The study aims to clarify the L-commerce phenomenon, emerging as a novel model in online shopping, and distinguish the attributes separated from other models. The L-commerce literature was also revisited. Past attempts mainly focused on the intention to purchase in live stream shopping platforms in far eastern provinces. The study also proposes enlightening how consumers can adapt and accept L-commerce in new markets. Accordingly, a conceptual model including technological (perceived ease of use and usefulness), psychological (perceived financial, social, psychological and time risk) and social (telepresence and social presence) components were brought forward based on the Technology Acceptance Model (TAM). It is expected to shed light on theoreticians, L-commerce platform managers and entrepreneurs.
Çalışmanın amacı, çevrimiçi alışverişte yeni bir tür olarak ortaya çıkan c-ticaret olgusunu açıklığa kavuşturmak ve diğer modellerden ayrılan niteliklerini teşhis etmektir. C-ticaret literatürü ele alınmış ve çalışmaların ağırlıklı olarak Uzakdoğu ülkelerinde canlı yayın alışverişlerinde satın alma niyetine odaklanıldığı saptanmıştır. Çalışma aynı zamanda yeni pazarlarda tüketicilerin c-ticarete nasıl adapte olabileceklerini ve bunu nasıl kabullenebileceklerini aydınlığa kavuşturmayı hedeflemektedir. Buna doğrultuda, Teknoloji Kabul Modeli (TAM) temel alınarak teknolojik (algılanan kullanım kolaylığı ve kullanışlılık), psikolojik (algılanan finansal, sosyal, psikolojik ve zamanla ilgili risk) ve sosyal (tele-bulunma ve sosyal buradalık) bileşenlerden oluşan kavramsal bir model önerisi sunulmuştur. Çalışmanın teorisyenler, c-ticaret platform yöneticileri ve girişimcilere yön göstermesi beklenmektedir.
Tüketici Davranışı Çevrimiçi Alışveriş E-ticaret Sosyal Medya Alışverişi Canlı Yayın Ticareti.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2024 |
Submission Date | November 1, 2023 |
Acceptance Date | January 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 2 |