Dust pollution for ventilation systems is a big problem for mine workers in underground coal mines. The respirable dust concentration is important to the physical and spiritual health of miners. It is hazardous up to 2 mg/m3in the air in underground coal galleries. In the present work, the airflow velocity and dust concentration values were measured at Çay 1-Kartiye roadway in Kozlu, Zonguldak. The goal of this research is modelling to the dust concentration and airflow velocity values by the computational fluid dynamics (CFD) method. An airflow and dust fluid and solid model was done using the Eularian-Granular multiphase method with the k-epsilon two-equation model. The results showed that dust concentration values were too low and fixed. The error percentage of airflow velocity values changed between 5% and 17%. Thus, this roadway is safe for coal dust explorations.
Havalandırma sistemlerinde toz kirliliği, yeraltı kömür madenlerinde maden çalışanları için büyük bir problemdir. Solunabilir toz konsantrasyonu, madencilerin fiziksel ve ruhsal sağlığı için önemlidir. Bu değer, yeraltı kömür madenlerindeki havada 2 mg/m3 üzerinde tehlikelidir. Bu çalışmada, hava hızı ve toz konsantrasyon değerleri Kozlu (Zonguldak) Çay-1 Kartiye galerisinde ölçülmüştür. Bu çalışmanın amacı, hesaplamalı akışkanlar metodu (CFD) ile toz konsantrasyonu ile hava hızını modellemektir. Bir hava akış-toz çift sıvı-katı modeli, k-epsilon iki-denklem modeli ile Eularian-Granular çoklu faz metodu kullanılarak yapılmıştır. Sonuçlara göre; toz konsantrasyon değerleri çok düşük ve sabittir. Hava hız değerlerinin hata yüzdesi % 5 ile % 17 arasında değişmiştir. Bu sonuçlara göre, bu galerinin kömür tozu patlamaları açısından emniyetli olduğu söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Coal, Air Conditioning in Underground Rock Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 6, 2024 |
Publication Date | August 12, 2024 |
Submission Date | December 18, 2023 |
Acceptance Date | June 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 32 Issue: 2 |