Research Article
BibTex RIS Cite

Kent Merkezinde Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Araçsal ve Sembolik Özelliklerin Örgütsel Çekiciliğe Etkisi

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 319 - 343, 01.03.2013

Abstract

Yetenekli çalışanlara sahip olma konusunda işletmeler arasında yaşanan rekabet ve işgücünün değişen profili, nitelikli işgücünü bulmak ve elinde tutmak isteyen günümüz işletmelerini mevcut ve potansiyel çalışanları açısından “çekici” olmaya zorlamaktadır. Örgütsel çekiciliği etkileyen faktörler alanyazında uzun zamandır araştırılmakla birlikte son dönemde gerçekleştirilen çalışmalar bu faktörlerin araçsal ve sembolik özellikler olarak sınıflandırılabileceğini göstermektedir. Sahip oldukları çeşitli sektörel özellikler konuyu otel işletmeleri için daha da önemli hale getirmektedir. Bu çalışmada otel işletmelerinin araçsal ve sembolik özellikleri ile örgütsel çekiciliği arasındaki ilişkiler, yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak deneyimli ve deneyimsiz işgören adayları bağlamında sorgulanmıştır. İstanbul kent merkezinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otel işletmelerinin potansiyel işgören adaylarını temsil eden iki ayrı örneklem -turizm öğrencileri ve otel çalışanlarıüzerinde yürütülen araştırmada ulaşılan sonuçlar; deneyimli ve deneyimsiz işgören adaylarının, işletmelerin araçsal ve sembolik özelliklerine ve bununla bağlantılı olarak örgütsel çekiciliklerine ilişkin algılamalarının farklı olduğunu göstermiştir. Otel işletmelerine özgü araçsal özelliklerin örgütsel çekiciliği doğrudan; sembolik özelliklerin ise ancak araçsal özellikler aracılığı ile etkilemekte olduğu, araştırmada ulaşılan bir diğer sonuçtur.

References

  • Aaker, J. L. (1997), “Dimensions of Brand Personality”, Journal of Marketing Research, 34, 347-356.
  • Acito, F. ve J. D. Ford (1980), “How Advertising Affects Employees”, Bussiness Horizons, February, 53-59.
  • Aiman-Smith, L., T.N. Bauer ve D.M. Cable (2001), “Are You Attracted? Do You Intend to Pursue? A Recruiting Policy-Capturing Study”, Journal of Business and Psychology, 16(2), 219-237.
  • Airey, D. ve A. Frontistis (1997), “Attitudes to Careers in Tourism: An Anglo Grek Comparison”, Tourism Management, 18(3), 149-158.
  • Akoğlan Kozak, M. ve İ. Kızılırmak (2001), “Türkiye’de Meslek Yüksekokulu TurizmOtelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Anatoli Turizm Araştırmaları Dergisi, Bahar(12), 9-16.
  • Aksoy, L. ve A. Özsomer (2007), Marka Kişiliği Tanımının Türkiye’de Geçerliliği, İstanbul: TÜBİTAK. Proje No. 105K153.
  • Ateg, M., I-M. Andersson, ve G. Rosen (2009), “Change Processes for Attractive Work in Small Manufacturing Companies”, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 19(1), 35–63.
  • Belt, J. A. ve J. G. Paolillo (1982), “The Influence of Corporate Image and Specificity Of Candidate Qualifications on Response to Recruitment Advertisement”, Journal of Management, 8,105-112.
  • Carbery, R., T. N., Garavan, F. O'Brien, ve J. McDonnell (2003), “Predicting Hotel Managers' Turnover Cognitions”, Journal of Managerial Psychology, 18(7/8), 6496
  • Carless, S. A. ve J. Wintle (2007), “Applicant Attraction: The Role of Recruiter Function, Work-Life Balance Policies and Career Salience”, International Journal of Selection and Assessment, 15(4), 394-404.
  • Cho, S., R. H. Woods ve M. Sciarini (2006), “How Hospitality Sutudents Develop Perceptions of Potential Employers: A Post-Internet Update”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 47(2), 135-145.
  • Dermody, M. B. (2002) “Recruitment and Retention Practices in Independent and Chain Restaurants”, International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 3(1), 107-117.
  • Dermody, M. B., M. Young ve S. L. Taylor (2004), “Identifying Job Motivation Factors of Restaurant Servers: Insight For The Development of Effective Recruitment

The Influence of Instrumental and Symbolıc Attributes on Organizational Attractiveness in Five-Star Urban Hotels

Year 2013, Volume: 8 Issue: 1, 319 - 343, 01.03.2013

Abstract

The competition among businesses to hire the skilled people, along with changing profile of the workers, force today’s businesses to be attractive for existing and prospective human resources. The individual factors affecting organizational factors have been studied for years, recent studies exhibit that these factors can be grouped as “instrumental attributes” and “symbolic attributes. Despite it is commonly accepted that organizational attractiveness is important for hotel businesses in both the related literature and practice, it remains a problem in terms of what factors constitute organizational attractiveness for these businesses. In this regard, the study examines the factors affecting organizational attractiveness of hotel businesses in terms of the instrumental and symbolic attributes framework. The field study has been conducted on two separate sets of participants experienced and inexperienced employee candidates,of five-star hotels located in city centers. The Structural Equation Model was used to explore the relationships between the instrumental and symbolic attributes of hotel businesses and the organizational attractiveness. The findings suggest that there is a difference in the perceptions of experienced and inexperienced prospective employees regarding instrumental and symbolic attributes and organizational attractiveness. Also, it is concluded that instrumental attributes affect organizational attractiveness directly while symbolic attributes have influence on organizational attractiveness through instrumental attributes.

References

  • Aaker, J. L. (1997), “Dimensions of Brand Personality”, Journal of Marketing Research, 34, 347-356.
  • Acito, F. ve J. D. Ford (1980), “How Advertising Affects Employees”, Bussiness Horizons, February, 53-59.
  • Aiman-Smith, L., T.N. Bauer ve D.M. Cable (2001), “Are You Attracted? Do You Intend to Pursue? A Recruiting Policy-Capturing Study”, Journal of Business and Psychology, 16(2), 219-237.
  • Airey, D. ve A. Frontistis (1997), “Attitudes to Careers in Tourism: An Anglo Grek Comparison”, Tourism Management, 18(3), 149-158.
  • Akoğlan Kozak, M. ve İ. Kızılırmak (2001), “Türkiye’de Meslek Yüksekokulu TurizmOtelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Anatoli Turizm Araştırmaları Dergisi, Bahar(12), 9-16.
  • Aksoy, L. ve A. Özsomer (2007), Marka Kişiliği Tanımının Türkiye’de Geçerliliği, İstanbul: TÜBİTAK. Proje No. 105K153.
  • Ateg, M., I-M. Andersson, ve G. Rosen (2009), “Change Processes for Attractive Work in Small Manufacturing Companies”, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 19(1), 35–63.
  • Belt, J. A. ve J. G. Paolillo (1982), “The Influence of Corporate Image and Specificity Of Candidate Qualifications on Response to Recruitment Advertisement”, Journal of Management, 8,105-112.
  • Carbery, R., T. N., Garavan, F. O'Brien, ve J. McDonnell (2003), “Predicting Hotel Managers' Turnover Cognitions”, Journal of Managerial Psychology, 18(7/8), 6496
  • Carless, S. A. ve J. Wintle (2007), “Applicant Attraction: The Role of Recruiter Function, Work-Life Balance Policies and Career Salience”, International Journal of Selection and Assessment, 15(4), 394-404.
  • Cho, S., R. H. Woods ve M. Sciarini (2006), “How Hospitality Sutudents Develop Perceptions of Potential Employers: A Post-Internet Update”, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 47(2), 135-145.
  • Dermody, M. B. (2002) “Recruitment and Retention Practices in Independent and Chain Restaurants”, International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 3(1), 107-117.
  • Dermody, M. B., M. Young ve S. L. Taylor (2004), “Identifying Job Motivation Factors of Restaurant Servers: Insight For The Development of Effective Recruitment
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Alev Dündar Akçay This is me

Necdet Timur This is me

Cemil Ulukan This is me

Publication Date March 1, 2013
Submission Date November 2, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Akçay, A. D., Timur, N., & Ulukan, C. (2013). Kent Merkezinde Faaliyet Gösteren Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Araçsal ve Sembolik Özelliklerin Örgütsel Çekiciliğe Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 8(1), 319-343.