J. (1957), “What We Know About The Effects Of Mass Communication: The Brink Of Hope”, The Public Opinion Quarterly, Winter.
  • Köktaş, M. E. (1997), Din ve Siyaset Siyasal Davranış ve Dindarlık, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Özcan, Y. Z. (1998), “Siyasi Parti Tercihlerini Belirleyen Etmenler: İstanbul Örneği”, Toplum ve Bilim, 76: 188‐212.
  • Özkan, A. (2004), Siyasal İletişim, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Özsoy, O. (2009), Seçim Kazandıran Siyasal İletişim, İstanbul: Pozitif Yayınları. Sitembölükbaşı, Ş. (2005), “Seçimlerde Yaşanan Oy Değişkenlikleri”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13: 195‐220.
  • Şahin, H. (1999), “Suskunluk Sarmalı ve Sonuçları, http://www.radikal.com.tr/1999/01/27/yazarlar/halsah.html”, (Erişim: 12.12.2009).
  • Tokgöz, O. (1978), Siyasal Toplumsallaşmada Kitle Haberleşme Araçlarının Rolü ve Önemi, Ankara: Ankara Üniversitesi S.B.F. Yayını, 33.
  • Turan, İ. (1976), Siyasal Sistem ve Siyasal Davranış, İstanbul: Der Yayınları
  • Türk, H. S. (2006), “Seçim, Seçim Sistemleri ve Anayasal Tercih”, Anayasa Yargısı Dergisi, 23: 75‐112.
  • Uztuğ, F. (2004), Siyasal iletişim Yönetimi, İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Üskül, Z. (1993), “Yeni bir Demokrasi Arayışı:Yerel Demokrasi”, Anayasa Yargısı Der‐ gisi, 10: 333‐344.
  • Vural, S. (1994), Kitle Haberleşmesinde Denetim Stratejileri, Ankara: Bilim Yayınla‐ rı.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Adem Doğan This is me

Göksel Göker This is me

Publication Date October 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Doğan, A., & Göker, G. (2010). Yerel Seçimlerde Seçmen Tercihi 29 Mart Yerel Seçimleri Elazığ Seçmeni Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 159-188.