Transportation management on a university campus is critical to enable the efficient movement of students, faculty members, staff, and visitors as to minimize traffic congestion, environmental impact, and parking issues. The choice of on-campus transport mode can vary based on the campus’s size, location, and available infrastructure. In this study, a questionnaire is introduced to assess the factors that may affect on-campus transport mode choice of students. A group of 60 undergraduate students who must travel to one of the furthest locations from the entrance gates of a campus is considered. The convenience of on-campus roads and the distance of the accommodation to the campus are examined. The results illustrated that weather conditions and air temperature were the critical factors for the transport mode choice, specifically for cycling and walking. The most preferred on-campus transport mode was determined as the ring line, especially during exam periods. Walking was only preferred if the student resides close to the campus. Both genders stated that the bicycle roads were narrow. This preliminary study has a potential to be applied for larger group of participants and is expected to inspire decisionmakers of the universities to improve the infrastructure of the university campus and help to develop cost efficient and sustainable travel options.
Üniversite kampüsündeki ulaşım yönetimi, trafik sıkışıklığı, çevresel etki ve park sorunlarını en aza indirecek şekilde öğrencilerin, öğretim üyelerinin, personelin ve ziyaretçilerin etkin bir şekilde hareketini sağlamak için kritik bir öneme sahiptir. Kampüs içi ulaşım alternatifinin seçimi, kampüs büyüklüğü, konumu ve mevcut altyapı özelliklerine göre değişebilir. Bu çalışmada, öğrencilerin kampüs içi ulaşım tercihini etkileyebilecek faktörleri değerlendirmek üzere bir anket önerilmiştir. Çalışma, kampüs giriş kapılarından en uzak mesafelerden birine seyahat etmesi gereken 60 lisans öğrencisinden oluşan bir grup ile gerçekleştirilmiştir. Kampüs içi yolların uygun olup olmadığı ve konaklamanın kampüse uzaklığı incelenmiştir. Sonuçlar, ulaşım alternatifi seçiminde, özellikle bisiklete binme ve yürüme için, hava koşullarının ve hava sıcaklığının kritik faktörler olduğunu göstermiştir. Özellikle sınav dönemlerinde en çok tercih edilen kampüs içi ulaşım şekli ring hattı olarak belirlenmiştir. Yürümenin sadece öğrenci kampüse yakın ikamet etmesi durumunda tercih edildiği belirlenmiştir. Her iki cinsiyet de bisiklet yollarının dar olduğunu belirtmektedir. Bu ön çalışma, daha geniş bir katılımcı grubu için uygulanma potansiyeline sahiptir. Çalışmanın üniversite karar vericilerine kampüs altyapısını iyileştirme konusunda ilham vermesi ve uygun maliyetli ve sürdürülebilir ulaşım seçeneklerinin geliştirilmesine yardımcı olması beklenmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 22, 2024 |
Publication Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | March 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |